Dotaz posluchače V. Lohniského ke zrušení diskuse na ČRo Dvojka (září 2015)

30. září 2015

Projednáno na veřejné schůzi Rady Českého rozhlasu 30. 9. 2015

Text stížnosti

Vážená Rado Českého rozhlasu,

pátého srpna uplynulo již sedm dlouhých měsíců od zrušení diskuse na stanici Dvojka. S jedinou větou, že zvažují nové a modernější způsoby komunikace s posluchači. A je tam odkaz na jednotlivé funkcionáře a další pracovníky a na facebook. Dotazy směřované na konkrétní osoby jsou bezpředmětné, neboť v lepším případě jsem se dočkal odpovědi formální, na dotaz neodpovídající nebo jsem se nedočkal odpovědi vůbec. A na facebook nemá každý zájem a chuť se registrovat. Mimochodem na facebooku to také není žádná hitparáda pochval rozhlasové stanice Dvojka. Chápu, že se v diskusi většinou vyjadřovali posluchači s většími či menšími výhradami ke stanici Dvojka a vedení Dvojky se to nelíbilo. Problém Dvojky je zřejmě ten, že neexistuje na Dvojce osobnost, která by fundovaně reagovala na kritiku buď směrem k posluchačům nebo směrem k vysílání.

Moje dotazy:

1. Proč byla skutečně zrušena diskuse na Dvojce?
2. Jaký je tedy nový a modernější způsob komunikace s posluchači?
3. Myslíte si, že způsob zrušení veřejné diskuse na Dvojce je možné si vysvětlit jako pohrdání posluchači a nechutí či neschopností reagovat na diskusi?

Děkuji za Vaši odpověď.

S pozdravem

Ing. Vladimír Lohniský

Odpověď Rady ČRo

Vážený pane inženýre,

jménem Rady Českého rozhlasu tímto odpovídám na Váš podnět z 11. srpna 2015.

Obáváme se, že je výstižná Vaše domněnka, že odstranění diskuse na internetových stránkách ČRo Dvojka směřovala k tomu, aby skončilo veřejně dostupné fórum, které bylo vedení Českého rozhlasu nepříjemné tím, že na něm zaznívalo hodně kritiky.

Rada ČRo si k Vašemu podnětu vyžádala prostřednictvím generálního ředitele Českého rozhlasu vyjádření ze strany ČRo. Vypracoval je Ing. Miroslav Dittrich, šéfredaktor stanice ČRo Dvojka. Text připojujeme v příloze. Chápejme ho prosím jako dokument o současné míře sebereflexe vedení ČRo v oné záležitosti, Rada ČRo se s tím vyjádřením neztotožňuje.

Pokládáme některé pasáže z vyjádření M. Dittricha za značně trapný pokus rétoricky zastřít motivaci kroku, jehož smysl je evidentní: šlo o odstranění veřejně dostupné kritiky. Psát o tom, že prý „už nešlo o smysluplný způsob komunikace s širokým vějířem občanů- koncesionářů“, je značně nedůstojné ‒ evidentně tam „široký vějíř občanů“ ani nediskutoval.

Rada Českého rozhlasu vedení ČRo doporučí, aby možnost veřejné zpětné vazby posluchačů k vysílání ČRo neomezoval, ale naopak ‒ rozšiřoval. A doporučíme rovněž více důvěry v soudnost posluchačů i uživatelů diskusních fór, jako bylo to, které na webu ČRo Dvojka Český rozhlas zrušil.

Vážený pane inženýre, děkujeme Vám za Váš aktivní zájem o vysílání Českého rozhlasu.

S pozdravem

Doc. PhDr. Michal Stehlík, Ph.D.
předseda Rady ČRo

Vyjádření vedení ČRo

Posluchač zaslal Radě ČRo tři dotazy, které se týkají ČRo Dvojka.

1. Proč byla zrušena diskuze na Dvojce?

Diskuzi na webu stanice Český rozhlas Dvojka jsme ukončili po delších úvahách.
Dlouhodobě se totiž ukazovalo, že této diskuze se zúčastňuje jen několik málo stále stejných
posluchačů (10 až 15) a v takovém případě už nešlo o smysluplný způsob komunikace
s širokým vějířem občanů- koncesionářů.

2. Jaký je tedy nový a modernější způsob komunikace s posluchači?

Český rozhlas Dvojka používá stále stejné a osvědčené způsoby komunikace s posluchači.
Reaguje na jejich maily, dopisy i telefonáty. A to jak individuálně (odpovídají pracovníci
Dvojky včetně šéfredaktora), tak hromadně zveřejňováním dotazů a názorů posluchačů (a
odpovědí na ně) přímo ve vysílání. Během jednoho dne je přímo v éteru uvedeno deset,
někdy dvacet dotazů či názorů posluchačů, nemluvě o večerním pořadu Kontakt Dvojky (popá
20.00 – 21.00), který je přímo určen pro otázky a odpovědi. To považujeme za moderní a
efektivní formu komunikace s posluchači.

3. Myslíte si, že způsob zrušení veřejné diskuze na Dvojce je možné si vysvětlit jako
pohrdání posluchači a nechutí či neschopností reagovat na diskuzi?

Jak už bylo řečeno výše, zmíněná diskuze na webu (několika stále stejných občanů) zdaleka
nevyjadřovala mínění občanů o Českém rozhlasu a jeho stanici Dvojka. O pohrdání
posluchači také nemůže být řeč vzhledem k permanentní debatě s nimi výše uvedenými
způsoby včetně vlastního vysílání. Důkazem důvěry občanů v Český rozhlas a jeho stanici
Dvojka jsou naopak výsledky Radioprojektu (ty vznikají na základě dotazování sociologicky
pečlivě vybraného vzorku občanů České republiky, 30 tisíc lidí ročně, zveřejňovaných
pravidelně každé čtvrtletí). V posledních dvou měřeních zaznamenala Dvojka výrazný nárůst
počtu posluchačů, a to o téměř 40 tisíc.

Ing. Miroslav Dittrich
šéfredaktor ČRo Dvojka

autor: kob
Spustit audio