Bulharsko začíná testovat DAB+

Zlomový moment pro DAB+ rádio v České republice - Foto: Tivoli Audio

Zlomový moment pro DAB+ rádio v České republiceFoto: Tivoli Audio

Technologie DAB a DAB+ si získávají své příznivce po celém světě a obzvláště v Evropě je jejich obliba velká.

Bulharsko začíná vůbec poprvé se zkušebním provozem digitálního vysílání DAB+. Zdejší státní regulační orgán pro komunikaci v Sofii vydal zkušební licence pro vysílání DAB/DAB+ rádiového signálu. Bulharská organizace pro média a vysílání se v březnu setkala právě s regulačním orgánem, aby diskutovali o možnostech budoucího rozšiřování radiotechniky. 

Technologie DAB a DAB+ si získávají své příznivce po celém světě a obzvláště v Evropě je jejich obliba velká. Norsko začalo již v lednu tohoto roku s vypínáním analogového signálu a kompletním přechodem na digitální vysílání, dalším státem, kde by k podobné změně mohlo v nejbližší době dojít je Velká Británie, kde podle posledních průzkumů počet digitálních poslechů právě skrze tyto platformy nadále roste. 

Text je přeložen a editován, původní verzi uveřejněnou na serveru rainnews.com najdete zde

Sledujeme16. března  2017 v 16:30  

Nová aplikace se vás pokusí dostat z vaší mediální bubliny

Mobilní telefon (ilustrační foto) - Foto: Fotobanka Pixabay

Mobilní telefon (ilustrační foto)Foto: Fotobanka Pixabay

Každý z nás preferuje k získávání každodenních informací na internetu různé zdroje. Jednotlivé mediální pohledy na určitá témata se však od sebe mohou dramaticky lišit. I proto vznikla nová aplikace Read Across the Aisle, která jednoduše řečeno monitoruje zdroje, které čtete, a následně vám nabídne alternativu, která se na danou věc dívají jinak.

Nová aplikace Read Across the Aisle (česky tedy něco jako čtení přes uličku) je navržena tak, aby lidem pomohla diverzifikovat své mediální návyky a preference. Aplikace sleduje zhruba dvacet zpravodajských webů napříč politickým spektrem (The Huffington Post, Fox News, The New Yorker, NPR a další). U každého uživatele sleduje, jak dlouhou dobu tráví čtením toho či onoho zdroje . V záhlaví aplikace je posuvník, podle kterého uživatelé zjistí, jak moc daný zdroj inklinuje k pravici, levici či středu. U Fox News se tento posuvník přikloní jistě hodně doprava, při čtení The Huffington Post zas doleva. 

Pokud uživatel tráví čtením pravicových či naopak levicových zdrojů až moc času, aplikace jej na to upozorní a nabídne mu k přečtení zdroj, který uživatel nepreferuje tak často. 

„Tohle je aplikace pro lidi, kteří vědí, že přijímají až moc informací z jednoho mediálního spektra a jejich informační obraz je pak nevyvážený,“ říká Nick Lum, jeden z vývojářů aplikace. 

A podle čeho aplikace rozezná, ke kterému spektru jednotlivé zdroje inklinují? Jedním z vodítek byl při vývoji Read Across the Aisle například průzkum Pew Research z roku 2014, který kategorizoval mediální domy na základě jejich důvěryhodnosti u jednotlivých skupin (například Fox News byl velmi důvěryhodným zdrojem u konzervativců, ale liberály naopak nepřesvědčil vůbec). 

Text je přeložen a editován, původní verzi uveřejněnou na serveru niemanlab.org čtěte zde

Sledujeme10. února  2017 v 09:45  

Ve Francii bude Facebook bojovat společně s médii proti falešným zprávám

Osm francouzských mediálních domů začalo spolupracovat s americkým Facebookem kvůli falešným zprávám, proti kterým chtějí společnými silami bojovat. - Foto: Štěpán Macháček

Osm francouzských mediálních domů začalo spolupracovat s americkým Facebookem kvůli falešným zprávám, proti kterým chtějí společnými silami bojovat.Foto: Štěpán Macháček

Osm francouzských mediálních domů začalo spolupracovat s americkým Facebookem kvůli falešným zprávám, proti kterým chtějí společnými silami bojovat. Alespoň to na začátku tohoto týdne uvedl deník Le Monde. Facebook je poslední dobou pod velkým tlakem z různých zemí právě kvůli falešným zprávám, které se na této sociální platformě šíří. Někteří dokonce soudí, že tyto hoaxy zamíchaly s výsledky amerických prezidentských voleb loni na podzim a pomohly tak Donaldu Trumpovi k moci.

Do společného projektu se zapojily následující instituce: Agence France-Presse (AFP), BFM-TV, Franceinfo, France Médias Monde, L’Express, Liberation, Le Monde a 20 Minutes. Jejich spolupráce by měla prakticky kopírovat model, jež vzniknul v prosinci loňského roku v USA. 

Facebook umožní uživatelům označit v rámci své platformy zprávy, o kterých se domnívají, že jsou nepravdivé – odkazem, na němž se zpráva vyskytne, se pak budou zabývat právě zapojená média, která dané informace ověří. Pokud dvě z médií označí zprávu za nepravdivou, příspěvek se na Facebooku začne objevovat s upozorněním, že některá média označila obsah této zprávy za nedůvěryhodný. 

Text je přeložen a editován, původní verzi uveřejněnou na serveru www.politico.eu čtěte zde

Autor:  Eva Hudzieczková
Sledujeme9. února  2017 v 16:00  

Tvůrci podcastů Serial a This American Life vytvořili produkční společnost

Poslech hudby - hudba - sluchátka - Foto: Garry Knight, Creative Commons Attribution 2.0 Generic

Poslech hudby - hudba - sluchátkaFoto: Garry Knight, Creative Commons Attribution 2.0 Generic

Týmy tvůrců známých amerických podcastů Serial a This American Life (druhý jmenovaný vytváří stanice WBEZ, chicagská pobočka veřejnoprávní National Public Radio) se spojily a vytvořily novou podcastovou společnost. Jejich prvním počinem je podcast s názvem S-Town, v plánu jsou však další dvě show.

S-Town bude vyprávět reálný příběh zasazený do zemědělské oblasti v Alabamě. Všechny epizody limitované edice podcastu budou představeny světu najednou v březnu letošního roku. Brian Reed, dlouholetý producent programu This American Life, bude moderátorem pořadu.  

Sponzory se staly firmy Blue Apron a Squarespace, které můžou znát například posluchači podcastu Modern Love. V týmu editorů se objevuje také Sarah Koenig výkonná producentka podcastu Serial a zároveň producentka programu This American Life. 

Text je přeložen a editován, původní verzi uveřejněnou na serveru www.rainnews.com najdete zde

Autor:  Eva Hudzieczková
Sledujeme27. ledna  2017 v 16:45  

ARD zvažuje zřízení oddělení odhalující falešné zprávy

novináři v newsroomu CBC - Foto:  commons.wikimedia.org, public domain

novináři v newsroomu CBCFoto:  commons.wikimedia.org, public domain

Podle reportu novinářky Ulrike Simon působící v RedaktionNetzwerk Deutschland, zvažuje německá ARD zřízení divize, která se bude zabývat odhalováním a analýzou falešných zpráv. Ta by měla sídlit v Hamburgu, kde se vytváří zpravodajské relace Tagesschau a Tagesthemen.

Divize by se měla zabývat monitorováním, poslechem, průzkumem a ověřováním faktů během dvou denních směn mezi osmou hodinou ranní a desátou večerní. Tým se bude kromě rešeršistů skládat také z grafiků a webeditorů, kteří budou jednotlivé informace zpracovávat tak, aby mohly být prezentovány i online. 

Podle zprávy by měla divize začít fungovat 1. dubna. Návrhem by se pak měla zabývat konference ředitelství ARD tento týden. 

Text je přeložen a editován, původní verzi uveřejněnou na serveru www.heise.de najdete zde

Autor:  Eva Hudzieczková
Sledujeme9. prosince  2016 v 11:00  

Facebook testuje nástroj, který má bojovat proti falešným zprávám

Facebook - Foto:  downloadsource.fr, Attribution 2.0 Generic (CC BY 2.0) (CC BY 2.0)

FacebookFoto:  downloadsource.fr, Attribution 2.0 Generic (CC BY 2.0) (CC BY 2.0)

Facebook testuje nástroj, který mu pomůže s identifikováním falešných zpráv, tzv. hoaxů.

O nástroji, který vyvinul tým na Princetonské univerzitě jsme již psali tady. Teď však s testováním přichází samotný Facebook. Zpráva se objevila na Twitteru, kde několik uživatelů uvedlo, že se jich Facebook po přihlášení zeptal, zda by uvedenou zprávu (kterou uživateli poslali) označili jako matoucí. Uvedené články přitom pocházely z věrohodných zdrojů, jakými jsou třeba magazín Rolling Stone, Philadelphia Inquirer nebo Chortle – web informujících o komediích. 

Zatím není jasné, jak se Facebook vypořádá se sběrem dat a zda z nich případně vůbec něco vyvodí. Faktem nicméně zůstává, že hoaxy jsou pro svět sociálních sítí velký problém. 

Text je přeložen a editován, původní verzi uveřejněnou na serveru theguardian najdete zde

Sledujeme6. prosince  2016 v 10:00  

Nová funkce pomáhá identifikovat hoaxy na Facebooku

Like - clicktivismus - lajk - Facebook - Foto: Adam Fagen,  CC BY-NC-SA 2.0

Like - clicktivismus - lajk - FacebookFoto: Adam Fagen, CC BY-NC-SA 2.0

S falešnými zprávami na Facebooku se roztrhl pytel. Díky nové funkci je však můžete snadno objevit i vy.

I nadále panuje kontroverze kolem toho, zda a jakým způsobem by měl být Facebook odpovědný za odkazy a zprávy, které lidé v příspěvcích na této sociální síti sdílejí. Zejména pak jde o ověřování zdrojů falešných zpráv. Nyní se však zdá, že na tento problém již byl schopen někdo zareagovat.  

Tým z Princetonské univerzity totiž vytvořil detektor, který dokáže roztřídit zdroje zpráv, které se objevují na Facebooku a to podle jejich věrohodnosti. Jde o jakousi rozšířenou funkci, kterou lze nainstalovat do prohlížeče Google Chrome - ta pak na základě algoritmu rozhoduje, zda jsou odkazy v příspěvcích ověřeny či nikoliv. Detektor také dokáže odhalit nejznámější a nejčastěji zmiňované webové stránky tvářící se jako zpravodajské servery, ze kterých jsou ve skutečnosti šířeny tzv. hoaxy neboli falešné zprávy. 

Nová funkce, která dostala název fIB, funguje na principu otevřeného zdroje (open source) a v případě, že se v něčím příspěvku objeví neověřený odkaz, algoritmus převede uživatele na link, který nabízí důvěryhodnější verzi dané zprávy (pokud je tedy dostupná). 

Text je přeložen a editován, původní verzi uveřejněnou na serveru springwise.com najdete zde

Autor:  Eva Hudzieczková
Sledujeme5. prosince  2016 v 11:30  

Švédsko: Najděte ten správný podcast, který vám zpříjemní cestování

Sluchátka - hudba - Foto:  Pexels,  CC0 License

Sluchátka - hudbaFoto:  Pexels, CC0 License

Ve Švédsku funguje aplikace, která vám doporučí podcast na základě délky vašeho cestování.

Popularita poslechu v posledních letech v některých zemích doslova explodovala – poslech vzrostl mezi lety 2015 a 2016 o 23 %, přičemž poslech na tabletech či smartphonech vzrostl meziročně na 64 %. Zvyšující se popularita jde ale ruku v ruce s náročnějším publikem a poptávce po inovacích. 

