10. října  2011 v 08:40  rubrika: Analýzy

Jana Budíková: Je otevřenost, a tudíž i zranitelnost u manažerů žádoucí?

Telefonující manažer - Foto: Comstock Images

Telefonující manažerFoto: Comstock Images

Čím více jsme úspěšnější, tím více jsme zranitelnější. Jsme tzv. „nahoře“, a proto tam na nás i více fouká. Zažíváme euforii, když s ostatními sdílíme své úspěchy, ale co to s námi udělá, když přijdou neúspěchy? Jsme připraveni na kritiku? Jsme schopni se problémům postavit čelem a s jistotou jednat rozhodně i v situaci, kdy ostatní otálejí a obávají se cokoliv udělat?

Být zranitelný znamená neschovávat se, překonávat své pochyby a obavy, jít mimo svou zónu komfortu. Otevřít se ostatním. Tím, že jsme autentičtí, jednoduše komunikujeme s ostatními. Ti pak snadněji chápou důležitost výzev i nutné pracovní nasazení pro jejich zdolání. 

Nacházíme společnou řeč, a tak se věci rychleji hýbají kupředu. Naše vůdčí otevřenost inspiruje ostatní a pomáhá jim na cestě osobního rozvoje. Otevřenost ukazuje lidskou podstatu každého lídra. Nabíjí zaměstnance energií, oni pak na oplátku dávají firmě i doma více, než se od nich očekává. 

Pokud jsou lídři lidští a zranitelní, zaměstnanci se s nimi lehce identifikují. Úspěch jim pak připadá více na dosah, probouzejí v sobě potenciál pro vedení ostatních. Nebojte se proto, že vás ostatní budou vidět jako zranitelného. Ukažte jim, že jste člověk na svém místě, skutečná osobnost, a poznáte, že se firemní kultura začíná měnit. 

Najednou lidé přestanou mít pocit, že musí každou chybu utajit, že si musí chránit své území a nenechat do něj nikoho proniknout. Kultura firmy se otevře odlišnostem, chybám i příležitostem. Lidé se přestanou bát žádat druhé o pomoc – dostatečně včas na to, aby nepohřbili sebe, vás nebo tu vaši firmu. Místo chyb se začnou hledat možnosti, jak problémy efektivně řešit. 

Pokud mají zaměstnanci neotřesitelný pocit, že jsou záměry jejich šéfa odůvodněné a čisté, bez postranní politické agendy, necítí potřebu si stavět zeď a chránit se v jeho blízkosti. Jejich pocit důvěry se prohlubuje. Cítí se v bezpečí, protože jejich vlastní zranitelnost nebude použita proti nim, v žádném případě. 

Někdy panují u šéfů obavy z toho, že když se odhalí a umožní, aby byly vidět nejen jejich přednosti, ale i slabé stránky a nejistoty, že je nikdo nebude brát vážně. Nikdo nechce být za slabocha. Avšak zranitelnost a slabost jsou dvě zcela odlišné věci. Slabí lidé se vyhýbají konfliktům a problémům, nejsou efektivní při jejich řešení, nikoho neinspirují. 

Slabí lídři řídí ostatní zpovzdálí, používají fámy a pomluvy, vyvolávají pocit strachu a nejistoty. To se zranitelností nemá vůbec nic společného. Přístupný šéf naopak může být extrémně příjemný člověk, který si svou vstřícnost k ostatním nestaví do cesty, pokud potřebuje udělat tvrdé rozhodnutí a trvat na zodpovědnosti každého jednotlivce. Ví totiž, že někdy musí být tvrdší než druzí. 

První test otevřenosti přichází, když zažijeme první neúspěch. Jsme opravdu schopni za jakýchkoliv podmínek vystoupit ze své zóny komfortu, zůstat autentičtí a důvěřující ostatním? Umíme si přiznat, že akceptace toho, jací jsme, se vším všudy, vede k osobnímu růstu a k úspěchu? 

Lídři s vůlí posouvat věci kupředu v sobě umí nalézt sílu a připustit svou zranitelnost. Bohatě se jim to vyplácí, neboť jim okolí důvěřuje. Inspirují výkonnost a úspěchy! 

Howard Schultz, CEO Starbucks, pro časopis Fortune: “Nejtěžší věcí každého lídra je ukázat svou zranitelnost. Má to co do činění s důvěrou. Pokud lídr ukáže svou přístupnost a citlivost a dá tím lidi dohromady, tým vyhrává.”  

 

Jana Budíková: Je otevřenost, a tudíž i zranitelnost u manažerů žádoucí?

Vložit na svůj web

Autorka je internetová publicistka a bývalá generální ředitelka společnosti Tchibo 

Autor:  Jana Budíková
Pořad: Zamyšlení Rádia Česko  |  Stanice: ČRo Rádio Česko (archivováno)
Čas vysílání: už nevysíláme  
 

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace