28. ledna  2013 v 15:45  rubrika: Nepřehlédněte

Obrovskou roli v byznysu hraje kromě uživatelských zkušeností také štěstí

Klávesnice mobilního telefonu - Foto: Fotobanka stock.xchng

Klávesnice mobilního telefonuFoto: Fotobanka stock.xchng

Víte, proč se - na rozdíl od SMS zpráv - moc nechytly MMSky? Proč trvalo tak dlouho, než jsme je začali používat dotyková PC tablety? A jak se mohl tak fenomenálně prosadit Google se svou ošklivou, prázdnou obrazovkou?

Podobně i se službou: čím víc se mi třeba v hospodě líbí, čím příjemnější obsluha, tím víc mi v ní i bude chutnat. Říká se tomu user experience a dnes už jde o samostatnou, čím dál sofistikovanější disciplínu. 

„Základním stavebním kamenem je rozhodně uživatel, proto je to user experience a na to navazující jeho potřeby: co bude chtít řešit, co už chce řešit a nad tím přemýšlet, když navrhujeme produkt nebo službu,“ řekl v Marketingovém magazínu ředitel společnosti Dobrý web Luboš Plotěný. 

Kromě potřeb uživatele je potřeba zohlednit směr společnosti, která produkt vytváří. „Mít jasnou strategii, jasnou vizi a hledat cesty, jak uživatele uspokojit, jak mu předat, co mu chceme předat,“ dodal výkonný ředitel společnosti Spa4biz Roman Spáčil. 

Spáčil také radí: „Celý proces od vzniku produktu až k uživateli musí být v jedné lince. Pak ty jednotlivé návazné kroky tomu pomůžou a úspěch by se měl dostavit. Tady je ještě jeden faktor, který se nesmíme bát opomíjet, a to je štěstí, které hraje v byznysu obrovskou roli. Někdy to můžete mít dokonale vymyšlené, ale to štěstí nepřijde.“ 

Důležité podle Plotěného je mapování zákaznických cest, tedy zjistit, kde zákazník přichází do styku se zbožím: 

„Každý tzv. touch point, bod, kde se střetává zákazník s firmou, je třeba zanalyzovat a zjistit, jak se ti lidé chovají. Jestli tím styčným bojem je například nějaký terminál v metru, pak bude problém, že se špatně ovládá, že je tam podivná myš, a proto musím uzpůsobit to rozhraní, které uživateli nabízím, aby nevýhodu technického zařízení neměl a neprožil, a tím jsem si nezkazil vlastní pocit ze svojí firmy, tu experience.“ 

 

Autor magazínu Václav Sochor dnes rozebere problematiku uživatelské zkušenosti.

Vložit na svůj web

Autor:  Václav Sochor  (vso), Marián Vojtek  (mvo)
Pořad: Marketingový magazín   |  Stanice: ČRo Rádio Česko (archivováno)
Čas vysílání: vysíláno do 25. února 2013  
 

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace