Má audio virální potenciál na Facebooku? Přečtěte si, co po měsíčním experimentu zjistilo NPR

21. duben 2016

Na začátku roku začlo americké NPR testovat sdílení audia na Facebooku. Jak to dopadlo?

Sdílení audio obsahu na sociálních médiích není zrovna hračka. Do karet zvuku jednak nehrají platformy určené ke sdílení (například když Facebook nebo Twitter v newsfeedu přehrávají u náhledu pouze video bez zvuku), ale i samotní posluchači, kteří se nemohou až tak snadno zkoncentrovat pouze na audio přijímané skrze sluchátka, když u toho dělají ještě něco jiného.

Sociální sítě však mají velký potenciál pro tvůrce podcastů nebo jiného (a skvělého) audio obsahu, kteří však každý den bojují o nové posluchače. V NPR nedávno zvolili trošku jiný přístup a rozhodli se otestovat beta verzi audio přehrávače na Facebooku. Upozornění: na univerzální tajnou přísadu, která by nám virálnost audia zajistila, sice nepřišli, ale i tak se naučili spoustu věcí, které v tomhle prostředí v kombinaci s audiem fungují skvěle.

Facebook původně tento audio přehrávač vyvinul pro streamovací služby jako jsou například Spotify nebo Apple music. Po pár úpravách a konzultacích se podařilo přehrávač adaptovat tak, aby ho NPR mohlo začátkem tohoto roku otestovat po dobu jednoho měsíce.

Pak začal samotný výběr příspěvků – úryvky ze zpráv, podcasty…s výběrem příspěvků pomáhali všichni z newsroomu. Aby bylo testování vyvážené, vybrané příspěvky se od sebe lišily délkou a samozřejmě obsahem – v experimentu se tak objevily ústřižky ze zpráv, rozhovory, zabrousilo se i do archivů a nechyběly ani podcasty. Celkově bylo vybráno 52 audio klipů.

Nová aplikace Meerkat má potenciál vyhrát příští americké volby

K dispozici jsou základní data z Facebooku – dosah a engagement. Čísla o počtu přehrání nebo délce poslechu bohužel nejsou k dispozici. A ačkoliv se následující body neopírají o hluboce vědeckou analýzu, i tak stojí za pozornost. Co tedy fungovalo?

Aktuální zprávy

V některých případech skvěle zafungovaly mimořádné zprávy. Například emotivní projev Baracka Obamy v lednu, během něhož mluvil o zpřísnění podmínek pro držení zbraní. Celý internet obletěly snímky, kdy se americkému prezidentovi derou slzy do očí. Právě tato část jeho projevu byla použita v rámci experimentu a stala se druhým nejúspěšnějším příspěvkem – dosah: 2 miliony uživatelů.

Něco, co se dá jen poslechnout

Příspěvek, který byl původně nahrán pouze pro poslech – to byla další jasná volba. V tomto případě šlo o vtipný rozhovor s komikem Jonem Benjaminem, který vyprávěl o nahrávání jazzového alba, ačkoliv o jazzu neví absolutně nic.

Příspěvky z archivu

Sluchátka

Nejúspěšnějším příspěvkem byla část rozhovoru s vítězem loterie Powerball 2003 – samotný rozhovor byl nahrán v roce 2013 a byl znovu použit v experimentu v době, kdy výherní částka téhle loterie dosáhla astronomické výše. Skrze tento audio příspěvek se z Facebooku na webovou stránku NPR.org, kde byl celý rozhovor, prokliklo více než 250 tisíc uživatelů. Skvěle ale v tomto případě fungovaly také úryvky z rozhovorů s již zemřelými slavnými, jako jsou například Alan Rickman nebo David Bowie.

Stále se neví, jaké plány Facebook s přehrávačem audia má, ale tenhle experiment může aspoň trochu pomoci udělat si jasno v tom, co má případně šanci na úspěch. V NPR to však rozhodně tímto testováním nekončí.

Na co dalšího ještě v NPR při testování přišli? Přečtěte si celou zprávu tady.

autor: Eva Hudzieczková
Spustit audio