15. února  2013 v 09:40  rubrika: Nepřehlédněte

Na letošním Berlinale chybí české zastoupení. Prahu prezentuje italský film Nejlepší nabídka

Berlinale 2013 - Foto: Martina Vacková

Berlinale 2013Foto: Martina Vacková

Když i dokonalá napodobenina vzácného obrazu může mít svou hodnotu, může mít hodnotu i dokonalá napodobenina lásky? Tuhle otázku klade jeden z mnoha příběhů, které ukazují plátna filmového festivalu Berlinale.

Nejlepší nabídka od italského režiséra Giuseppe Tornatora je film o řediteli aukční síně, který sbírá jakékoliv obrazy krásných žen, dokud se mu jedna tajemná žena nevyskytne ve skutečném životě. A začíná příběh, ve kterém jako osudové město figuruje Praha. 

Nejlepší nabídkou pro filmaře, kteří se podíleli na tomto filmu, zřejmě byla možnost spolupracovat s významnými osobnostmi filmového světa. Vedle režiséra to je slavný hudební skladatel Ennio Morricone, mladé hvězdy Jim Sturgess a Sylvia Hoeks, hlavní roli zamilovaného stárnoucího muže neuvěžitelně zahrál slavný australský herec Geoffery Rush.  

Jaké měl on pocity, když přijel do Prahy? Cítil Prahu také jako osudové město, jak je tomu ve filmu? 

„Natáčel jsem v Praze na konci 90. let s Bille Augustem film Bídníci a skutečně se mi tam líbilo. Natáčeli jsme na Barrandově, byl to můj první velký mezinárodní film, a teď bylo pro mě mimořádné vrátit se tam zas. A ještě jedna věc: v poslední scéně filmu z pražské restaurace jsou také moje děti. Šel jsem za produkcí a zeptal se, zda by se mohly ve filmu objevit jako komparzisti. Tak tam sedí u baru. Je to pro mě skutečně pocta, že v této závěrečné scéně z Prahy jsou se mnou v záběru i moje děti, kterým je 19 a 16 let. Nejlepší nabídka je film, kde můžete číst mnoho metafor: už třeba jen to, že film začíná ve Vídni, což je domov Sigmunda Freuda, a končí v Praze, což je domov Franze Kafky,“ odpověděl pro magazín Filmobraní Geoffery Rush.  

Herečky středem pozornosti  

Klíčem odemykající soutěžní filmy na Berlinale v tomto roce budou nejspíš herečky. Jakoby režiséři objevili cenu jejich životních zkušeností a byli žádostiví je sdělit světu. 

Ať už se jedná o velkou favoritku na cenu za ženský herecký výkon Paulinu Garciu z Chile, která dala podobu rozvedené 50leté Glorii ve stejnojmenném filmu, nebo o Francouzku Julie Binochet coby sochařku Camillu Claudellovou. 

Němci jásají nad svou Ninou Hoss coby tvrdou ženu, která se odhodlala k dobrodružství v období zlaté horečky na Klondike. A zcela určitě sem patří i Rumunka Luminita Gheorghiu jako dominantní matku ve filmu Dětská póza. 

Tento film má možná trochu lepší vyhlídky než jiné rumunské filmy, které končí jen ve festivalovém okruhu: na jedné straně totiž zobrazuje univerzální vztahy mezi matkami a syny, které jsou platné téměř na celém světě, na druhé straně ukazuje i problém korupce v současném Rumunsku. 

