10. prosince  2012 v 14:00  rubrika: Nepřehlédněte

Měsíc do volby prezidenta. S výběrem pomáhají veřejnoprávní média, ale i webové projekty

Pražský Hrad (ilustrační foto) - Foto: Filip Jandourek

Pražský Hrad (ilustrační foto)Foto: Filip Jandourek

Do přímé prezidentské volby zbývá přesně měsíc. Projektů, které tvrdí, že se nám s výběrem snaží pomoct, se objevila celá řada.

Například Člověk v tísni pořádá v úterý a ve středu na 400 středních školách projekt Volby nanečisto, Hospodářské noviny přiměly kandidáty k vytvoření powerpointových prezentací, konkurenční Mladá fronta Dnes uspořádá jednu z bezpočtu diskusí kandidátů, kterou Rádio Česko odvysílá několik dní před volbou. Český rozhlas i televize představují kandidáty jednoho po druhém. 

A jak jsou na tom online projekty? Už tři čtvrtě milionu lidí, tedy asi každý 10. oprávněný volič, vyplnilo Volební kalkulačku, kterou provozuje občanské sdružení KohoVolit.eu. S rozhodováním se snaží poradit také společný projekt Transparency International a sdružení Naši politici s názvem Transparentní prezidentské volby 2013. 

Volební kalkulačka se do povědomí lidí dostala díky facebooku a e-mailům. "Zhruba třetina přístupů je způsobena facebookem, třetina maily a třetina díky médiím a dalším odkazům. Zájem je lepší, než jsme očekávali. V porovnání s minulými volbami je tam výrazný nárůst,“ řekl pro Marketingový magazín autor projektu Koho volit.eu Michal Škop. 

Velký zájem zaznamenali i u dalšího projektu, jak prozradil předseda občanského sdružení Naši politici Jiří Fiala: „U nás se ty informace nalézají na dvou hlavních internetových stránkách, a to jednak na stránce .cz a jednak na stránce Naši politici.cz. Pokud jde o projekt Transparentní volby, tak ten jsme společně s Transparency International spustili minulý týden. Jenom během první hodiny po tiskové konferenci navštívilo stránky více než 2000 návštěvníků. Máme tisíce přístupů denně. Na stránkách Našich politiků se toto číslo pohybuje kolem 4000 až 5000 za den.“ 

Počty návštěvníků podle Fialy stoupají s blížícím se termínem voleb. 

Někdo spolupracuje, někdo ne  

Spolupráce s kandidáty na prezidenta není vždy hladká. Získat odpovědi od některých z nich podle Škopa trvá i měsíc. 

Fiala kandidáty dělí na tři skupiny: „Do první by se dal zařadit například bývalý premiér Fischer, paní Roithová, do druhé skupiny patří kandidáti jako pan Franz, který odpověděl s poměrně větším časovým odstupem, ale bylo to zřejmě vysvětlitelné návalem práce v předvolebním štábu. Do skupiny kandidátů, kteří komunikují velmi málo, patří třeba pan Okamura.“ 

Straničtí kandidáti jsou přitom vzornější. 

„Jedná se o první průběžné hodnocení, nejsou to definitivní výsledky, bude tam, ještě další kolo hodnocení, kdy budeme čekat, co ti kandidáti napravili. Do jisté míry to může souviset i s profesionalitou volebního týmu a kampaně, kdy ti velcí kandidáti s podporou velkých parlamentních stran mají větší možnost a větší zázemí pro to, aby měli některé projekty předem připravené. Rád bych zdůraznil, že se v případě hodnocení transparentnosti jednotlivých kandidátů nejedná o nějaké hodnocení ve stylu toho, kdo je lepší, či horším kandidát. Jedná se především o hodnocení toho, jak moc který z kandidátů komunikuje, jak moc jsou transparentní jeho informace,“ upozornil Fiala. 

Projekt spustila i soukromá firma  

Online projekty neprovozují pouze neziskové organizace. Minulý týden brněnská společnost Mautilus spustila pro Android mobilní aplikaci s názvem Prezident 2013, která shromažďuje informace o prezidentských volbách, zprávy o kandidátech, čerstvé předvolební průzkumy, profily kandidátů. Tento týden chce ještě přidat mapu volebních místností. 

„První ohlasy nás velmi překvapily. Během prvních čtyř dnů od vypuštění aplikací, se jedná o tisíce stáhnutí uživateli. Máme tu také anketu, na kterou odpovědělo 800 lidí. Pokud zvážíte, že nebyla žádná publicita, tak jsou to velmi dobrá čísla,“ upřesnil Řehoř Vykoupil ze společnosti Mautilus. 

Aplikace jsou zdarma:„Je fajn, pokud my máme možnost využít naše technologie k tomu, abychom mohli občanům volby nějakým způsobem přiblížit, což může v konečném důsledků vést k tomu, že se může v naší společnosti žít lépe ve svobodné zemi, a to byl záměr.“ 

Autor projektu Koho volit.eu Michal Škop podobnou iniciativu ze soukromé firmy vítá. Jeho projekt, stejně jako Naši politici, je financován prostřednictvím grantů od nestátních nadací a Open Society Fund. 

„My na projektech velmi úzce spolupracujeme. Naše sdružení jsou partnerská už více než tři roky. Některé z těch projektů vytváříme společně, žádáme společně o grantovou podporu,“ uzavřel předseda občanského sdružení Naši politici Jiří Fiala. 

 

Václav Sochor se věnuje marketingovým aktivitám projektů spojených s prezidentskými volbami.

Vložit na svůj web

Autor:  Václav Sochor  (vso), Marián Vojtek  (mvo)
Pořad: Marketingový magazín   |  Stanice: ČRo Rádio Česko (archivováno)
Čas vysílání: vysíláno do 25. února 2013  
 

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace