4. ledna  2013 v 15:00  rubrika: Nepřehlédněte

Motejlek: Za dobré informace čtenáři rádi zaplatí

Internet. Ilustrační foto - Foto: Fotobanka Stock.xchng

Internet. Ilustrační fotoFoto: Fotobanka Stock.xchng

Dá se uživit on-line žurnalistikou pod vlastním jménem? Co musí novinář splňovat a jakou přidanou hodnotu musí nabízet, aby mohl rozjet zpravodajskou one-man show na internetu? A může jít v době, kdy zpravodajství v klasických médiích skomírá, o zajímavou alternativní kariéru pro kvalitní novináře, kteří houfně přicházejí o práci?

Jedním z prvních, kdo v tuzemsku něco podobného zkusil a dodnes svůj zpravodajský server provozuje, je Miroslav Motejlek. Svůj web Motejlek.com, který se zaměřuje především na ekonomické zpravodajství, zprovoznil zhruba před čtyřmi lety. 

„Dobré informace určitě najdou svoje čtenáře, kteří za ně rádi zaplatí,“ řekl v magazínu Týden v médiích Motejlek. 

Jaké byly při rozjezdu serveru největší problémy, se kterými se musel vypořádat? 

„Bylo důležité, že jsem měl zdroje, informace. Abych řekl pravdu, tak jediný problém byl, že jsem nikdy nebyl příliš zběhlý v práci s výpočetní technikou,“ odpověděl novinář.  

Jeho internetové stránky nikdo nedotuje, naopak přispívá nadaci. Většinu příjmu tvoří předplatné a inzerce, která roste. 

„Já dneska, když někde poslouchám, že web stojí milióny, tak se tomu směji. Svůj web jsem pořídil asi za 22 000 korun a ten web funguje a vydělává dobře,“ dodal Miroslav Motejlek. 

Web Borovan.cz je zaměřen především na zprávy z médií, reklamy a šoubyznysu. Jde o nový projekt, který už sice naplno funguje, ale evidentně je ve fázi, kdy zatím nevydělává. Není tam zatím reklama ani možnost předplatného. 

„Kdybych začal hned s předplatným, tak by se někteří lidé k tomu třeba vůbec nedostali, ztratili by o to zájem. V první fázi jde o to představit produkt,“ myslí si Aleš Borovan. 

Oba weby sází především na exkluzivitu informace. O to se ale snaží všichni, to je univerzální „hodnota" všech zpravodajských médií a většina z nich má k dispozici mnohem početnější tým, víc peněz i větší publikum, takže by se mohlo zdát, že všechny trumfy jsou na jejich straně. 

„Já si myslím, že situace je pro tyto projekty v současné době nejvýhodnější, právě proto, že ostatní média nepřinášejí hodnotu,“ oponoval Borovan. 

 

Online žurnalistika na vlastní pěst. Pořad připravil Václav Sochor.

Vložit na svůj web

Autor:  Václav Sochor  (vso), Marián Vojtek  (mvo)
Pořad: Týden v médiích  |  Stanice: ČRo Rádio Česko (archivováno)
Čas vysílání: vysíláno do 1. února 2013  
 

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2016 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace