Podnět posluchače O. Černého k webu ČRo Digitální rádio (duben 2016)

27. duben 2016

Projednáno na veřejné schůzi Rady Českého rozhlasu 27. 4. 2016

Text podnětu

Dobrý den,

tento podnět se týká několika textů zveřejněných na webu Českého rozhlasu.

Předpokládám, že texty v sekci Digitální rádio (http://www.rozhlas.cz/digital/digital) mají být zpravodajské, jelikož nikde nejsou označeny jinak.

Kodex Českého rozhlasu v bodu 1.3 konstatuje, že "Český rozhlas je povinen pečlivě posuzovat, zda pořady či jejich části nesměřují, ať již otevřeně nebo skrytě, k prosazování určitých obchodních nebo politických zájmů."

V bodě 14.5 Kodex Českého rozhlasu stanoví: "Ve všech pořadech se Český rozhlas musí vyvarovat skryté a podprahové reklamy. "

Kodex Českého rozhlasu rovněž v bodě 14.7 uvádí: "Český rozhlas se nebude vědomě podílet na skryté prezentaci komerčních zájmů."

Právní oddělení ČRo v minulosti konstatovalo, že i když to Kodex ČRo taxativně neuvádí, pravidla daná zákonem č. 484/1991 Sb. o Českému rohlasu a Kodexem ČRo se týkají také jeho webové prezentace na adrese www.rozhlas.cz.

Byly níže uvedené texty řádně Českým rozhlasem vyfakturovány nebo reklamní/PR sdělení, případně texty s reklamními a PR prvky jsou pro ČRo standardními zpravodajskými texty?

Text DAB+ rádio Dual nabízí zajímavý design, sází na dřevěné provedení

viz http://www.rozhlas.cz/digital/digital/_zprava/1590237

s reklamní vervou konstatuje: "Německá společnost Conrad, respektive její česká pobočka, má v prodeji nový DAB/DAB+ přijímač, který zaujme zejména svým designem."

Marketingově správně také sdělí, co za uvedenou cenu spotřebitel získá: "Za cenu necelých tři a půl tisíce korun získají uživatelé možnost přijmu digitálního rádia jak ve III. pásmu, tak i analogového VKV."

Ve zpravodajském textu také čtenáře zaujme autorův dojem, co by spotřebitele mohlo potěšit: " U tohoto kusu potěší zejména možnost připojení externí antény (75 Ω). "

Další text Pure přichází s novým digitálním adaptérem, nabídne ho ale prozatím pouze v Británii

viz http://www.rozhlas.cz/digital/digital/_zprava/1589743

zákazníkovi jeho případnou snahu ulehčuje a na webu ČRo může využít odkazu, kde si produkt rovnou zakoupí - viz "Bližší informace o nejnovějším produktu značky Pure jsou k dispozici na adrese: www.pure.com/highway."

Dalším problémem textů publikovaných na http://www.rozhlas.cz/digital/digital je absence skutečné editace textů.

Pokud jde o zpravodajské texty, měly by se oprostit od komentativních a hodnotících prvků.

Viz http://www.rozhlas.cz/digital/televize/_zprava/startuje-ctvrta-rada-house-of-cards-serial-uz-je-v-cesku-k-dispozici-kompletne--1590252

"Vzhledem k tomu, jaká je na českém trhu míra pirátství a jak je pro americkou službu český trh atraktivní, dá se očekávat, že s nasazením českého obsahu rozhodně spěchat nebude. "

Podobná subjektivní očekávání do zpravodajských textů nepatří. Naopak předpokladem profesionální novinářské práce s textem je snaha vyhnout se opakování slov. Zde se to autorovi nepodařilo.

"Vzhledem k výše uvedené skutečnosti je Netflix atraktivní zejména pro ty, kteří jsou dobře jazykově vybaveni. Na lokalizaci pro další trhy se firma chystá v následujících měsících. Vzhledem k tomu, jaká je na českém trhu ..."

Nedostatkem práce s českým jazykem (potažmo editace) trpí i text Provozovatel stanic SeeJay Radio a Tip Radio změnil poměr vlastnických podílů

viz http://www.rozhlas.cz/digital/digital/_zprava/1590343.

"Svatopluk Janík je jedním z lidí v rozhlasové branži, kteří se snaží tlačit své stanice právě prostřednictvím technologie DAB+."

Tlačit lze možná kolo, ale rozhlasovou stanici? Představa roztlačené rozhlasové vlny je vskutku obrazotvorná.

Absencí pečlivější práce s textem trpí i článek Kabelový operátor UPC mění strategii šíření rádií, výrazně si polepší Český rozhlas

viz http://www.rozhlas.cz/digital/digital/_zprava/1590421

"Doposud zařazené stanice do digitální nabídky pochopitelně zůstávají klientům operátora nadále k dispozici. Vzhledem k tomu, že pásmo do 100 MHz, které operátor doposud využíval pro šíření VKV stanic, bude využito na jiné účely, frekvenční modulací budou stanice šířeny až nad tímto kmitočtem."

V českém jazyce snad stále komunikujeme o něčem. ČRo má být (a dle Ústavu pro jazyk český AV ČR nadále je) jazykově normotvornou institucí. Mohl by se tak možná vyvarovat podobných obratů:

"Změny bude operátor svým zákazníkům také komunikovat v rámci kampaně"

Dle zpracovaných textů by se jejich čtenář mohl domnívat, že ČRo vyplácí autory dle počtu znaků, viz:

"Analogové šíření se prozatím operátor ukončit nechystá. Ne dříve než v roce 2018. "

Proč jednoduše nenapíše: Analogové šíření se operátor nechystá ukončit dříve než v roce 2018?

Tedy: platí ČRo autory dle počtu znaků v textu?
Prošel autor textů Lukáš Polák před začátkem své spolupráce s ČRo řádným konkurzem?
Bude i nadále ČRo na svých webových stránkách publikovat texty bez toho, aniž by se vyvaroval PR a reklamních prvků nebo na tyto prvky neupozornil?
V ČRo opakovaně selhává editorský systém. Z četnosti pochybení se dá říci, že jde o systémovou chybu. Jak ji do budoucna ČRo vyřeší?

Děkuji a jsem s pozdravem

Ondřej Černý

Odpověď Rady ČRo

Vážený pane Černý,
v příloze Vám zasíláme konkrétní vyjádření mluvčího ČRo pana Hošny, kde informuje o požadovaných faktech. Je jistě dobré, že ČRo je schopen i určité sebereflexe a v některých bodech dává Vaší kritice za pravdu.
S pozdravem

Hana Dohnálková
předsedkyně Rady ČRo

Vyjádření vedení ČRo
viz příloha

autor: kob
Spustit audio