Může se žurnalistika něčemu přiučit od hry Pokemon Go?

10. srpen 2016

Aneb jak čtenáře nalákat na lokální obsah.

Když se před nedávnem rozběhlo celosvětové šílenství s názvem Pokemon Go, začali se někteří mediální experti zabývat tím, zda by se některá z hlavních vlastností této hry, tedy geolokace, nedala využít pro žurnalistiku.

A světe div se, něco podobného již existuje. Od roku 2014 pracuje Stephen Jefferson na platformě Bloom, která pomáhá čtenářům najít lokální zprávy/novinky, a to za pomocí geolokace, které využívá například aplikace Google Maps či jiné.

Tím, jak se většina spotřebních zvyků mění a přesouvá na sociální sítě, a giganti typu Facebook nebo Twitter tak do jisté míry ovlivňují, co lidé čtou či na co se dívají, byly zprávy najednou odděleny od svého geografického původu,“ říká Jefferson. Proto chce uživatelům nabídnout alternativu.

„Trošku se to podobá tomu, co lidé dělali dřív – prostě si koupili noviny na rohu ulice a měli k dispozici zprávy ze svého nejbližšího okolí,“ vysvětluje Jefferson a dodává: „Nyní je to tak, že všechny zprávy jednoduše splynou dohromady v online prostředí a na sociálních sítích. Takže my to vlastně napravujeme a snažíme se je dávat zpět do lokálního rámce.“

Jak to vlastně celé funguje: mediální dům/redakce si nainstaluje plugin, který vymysleli vývojáři z Bloom a ten pak dovoluje editorům, redaktorům a producentům ručně přidat ke každému obsahu, který vypustí do světa, také specifickou lokaci. Čtenář si pak může na webových stránkách pomocí vyhledávacího řádku najít konkrétní zprávy ze svého okolí za pomocí zadání adresy nebo PSČ.

Aplikace tak funguje zejména pro média s lokálním charakterem: „Místní média mají často zajímavá data, ale zdá se mi, že s nimi nepracují dostatečně efektivně. Data budou přístupná a dohledatelná na mapě a díky tomu můžeme některá témata více zviditelnit.“

Redakce však můžou díky Bloomu ještě zlepšit své zpravodajské pokrytí: „Aplikaci začalo jako jedno z prvních používat lokální vydavatelství Brooklyn Reader. Díky tomu tak mohlo například v téhle čtvrti objevit části, o které se redaktoři dříve tolik nezajímali. Svým čtenářům tak nyní můžou nabízet ještě kvalitnější obsah, který se jich přímo dotýká.“

Původní anglickou verzi článku, kterou uveřejnil americký web www.poynter.org, najdete tady.

autor: Eva Hudzieczková
Spustit audio