14. prosince  2012 v 13:33  rubrika: Nepřehlédněte

Alternativní média umějí generovat zisk i jinak než reklamou nebo předplatným

Chilský server Mi Voz - Foto: Magdaléna Trusinová

Chilský server Mi VozFoto: Magdaléna Trusinová

I zavedené mediální společnosti hledají způsoby, jak financovat své aktivity. Nové zdroje příjmů se snaží získat pomocí přidruženého podnikání. Ještě mnohem složitěji hledají peníze ti, kdo se věnují občanské žurnalistice a nezávislé novinařině. O možnostech freelancerů, bloggerů a dalších menšinových a alternativních médií natáčel Dalibor Zíta.

V magazínu Týden v médiích představuje internetovou mikropříspěvkovou službu Flattr a server Mi Voz a také další způsoby, jak mohou nezávislá média generovat zisk. Nové byznys-modely pro digitální média zabývající se občanskou a lokální žurnalistikou se nerozvíjejí jen v Evropě a Spojených státech. 

Zajímavé příklady můžeme najít třeba v Jižní Africe nebo Jižní Americe. Konzultant a propagátor datového žurnalismu James Breiner, bývalý americký novinář, který psal do mnoha různých periodik, má zkušenosti právě z Latinské Ameriky. 

Podle Jamese Breinera je například v Chile velmi dobrý příklad toho, jak si nezávislá mediální společnost vytvořila další zdroj příjmů. Jde o chilský server Mi Voz - v překladu Můj hlas. „Jde o příklad občanského žurnalismu, o kterém byste si vůbec nepomysleli, že má komerční potenciál. Přesto vytváří dostatečný zisk svým majitelům i přispěvovatelům.“ 

Byznys v rámci byznysu 

Mi Voz totiž poskytuje v podstatě konzultační službu, kterou využívají podniky při vytváření svých interaktivních webů. Firmy, které chtějí lépe komunikovat s veřejností prostřednictvím internetových stránek, si platí rady a konzultace tohoto serveru. 

„Mi Voz zkrátka v rámci serveru vytvořil další byznys, který generuje peníze. Víc než polovina příjmů pochází z tohoto zdroje, “ vysvětluje James Breiner s tím, že příklad chilského serveru krásně ilustruje způsob, jak napít dost prostředků ve chvíli, kdy peníze z reklamy a předplatného vysoce kvalitní žurnalistiku nedokáží zaplatit. 

Další zajímavou službou, která umožňuje v současnosti nezávislým novinářům a bloggerům po celém světě generovat příjmy za své články, je mikropříspěvková služba Flattr.com. 

Jak funguje a jak může pomoci nezávislým tvůrcům obsahu na internetu, vysvětluje David Antoš, konzultant a blogger: „Je to vlastně strašně jednoduché, autor si na své stránky vloží tlačítko, které si vygeneruje na serveru flattr.com. Následně na něj ostatní kliknou, je to podobné jako s tlačítkem facebooku LIKE. Tím označí, že se jim daná věc líbila a že na ni chtějí přispět.“ 

Uživatelé pak jenom zadají, kolik chtějí všem svým oblíbeným autorům nebo celým serverům měsíčně přispívat a dál už se nemusejí o nic starat. Na konci každého měsíce se zadaná částka rozdělí mezi všechny „oflattrované“ weby a rozpošle se na dané účty. 

 

Jak se financují alternativní nezávislá média, zjišťoval Dalibor Zíta.

Vložit na svůj web

Pořad: Týden v médiích  |  Stanice: ČRo Rádio Česko (archivováno)
Čas vysílání: vysíláno do 1. února 2013  
 

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2019 Český rozhlas