Rozpravy o českých médiích - jak čeští novináři pracují s daty?

22. prosinec 2015

Co to vlastně datová žurnalistika je? Umí s ní čeští novináři pracovat? Čtěte report z posledních Rozprav o českých médiích.

Poslední letošní Rozpravy o českých médiích nabídly téma datové žurnalistiky. Celou diskuzí se přitom táhla jako červená nit problematika samotného uchopení a definice datové žurnalistiky – co to vlastně datová žurnalistika je? A umí s ní čeští novináři pracovat?

Prosincové Rozpravy o českých médiích

Josef Šlerka, který se slova ujal jako první, míní, že datová žurnalistika je specifický žánr toho, jak vyprávíme příběhy. Nelze ji charakterizovat jako nějaký obecný přístup, neboť, stejně jako žádný jiný žánr, ani tento nemůžeme použít vždy. Dnes podle Šlerky novináři tuto disciplínu vnímají jako primárně technickou věc – tedy zaměřují se na tvrdá data a čísla, na to, jak hezky tu či onu statistiku/infografiku zpracují. Což je taky dobře, protože se snížila cena technologií a náročnost, se kterou lze infografiku vytvořit. Co však vedoucí oboru nových médií na Univerzitě Karlově postrádá je novinářský aspekt: „Lidé by měli mít z dat nějaké praktické využití, mělo by jim to v něčem pomoct,“ dodává Šlerka, který si myslí, že tvůrci jsou až příliš fascinováni čísly a honbou po tvorbě krásného grafu.

Posledních Rozprav se zúčastnil i spolupracovník Českého rozhlasu Petr Kočí

V panelu se objevil také Petr Kočí, který se taktéž zamýšlel na samoúčelností některých infografik. Představoval projekt Českého rozhlasu, kdy spolu s dalším redaktorem mapoval stav dálnice D1, která se aktuálně rekonstruuje. Pomocí speciálního zařízení změřili, ve kterých úsecích je cesta nejvíce poničená. Hovořil zejména o tom, že na začátku každého projektu, který se realizuje, musí být nějaká otázka, teze a nikoliv data, ze kterých se něco vyčte až posléze. Nicméně sám přiznává, že také v prostředí Českého rozhlasu, pro který pracuje, je občas komplikované zastavit zpracovávání infografik, které lidem nic nesdělují, protože jejich tvorba už je tradiční záležitostí. Spolu s dalšími datovými žurnalisty se však snaží těmto druhům infografik vyhnout a oprostit se od nich zcela.

Ke slovu se dostal i Dominik Hrodek, který představil projekt Česko v datech. To je webová stránka, na které mohou uživatelé najít spoustu statistik a infografik, které se zabývají různými českými fenomény. Na začátku přitom musí být hypotéza, poté si člověk vezme sociodemografická data, zanalyzuje je a na základě výsledků úvodní hypotézu buď potvrdí, nebo vyvrátí. Je taky potřeba nezapomínat, že infografika by měla být především interaktivní. Základní premisou projektu přitom je umět uchopit data – aspirovat na novinářskou interpretaci autoři projektu Česko v datech nechtějí, naopak novinářům chtějí data především poskytovat.

Rozpravy o českých médiích

Jak tedy přistupovat k datové žurnalistice a dělat jí dobře? Základem, zdá se, jsou otevřená data, dostatek interakce a především novinářský přístup, který vysvětluje samotnou problematiku dál a dává lidem informace, které jsou použitelné v každodenním životě.

autor: Eva Hudzieczková
Spustit audio