Po mnoha jiných aplikacích vznikla ve Švédsku jedna unikátní - jde o bezplatnou službu, která uživateli doporučí podcast a to na základě toho, jak dlouho trvá jeho cesta. Aplikace uživatele lokalizuje, ten vyplní svou cílovou destinaci a způsob dopravy (kolo, auto, chůze, atd.). Na základě toho mu aplikace doporučí seznam podcastů, jejichž délka odpovídá časovému úseku, který uživatel stráví na cestě. 

Text je přeložen a editován, původní verzi uveřejněnou na serveru springwise.com najdete zde

Autor:  Eva Hudzieczková
Sledujeme26. srpna  2016 v 15:00  

Audioknihy – po podcastu další formát, který láme rekordy

sluchátka, mobil, audio - Foto: CC0 Public domain, Fotobanka Pixabay

sluchátka, mobil, audioFoto: CC0 Public domain, Fotobanka Pixabay

Digitální revoluce nepřilákala pozornost pouze k podcastům, ale také k další formě audia, které si můžou uživatelé stáhnout do svých chytrých zařízení – řeč je o audioknihách.

Podle reportu Audio Publishers Association, který přinesl deník The Wall Street Journal, stouply prodeje tohoto média ve Spojených státech a Kanadě o 21 %. Popularitu přitom audioknihám přinesl stejně jako u podcastů smartphone. „Lidé poslouchají audioknihy v okamžiku kdy cestují, cvičí, pracují na zahradě nebo jednoduše odpočívají doma,“ píše se v článku amerického deníku, který pokračuje: „Díky tomu, že si s sebou chytrý telefon můžete vzít všude, se staly audioknihy nejrychleji rostoucím formátem ve vydavatelském byznysu.“ 

A jednotlivá vydavatelství se skutečně mohou přetrhnout, aby svou nabídku co nejvíce přizpůsobila aktuálnímu trendu. Například Penguin Random House má k dispozici třináct studií, která knihy k poslouchání doslova chrlí po tisících. Za minulý rok to bylo celkem 35 000 titulů. 

Lídrem ve vydávání tohoto audio formátu je však americký Amazon. Ten nabízí službu Audible, skrze kterou lze audioknihy poslouchat – počet členů za rok 2015 vzrostl o 40 %. 

O důvod víc proč můžeme smartphone označit za zařízení pro „zábavu do kapsy“, které i nadále mění naše konzumní návyky. 

Autor:  Eva Hudzieczková

BBC spustila aplikaci pro personalizovaný obsah

Aplikace, mobil - Foto: Fotobanka Pixabay, CC0 Public domain

Aplikace, mobilFoto: Fotobanka Pixabay, CC0 Public domain

Zbrusu nová aplikace BBC+ je již dostupná ke stažení a největší novinkou pro uživatele je jistě funkce výběru svého vlastního oblíbeného obsahu.

Většina dostupného programu je sice televizního charakteru, je zde i možnost, jak do celého portfolia výběru zahrnout rádiové pořady. 

Clare Hudson, výkonná editorka domovské stránky BBC a aplikace BBC+ k tomu říká: „Tím, že je tahle aplikace přizpůsobivá, dáváme našim uživatelům možnost, aby si sami zvolili relevantní obsah z celé škály BBC pořadů, na který se budou moci dívat, číst či ho poslouchat. Takže během volných chvil můžete rovnou sledovat témata, která vás skutečně zajímají a nemusíte je pracně hledat.“ 

Paul Owen, vedoucí produktového oddělení a BBC+ míní, že časem budou moci uživatelům přinášet ještě víc informací ohledně témat, která je skutečně baví – a to na základě dat, která jim prozradili sami uživatelé: „Tohle je pouhý začátek, aplikace se bude samozřejmě postupem času měnit a přibudou ještě další funkce, které uživatelům umožní ještě pohodlnější používání.“
 

    První  |  Předchozí
Stránka 1  z celkem  6
Další  |  Poslední

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace