NASA spřádá plány na přivlečení asteroidu k Měsíci

20. duben 2013

Vědci z kalifornského Keckova institutu pro vesmírná studia potvrdili nový projekt, jehož koncept rozpracovali. Jde o ulovení a přitažení asteroidu k Měsíci.

NASA podle všeho zamýšlí chytit malý asteroid a umístit ho na vysokou oběžnou dráhu kolem Měsíce
Říká se, že by taková mise měla stát kolem 2,6 miliardy dolarů. Podle velmi předběžných odhadů by se lov na asteroid mohl odehrát někdy ve 20. letech tohoto století. Jedním z nejpravděpodobnějších cílů takové mise je asteroid 1999 AO10 z Atenovy skupiny planetek. Těch je známo několik set a při oběhu kolem Slunce kříží oběžnou dráhu Země.

Asteroid je ale daleko
Asteroid 1999 AO10 o délce 7 metrů je docela dobře dosažitelný a také prý cenný pro vědce. I tak by výprava k němu zabrala zhruba půl roku a astronauti by museli čelit celé řadě rizik, včetně dlouhodobého vlivu kosmického záření a velké vzdálenosti od případné záchrany. Zatím to každopádně vypadá, že přednost dostane robotická sonda, která přivleče vybraný asteroid k Měsíci. Tam by pak byl po ruce pro případné další mise.

Článek publikujeme se souhlasem časopisu Vesmír 04/2013.

autor: Stanislav Mihulka