Berlinale 2013 - Foto: Martina Vacková

Berlinale 2013Foto: Martina Vacková

Dospělý 30letý syn autem srazí 14letého chlapce a matka, která se pohybuje v takzvaných vyšších vrstvách, se snaží za každou cenu uchránit syna před vězením. Dominantní matka nakonec ale reaguje víc emocionálně než korupčně. Režisér Calin Peter Netzer se snažil objasnit proč: 

„Nemohla udělat víc, než udělala, a úplně na konci došla jakési spásy, protože byla upřímná, když kontaktovala matku usmrceného chlapce. To bylo řešení, promluvit si jako matka s matkou. Upřímně, v tomto případě ani nemohla jinak, protože obě svým způsobem ztratily dítě. Jedné z nich zahynul syn při nehodě, druhá ho ztrácí teď v jejich sporu, kdy on se od ní odpoutává.“  

Filmy napsané životem  

Ze skutečné reality čerpají filmy, které si pro změnu volí za hlavní postavy muže. Například íránská Zatažená opona nebo bosenská Epizoda ze života sběrače železa. 

Režiséru Jafaru Panahimu íránský režim zakázal natáčet a drží ho v domácím vězení. Přátelé mu přesto pomohli tajně natočit doma film s minimem lidí i vybavení. On sám i jeho spolurežisér Kambozia Partovi hrají v metaforickém filmu o člověku, kterému když není dovoleno mluvit o ostatních lidech, mluví aspoň o sobě. 

Jak v Berlíně uvedli tvůrci filmu, kteří mohli přijet, je otázka, jak bude režim reagovat, až se vrátí do Íránu, doposud žádný postih nemají. 

V bosenském filmu si epizodu ze svého vlastního života zahráli romští neherci. Natočil ji režisér Danis Tanovič, a vytvořil tak v poválečné Bosně a Hercegovině silný sociální film, kde těhotnou, smrtelně ohroženou ženu nechtěli přijmout do nemocnice, protože neměla pojištění. Podle něj tahle epizoda ukazuje víc než jen problematickou situaci lidí na okraji společnosti.: 


„Přišel jsem do romské osady víc jako normální člověk než filmový režisér. S Romy se v mé zemi dobře nezachází, ale bohužel u nás se s nikým nezachází dobře. Jsme na pokraji katastrofy. Všichni mluví o recesi a o krizi, ale moje země je v krizi už 25 let. Válka skončila, ale jakoby neskončila, jen málo věcí bylo znovu vybudováno. Nemáme strategii, kam by země měla jít, a tak se pomalu naše země hroutí.“ 

Zájem o české filmy 

Ale poskočme od oficiálního k programu do českého stánku na filmovém trhu, který je nedílnou součástí Berlinale. Jak jsme se už v minulém Filmobraní zmiňovali, pouze tam letos figuruje česká kinematografie. 

Stánek Českého filmového centra je určen hlavně pro zahraniční zájemce o cokoliv v českém filmu, tudíž jsme tam zašli i my zeptat se ředitelky Jany Černíkové, o co se návštěvníci u Čechů nejvíc zajímali. 

„Největší zájem je vždy o filmy, které jsou zrovna buď v oficiálním programu nebo na trhu. Letos jsme měli čtyři filmy na evropském filmovém trhu, mezi které patřil také Můj pes Killer od Miry Fornayové, která zrovna vyhrála v hlavní soutěži v Rotterdamu.“

Vedle čerstvé novinky Můj pes Killer byly českými a slovenskými hity na trhu také filmy Ve stínu nebo Yuma. Česko bylo také zviditelněno díky novince zvané Frankensteinova armáda, kterou u nás natočil díky Programu podpory filmového průmyslu nizozemský režisér Richard Raaphosrt. 

Třebaže český film v programu festivalu letos chybí, díky filmu Nejlepší nabídka, o kterém jsme se zmínili na začátku, je vidět Praha coby mimořádné místo se specifickým geniem loci. A to je možná pro některé milovníky filmu a umění ta nejlepší nabídka. 

 

Martina Vacková na Berlinale sleduje nejžhavější novinky, které se právě odhalují světu.

Vložit na svůj web

Pořad: Filmobraní  |  Stanice: ČRo Rádio Česko (archivováno)
Čas vysílání: vysíláno do 28. 2. 2013  
 

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace