11. ledna  2013 v 12:00  rubrika: Nepřehlédněte

Škola, nákup nebo práce hrou neboli gamifikace. Zatím jsme na samém začátku, míní expert

Smartphone - chytrý telefon - Foto: Khalil Baalbaki

Smartphone - chytrý telefonFoto: Khalil Baalbaki

Už za tři roky prý půjde o byznys za tři miliardy dolarů: náš život se bude nebo může v tu dobu podobat počítačové hře. Sepsali jste zápis - získáváte tři body a postupujete do dalšího levelu. Odevzdali jste včas referát - skvělé! 10 bodů plus 20bodový bonus, pokud splníte termín třikrát za sebou, navíc možnost otevření dalších komnat, respektive kariérního postupu.

Gamifikace je jakousi expanzí herních systémů do každodenních situací s tím, že pokud lidé pracují prostřednictvím her, dají se snadněji motivovat a práce je nenudí. 

A ne že bychom v tom už příležitostně nežili: možná že ještě ne v práci, ale třeba škola hrou je hitem už od dob Komenského. A mobilní aplikace, které nám při běhání měří tep, tempo, vzdálenost a motivují k vyšším výkonům, už jsou součástí života leckoho z nás. 

Jako třeba idea-maker Marek Prchal, který aplikaci využívá při tréninku v posilovně na běžeckém trenažéru. 

„Mobilní aplikace, kterou nejvíce používám už asi dva roky, je Foursquare, kde lidé označují, na jakých byli místech. Tam za naprosto nesmyslné úkony získávám body a tvoří se žebříček. A já bych chtěl být první. Oni si se mnou tímto způsobem hrají takovou ošklivou hru, a já to hraji každý den mnohokrát,“ přiznal se s úsměvem v magazínu Týden v médiích Marek Prchal. 

Podle experta na sociální marketing a hlavního marketingového manažera společnosti Brandz Friendz Pavla Hackera je gamifikace teprve na začátku: „Jsme na začátku. Existuje Gartnerova křivka, kde vždy je na začátku odmítání, potom akceptace a tak dále. Možná ještě nejsme ani u odmítání. To nás teprve čeká, protože jakmile se to rozmůže, tak se rozmůže kritika. Jsme v prvních krůčcích.“ 

Zástupce výkonného ředitele společnosti Dark Side Dominik Hrodek zase míní, že důležité je také chování spotřebitelů. 

„Základem je, že dnes zákazníci jsou velmi nevěrní. Máme velmi moc nejrůznějších produktů, které jsou hodně podobné. My se musíme odlišit a lidi trochu přilákat. Zábava je vždy dobré lákadlo. Není to jen o tom lákání, ale z valné většiny o nějaké retenci, aby se nám zákazník vracel zpátky. Je to o loajalitě, možná v dalším řádu i o nějaké přízni ke značce, ke společnosti, k produktu. To je na tom to nejdůležitější. Gamifikace se dostává pomalu úplně všude.“ 

S tím souhlasí i Hacker. Jak uvedl, gamifikace se už využívá ve věrnostních systémech a přinese ještě další prvky hry do spotřebitelského nebo nákupního chování. 

„V jedné agentuře se otevře lednička s pivem, když si všichni vyplní online výkazy práce. Ale nejenom to: je to motivace zaměstnanců k tomu, aby dělali většinou nějakou nepříliš atraktivní rutinní práci. Vzdělávání může být obrovská skupina a Facebook a další sociální média jsou jednou zgamifikovanou aplikací, i když to tak nevypadá,“ myslí si odborník.  

„A je potom ještě důležité, že dnes dokážeme lidi mezi sebou rovnávat. A oni se rádi srovnávají. Facebook je toho krásným příkladem,“ uzavřel výkonný ředitel společnosti Dark Side Dominik Hrodek. 

 

Gamigikace. Pořad připravil Václav Sochor.

Vložit na svůj web

Autor:  Václav Sochor  (vso), Marián Vojtek  (mvo)
Pořad: Týden v médiích  |  Stanice: ČRo Rádio Česko (archivováno)
Čas vysílání: vysíláno do 1. února 2013  
 

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2019 Český rozhlas