15. srpna  2012 v 10:10  rubrika: Nepřehlédněte

Pražskou hromadnou dopravu čekají zásadní změny. Přes město se vyplatí jet autem. Ekonomicky i časově

Dopravní podnik Praha. - Foto: Filip Jandourek

Dopravní podnik Praha.Foto: Filip Jandourek

Systém pražské veřejné dopravy se od září změní. Tam, kde autobusy jezdí zároveň s tramvajemi a metrem, budou autobusové linky omezeny. Týká se to například Evropské třídy či Plzeňské ulice.

Změny kritizují některé občanské iniciativy a před ukvapenými zásahy do stávajících linek varovali taky odborníci z ČVUT. Podle náměstka primátora pro dopravu Josefa Noska se o změnách diskutovalo několik let, a nejde o rychlé rozhodnutí města: 

„Podle všech zkušeností rozhodující je týden až dva před změnou. Veškeré informace budou na všech zastávkách MHD, budou ve všech vozidlech MHD, budou na internetu, budou na facebooku, budeme dělat i kontaktní kampaň. Troufám si tvrdit, že nenajdete po Praze více než jednoho člověka, který by nevěděl, že jsou změny v MHD, případně nevěděl, které ty změny jsou,“ řekl Nosek Českému rozhlasu. 

Návrh získal částečně negativní posudek odborníků z pražské ČVUT, radní Nosek za ním i přesto stojí: 

„Změnu na metrolinky a metroautobusy nezpochybnil vůbec nikdo ani katedra dopravní z ČVUT, ani kdokoliv jiný. Jediné, co zaznívalo, zda to bylo dostatečně projednáváno, zda bude veřejnost dostatečně seznámena, zda to není moc narychlo, ale není.“  

Rádio Česko chtělo získat i postoje odborníků z ČVUT, kteří stojí za částečně negativním posudkem, jenž si nechal vypracovat primátor. Pozvání do vysílání odmítli s tím, že mají s magistrátem dohodu, že se o věci nebudou v médiích vyjadřovat.  

Letošní revoluce v pražské MHD není první 

Nejde o první revoluci v pražské hromadné dopravě. Jak připomněl odborník na dopravu z Centra dopravního výzkumu Jan Spousta, rozsáhlé změny potkaly cestující při zahájení provozu metra na linkách C a A v letech 1974, 1978 a 1980. I tehdy dopravce zrušil množství tramvajových, autobusových a trolejbusových linek.  

K drobným změnám v městské dopravě docházelo také v posledních letech. Podle Spousty je potřeba pro chystané změny vytvořit podmínky:  

“Bohužel magistrát řekl a tím, že schválil ty změny, ale nějak se mu nechce do toho b, vytvořit k tomu podmínky. Je faktem, že v průběhu uplynulých pěti osmi let, začalo to od roku 2004, bylo postupně vybudováno poměrně dost jízdních pruhů pro autobusy. Před rokem 2000 se zaváděla preference na semaforech. Ale ještě to není dostatečné. I ty linky, které jsou součástí páteřních linek, třeba když si člověk vezme oblast Bohdalce na rozhraní Michle a Vršovic, tak tam sice autobusy mají vyhrazený pruh po kolejích od spořilovského sídliště až do určitého místa, ale v tom posledním místě, těsně před křižovatkou, zůstávají viset společně s ostatní dopravou, a projevuje se to na jejich pravidelnosti.“  

Přílivu aut do centra se odborník neobává. Už teď mají řidiči problémy s parkováním a další městské části chystají rozšíření modrých parkovacích zón.  

„Kdo jezdí přes celou Prahu, tak už se mu dneska časově vyplatí ta jízda autem, oproti veřejné dopravě. Je to jen otázka nákladů. Za jízdu veřejnou dopravou platím, pokud mám tramvajenku, 13 korun odkudkoliv kamkoliv, zatímco tím autem platím dvě až tři koruny na kilometr podle druhu pohonu,“ dodal pro Rádio Česko Jan Spousta z Centra dopravního výzkumu. 

 

Systém pražské veřejné dopravy se od září změní. Otázky pro odborníka na dopravu z Centra dopravního výzkumu Jana Spoustu.

DOWNLOAD (STÁHNOUT)

Autor:  Karolína Koubová  (kko), Marián Vojtek  (mvo)
Pořad: Rozhovor na aktuální téma  |  Stanice: ČRo Rádio Česko (archivováno)
Čas vysílání: už nevysíláme  
 

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2014 Český rozhlas