1. července  2011 v 09:18  rubrika: Nepřehlédněte

Rozehnal: Černé díry vznikaly patrně výbuchy velkých hvězd

Potulná černá díra by se mohla podobat hvězdokupě, ale tak malinké, že ze Země jednotlivé hvězdy nerozlišíme. - Foto:  NASA

Potulná černá díra by se mohla podobat hvězdokupě, ale tak malinké, že ze Země jednotlivé hvězdy nerozlišíme.Foto:  NASA

Evropští astronomové objevily supermasivní černou díru, která je ale současně nejzářivějším objektem, který kdy byl v prehistorickém vesmíru viděn. Světlo z téhle černé díry k nám totiž putovalo 13 miliard let.

Jak píše časopis Nature, černá díra vznikla krátce po Velkém třesku, asi 770 milionů let po něm.

Podle Jakuba Rozehnala ze Štefánkovy hvězdárny ale černá díra nesvítí, jelikož pohlcuje světlo, které vyzařuje.

„Pokud se ale v jejím okolí nachází dostatek hmoty a má velkou rychlost, vytváří se kolem černé díry jakýsi prstenec. Jelikož většinou jde o rychlost světla, dochází k poměrně intenzivnímu vyzařování. Právě to je ono zmiňované záření,“ uvedl Rozehnal pro Rádio Česko.

Černí díra, odborně nazývaná kvazar s označením ULAS J1120+0541 je mnohonásobně větší než Slunce, je to dvou miliardový násobek Slunce. Otázkou je jak to, že vesmír dovolil černým děrám tak vyrůst. Podle Rozehnala jde ale o poměrně častý jev.

„Černé díry se nacházejí v jádrech každé galaxie. Na naší mléčné dráze se nachází černá díra o velikosti tří miliónů sluncí. Příčinou je zřejmě vznik extrémně velkých hvězd v dobách vzniku vesmíru. Jejich výbuchy posléze vznikly masivní černé díry a tvořily se jádra galaxií,“ uzavřel Rozehnal.

Evropští astronomové objevily supermasivní černou díru, která je ale současně nejzářivějším objektem, který kdy byl v prehistorickém vesmíru viděn. Více s Jakubem Rozehnalem ze Štefánkovy hvězdárny.

Autor:  David Koubek  (dkk), Lukáš Vincourek  (lvi)