23. listopadu  2012 v 14:00  rubrika: Nepřehlédněte

Digitální televizní vysílání zažívá renesanci. Přišla pozdě, ale přece

Antény na vysílači - Foto: Filip Rožánek

Antény na vysílačiFoto: Filip Rožánek

Digitální multiplexy v Česku se začínají pomalu ale jistě zaplňovat televizemi s různorodou žánrovou tématikou. Kritici sice v recenzích některé z nich ztrhávají, ale diváky si přesto úspěšně nacházejí.

Pokud je libo dechovku, nalaďte si Šlágr TV. Když budete chtít videoklipy jako kulisu a u toho si občas v řádku přečíst nejnovější zprávy, zvolte televizi Pohoda, pro teleshopping bude sloužit Inzert TV, další kanály chystají Nova nebo Prima. 

V současné době si divák může vybrat z nabídky čtyř multiplexů. První síť připadla České televizi a Českému rozhlasu. Do druhé sítě patří velké komerční televize Nova a Prima s jejich druhými programy společně s televizí Barrandov. A multiplexy 3 a 4 měly být pro nové stanice. 

„Tím, že nových stanic ze začátku digitalizace příliš nevzniklo, měly tyto sítě problém se zaplněním a vůbec se svojí existencí. Jestliže v těch sítích nevysílá dost televizí, tak operátor nepokryje náklady na jejich provoz, provoz vysílačů nemůže expandovat do dalších regionů, a to se odrazilo zejména na špatném rozvoji multiplexu 4,“ řekl pro magazín Týden v médiích šéfredaktor serveru Digizone.cz Jan Potůček. 

Čtvrtou síť letos od Tefónicy převzala firma Digital Broadcasting Radima Pařízka z Ostravy a začal rozvoj pozemního digitálního vysílání v Česku. 

„Ty dvě sítě zjistily, že pouze celoplošné programy je neuživí, že se musí regionalizovat, nabídnout vysílání regionálním televizím. Obě dvě na to přistoupily, dochází ke konkurenci, dochází k různým cenovým nabídkám jednotlivým televizím. Je to věc, která měla nastat už na začátku digitalizace, kdy Český telekomunikační úřad předpokládal, že tady bude více operátorů, že televizní vysílače nebudou provozovat pouze České radiokomunikace, ale více firem, které budou tlačit ceny dolů. To se bohužel nestávalo,“ upřesnil Potůček. 

Jak dodal, pozemní vysílání po nějaké době prožívá renesanci. Je to tím, že vznikla konkurence mezi provozovateli sítí a že je tlak na cenu za šíření signálu, která klesá.  

Další, prosím  

Své další nové kanály chtějí spustit velké komerční televize, ale spekuluje se o dalším velkém hráči Andreji Babišovi. V našem pořadu Studio Česko před měsícem řekl: „My uvažujeme o regionální televizi.“ 

Jaké indicie naznačují to, že se chystá vstoupit na televizní trh? „Andrej Babiš má svoje týdeníky 5+2, už si registroval ochrannou známku 5+2 TV, zajímá se o vstup do některých celostátních televizí. Jemu se spíše líbí ty regionalizované projekty, protože se snaží zároveň vytvářet regionální struktury své strany,“ odpověděl šéfredaktor serveru Digizone.cz. 

Podle něj je ale otázkou, jestli se Babišovi regionální televize vyplatí. Vybudovat studia je nákladné a vůbec nejnákladnější je regionální zpravodajství. Navíc vysílače multiplexu 3 s lepší pokrytím populace jsou dražší než u multiplexu 4.  

Aby mohly regionální televize přežít, musejí se začít síťovat do nějakého centrálnějšího programu. Tím by i snadněji v lukrativních vysílacích časech získávaly také inzerci, protože jenom regionální reklama je neuživí. 

To je Šlágr  

Provozovatelé nových televizních stanic podepisují smlouvy s provozovateli sítí 3 a 4 na krátkou dobu. To je případ nejnovější televize Šlágr, která od pondělí 19. listopadu 2012 vysílá i v multiplexu 3. Smlouvu má zatím do dubna 2013. 

Kritici Šlágr TV v recenzích ztrhali. Mladá fronta Dnes 21. listopadu 2012 napsala: "Srdce na dlani, televize na koleně, profese i vkus v háji. Vedle soucítění s pamětnickými hosty z řad harmonikářů existuje už jen jediný důvod, proč místo čisté nuly udělit pět procent."  

Jenže své diváky, a není jich málo hlavně z řad seniorů, si televize našla. Její ředitel Karel Peterka v jednom z rozhovorů na obhajobu své televize prohlásil: „Divil byste se, kolik mladých lidí se dneska dívá na Šlágr. Ono to není jenom o dechovce. Ono to je o tom, že těch lidí, těch písniček různých žánrů je tady spousta.“ 

Ostravská televize Polar existuje už přes 20 let, ale všechny ostatní televize vznikají teprve teď. Podle průzkumů sleduje Jihočeskou televizi jenom v bývalém okresu České Budějovice kolem 80 000 diváků týdně, Západočeská televize ZAK má 150 tisíc diváků týdně jen v Plzeňském kraji. 

 

O renesanci pozemního televizního digitálního vysílání a regionálních televizí je magazín Martina Matějky.

Vložit na svůj web

Související weby:

Digitální média

Pořad: Týden v médiích  |  Stanice: ČRo Rádio Česko (archivováno)
Čas vysílání: vysíláno do 1. února 2013  
 

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2019 Český rozhlas