21. ledna  2011 v 10:46  rubrika: Nepřehlédněte

Aby odolali čínským výrobkům, musí designéři nabídnout něco víc

Jindřich Vodička - Interaktivní svítidlo TVOR - Foto: Design Cabinet CZ

Jindřich Vodička - Interaktivní svítidlo TVORFoto: Design Cabinet CZ

Česká republika se může se svojí tradicí v designu těžko rovnat zemím, jako je například Itálie. To ale neznamená, že to čeští designéři vzdávají, i když jedním dechem přiznávají, že přežít na trhu zavaleném výrobky z Číny není jednoduché.

To potvrzuje i česká designová papírnice a zakladatelka značky Papelote Kateřina Šachová: „To už nám bylo od začátku jasné, že nikdy nebudeme konkurovat sešitům z Kauflandu za 3 koruny. Proto se právě do těch věcí snažíme dostat i něco víc nějakou přidanou hodnotu a to si myslím, že lidé už potom začínají dokázat ocenit, a proto i za to víc v důsledku utratit.“ 

Optimismus Kateřiny Šachové není ojedinělý. To, že česká společnost je stále ochotnější za design utrácet, potvrzuje také produktový designér Roman Vrtiška: 

„Já si myslím, že to je trochu otázka času, ale určitě tam společnost směřuje, podobně bych to nastínil, jako je tomu u biovýrobků. Společnost je přehlcena masovostí, konzumností a už hledá trošku nějaký jiný směr. Zaprvé individuálnějšího charakteru, věc, kterou nebude mít každý druhý doma a zároveň i trochu jakoby trvale udržitelného rozvoje. Takže to není jenom o vkusu, ale i o způsobu, jakým lidi uvažují, a je to částečně i o životním stylu.“ 

Zelený životní styl a design  

Je to právě zelený životní styl, který je v poslední době s designem spojován. Žít v souladu s udržitelným rozvojem je při tom v poslední době trend. Možná právě zde je způsob, jak by mohl i český design prorazit. 

Vrtiška má zkušenosti s prací ve Finsku, přiznává ale, že severské země jsou na tom s vnímáním designu lépe než Česká republika: 

„Lidi si pořizují kousky, které pro ně jsou zásadní, dost často jsou v tom dobrém smyslu nacionalisti v tom, že oni chtějí mít ty svoje ikony, konkrétně chtějí mít Finové Alvara Alta, i když ví, že ta židle je ve srovnání s ostatními třeba desetinásobně dražší. Potom vlastně zjistíte, že ty věci, které byly navrženy v 60. letech, tak dodneška v domácnostech fungují prakticky bez obměny, protože to je kvalitní kus nábytku, tak se vám, když se k němu člověk šetrně chová, tak se vám neomrzí a zároveň ho nezničíte.“ 

Cena odrazuje zákazníky. Chybí zlatý střed 

Důvodem, proč český design není na tuzemském trhu tak oblíbený může být i jeho cena. Designové výrobky jsou totiž stále vnímány jako něco luxusního a z části předraženého. Papírnice Kateřina Šachová se snaží tento mýtus vyvrátit právě svojí tvorbou. 

„Myslím si, že chybí takový ten zlatý střed. To, co my se právě snažíme nějakým toho docílit, že zase nám není úplně sympatické třeba některé obchody podobné obchody, jako jsou my, existují i v zahraničí a nikdy se nám úplně nelíbilo to, že už se z takové věci, která by měla být věcí každodenní potřeby, stává nějaký luxusní produkt, který se pak lidi skoro bojí používat protože stál tolik a už do toho pak ani nepíšou a nekreslí, a toho my bychom se chtěli vyvarovat.“ 

České sklo je stále atraktivní  

Přesto ale existují výrobky, které Českou republiku reprezentují jako kvalitní vývozní artikl. České sklo je naším tradičním výrobkem, to ale neznamená, že se ho stávající ekonomická situace ve světě nijak nedotkla. V jeho záchranu věří i produktový designér Vrtiška: 

„Co je výborným vývozním artiklem u nás, je české sklo, které to renomé má všeobecně celosvětové a naštěstí se ho drží. Já doufám, že recese už těmi sklárnami přestane a že nám tady nějaké zbydou,“ 

Itálii Česko nedožene  

Například italská města ze své tradice designu dokáží těžit a vydělávají na takzvané designové turistice. Tedy na těch návštěvnících, kteří se jezdí dívat na výstavy a veletrhy designových výrobků. 

Na otázku, zda se jednou budeme v tomto ohledu moci rovnat právě Itálii, odpovídá Vrtiška: „Já bych skoro řekl, že asi úplně ne, protože tam je to dáno i lokalitou, historickým povědomím o těch věcech. Itálie je všeobecně známá designem, a je to něco, co už samo o sobě je ten prodejní artikl pro samotný veletrh. Trošku determinující může být ta poloha, ale já si myslím, že v tomto směru bychom se měli zaměřit spíš na něco specifického.“ 

Nejdříve kvalitní designéři, pak veletrhy  

Aby mohly mít veletrhy tu správnou kvalitu a aby přitáhly dostatek lidí, musíme mít nejdřív kvalitní designéry, kteří musí prorazit. Návod na to jak uspět jako mladý designér na trhu, dává Kateřina Šachová. 

„Je dobré najít si někoho, spojit se s někým, kdo jim to zázemí bude schopen poskytnout. Pro studenti našich oborů je to hrozně těžké, ta sebepropagace. Prorazit někam na trh je dobrá cesta najít si někoho k sobě, kdo mu s tímto bude pomáhat,“ uzavírá Kateřina Šachová. 

Dobrá propagace a kvalitní marketing ve spojení s nadanými designéry by se mohl stát dalším českým vývozním zbožím. Pokud se dokážeme poučit z vyspělejších zemí, máme jistě šanci na světovém trhu uspět. 

Pořad: Informace ze světa financí  |  Stanice: ČRo Rádio Česko (archivováno)
Čas vysílání: vysíláno do října 2011  
 

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2019 Český rozhlas