Stížnost posluchače L. Ždánského ohledně vysílání Zelené vlny (červen 2017)

Projednáno na veřejné schůzi Rady Českého rozhlasu 28. 6. 2017

Text stížnosti
 

Dobrý den,
dne 24. 1. 2017 jsem poslal na oficiální e-mail Radiožurnálu pro dotazy a připomínky radiozurnal@rozhlas.cz dotaz ohledně důvodů pro plošné a výrazně frekventované vysílání vysílání Zelené vlny Radiožurnálu (viz. níže). Dosud mi, po více než měsíci, nikdo neodpověděl a já tedy prosím o odpověď.
Podstatou mého dotazu je prostý údiv nad tím, že Radiožurnál prezentuje novou Zelenou vlnu jako progresi ve vysílání, nicméně pokud posluchač neřídí motorové vozidlo, jsou pro něj informace o dopravních potížích v 15-ti (až 30-ti) minutových intervalech zcela irelevantní. Pominu-li fakt, že i pro řidiče je přínosná pouze dopravní informace z jeho lokace, nikoli z druhého konce republiky. Pokud se tedy neprofiluje Radiožurnál nově jako stanice pro řidiče, nedává mi tento formát vysílání smysl. Smysl by mi naopak výrazně dávala stanice výhradně se zpravodajstvím o dopravě, kterou by si posluchač naladil pouze, když usedá za volant.
Ptám se tedy, prosím, na důvody, které Radiožurnál vedou k vysílání Zelené vlny. 

Otázky jsou pořád stejné, v kostce:
1) udělal si Radiožurnál relevantní výzkum při změně formátu Zelené vlny, kolik lidí poslouchá Radiožurnál za volantem?
Pozn.1: z reakce pana ombudsmana mi vychází, že snad existují nějaká hrubá čísla, tzn. že 60-70% posluchačů je nuceno poslouchat 24 hodin denně v 15 až 30 minutových intervalech (plus mimořádné vstupy) dopravní zpravodajství, přestože neposlouchají Radiožurnál v autě, nýbrž ze svých domovů či pracovišť. 

2) druhá otázka navazuje na tu první: aniž bych chtěl jakkoli snižovat význam vysílání dopravního zpravodajství pro řidiče samotné (jak mě možná mylně pochopil pan ombudsman), rád bych se dozvěděl, zda pokládá vedení naší hlavní veřejnoprávní zpravodajské stanice skutečně za racionální, vhodné a nutné, aby ona většina posluchačů (zde stále vycházím zatím pouze z mého předpokladu a informací pana ombudsmana), která neposlouchá Radiožurnál za volantem, poslouchala v daných intervalech onen evergreen o kolonách na D1, komplikacích na D8 či dalších dopravních nesnází od Aše po Hrozenkov. Tzn. pracuje nebo hodlá pracovat vedení Radiožurnálu na nějaké technické alternativě, která by dopravní zpravodajství racionalizovala a dostalo se tak pouze k těm, kteří je potřebují a to naopak ve vyšší=aktuálnější míře a nebyli jimi obtěžováni ostatní posluchači?
Pozn.2: jen dodám, že Zelená vlna je unikátní oproti ostatním pořadům v tom, že pokud mě nezajímá nějaký pořad Radiožurnálu (např. hokej či cokoli), prostě na danou dobu přeladím či přijímač vypnu. Naopak Zelená vlna se prolíná 24 hodin všemi pořady.
Pozn.3: na vysvětlenou dodám, že jako vhodné řešení by mi připadala např. koncepce samostatné frekvence, tzn. stanice čistě dopravního zpravodajství pro řidiče, kterou by provozoval buď ČRo nebo např. Autoklub ČR atd., ale to podotýkám je proto, abych vysvětlil, jakým směrem by to např. mně přišlo logické. 

Za poskytnutí odpovědi od vedení Radiožurnálu předem děkuji a přeji Vám pěkný den.
Děkuji a přeji pěkný den.
Libor Ždánský 

Odpověď Rady ČRo 

Vážený pane Ždánský,
téma Zelené vlny se v agendě Rady Českého rozhlasu objevuje celkem často. Vaše podněty považujeme za zajímavé, požádali jsme prostřednictvím generálního ředitele Českého rozhlasu o vyjádření příslušného člena vedení rozhlasu. Poskytl ho ředitel zpravodajství Jan Pokorný a my ho k naší odpovědi připojujeme.
Obsah vyjádření považujeme za dostatečný a věříme, že v nich naleznete odpovědi na svoje otázky.
Děkujeme Vám. 

S pozdravem 

jménem Rady ČRo
Hana Dohnálková, předsedkyně 

Vyjádření vedení ČRo
 

Dobrý den, 

úvodem si dovolím konstatovat, že touto odpovědí pouze doplňuji reakci ombudsmana Českého rozhlasu, která vycházela ze stanoviska šéfredaktora Radiožurnálu. Text jsem si prostudoval a nad jeho rámec mohu uvést už jen několik detailů. Výzkum na Zelenou vlnu jsme dělali v říjnu roku 2016. Kromě jiného jsme se ptali, co lidé od dopravního zpravodajství Českého rozhlasu očekávají. V rámci tzv. evaluace jsme se ptali posluchačů na jejich zkušenosti se Zelenou vlnou. V drtivé většině byli spokojeni. I na základě toho jsme tuto službu doplnili hlášením objízdných tras a upravili počet relací Zelené vlny v pátek a v neděli odpoledne. Také podle údajů Radioprojektu víme, že v autě ladí Radiožurnál více než polovina posluchačů, viz tabulka: 

Je pravda, že Zelená vlna se prolíná celým dnem. Jako jediné rádio v České republice poskytujeme dopravní informace 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Pokud je na silnicích nějaká mimořádná situace, vysílá Radiožurnál vstupy častěji. Přispívá tím k bezpečnosti silničního provozu a plynulosti dopravy. 

Dosavadní používané technologie umožňují vysílat např. rozpojovanou Zelenou vlnu /v tomtéž čase jinou pro Prahu a jinou tzv. celostátní/. Rádi bychom dokázali v rámci celoplošného vysílání dopravní informace regionalizovat, aby např. v autorádiu řidiče, který právě jede po silnici v Krkonoších, zaznělo aktuální zpravodajství právě z této oblasti atp. Bohužel, vzhledem k rozložení vysílačů je zatím taková operace téměř neproveditelná. Ještě větší limity jsou v případě provozování samostatné frekvence vyhrazené pouze dopravnímu vysílání. V České republice žádné volné vysílací kmitočty nejsou. Aby takový program měl smysl, musel by být šířený celoplošně. To, bohužel, není možné. 

Děkuju za pochopení 

Jan Pokorný
ředitel Zpravodajství 

Autor:  Klára Koblížková
 

Stížnosti a podněty

Rada ČRo se rozhodla na svých webových stránkách zveřejňovat stížnosti a podněty posluchačů ČRo a následné odpovědi. V souladu se svými usneseními č. 55/6 a 11/10 nebude reagovat na stížnosti, které nejsou plně identifikovány, tak jak to ukládá zákon o svobodném přístupu k informacím č. 106/1999 Sb., v platném znění.
Vzhledem k ochraně osobních údajů zveřejňujeme pouze jméno tazatele.

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace