Stanislav Škoda: Bémovy nové tramvaje

10. prosinec 2008

Praha už nestojí o tramvaje Porsche, dočetl jsem se nedávno v Lidových novinách. Bude mít mnohem lepší typ Škoda 15T, z dílny českých designérů. Kdyby tohle někdo napsal před dvaceti lety, znělo by to jako krutý vtip. Nejprve je třeba připomenout, že pražský tramvajový systém je zcela unikátní, a že bychom za něj měli být vděční, akorát není jisté komu. V mnoha světových metropolích i v českých městech koleje vytrhali už dávno. V Praze jich naopak přibývá.

České tramvaje T3 z roku 1960 byly pýchou komunistů, ale můžeme na ně být hrdí dodnes. Jedná se alespoň pro účely pražské hromadné dopravy po stránce funkční i estetické o téměř dokonalý výrobek - jako je například zapalovač zippo nebo konvice na kávu složená ze dvou do sebe napasovaných jehlanů.

Nechci hodnotit technické detaily T3, ale například vylepšený typ tramvaje T3R PLF, který je nízkopodlažní a mohou do ní nastoupit i vozíčkáři a staří lidé a matky s kočárky to mají jednodušší, se dokonalosti blíží. Také nelze přehlédnout, že tramvaj porsche vypadá v zatáčce z Újezdu na Malostranské náměstí odpudivě. V centru města nemůže tato tramvaj připomínající japonský rychlovlak jezdit o moc rychleji než třicetikilometrovou rychlostí.

Bohužel si nejsem moc jistý, že nové vozy T15, které objednal Dopravní podnik za cenu téměř deset miliónů za kus, budou o mnoho lepší. Když si vzpomenu na nádherné staré tramvaje v Lisabonu, děsí mě představa, že by měly z Prahy jednou soupravy T3 zmizet. A také se mi vybavuje jeden trochu poťouchlý, ale inspirativní výrok Egona Bondyho z bratislavských přednášek o zhoubnosti globalizace: "Na přinejmenším několik desítek let bude nutno zastavit i vývoj nových druhů zboží, tedy zlepšených automobilů, zlepšené elektroniky, zlepšených mobilních telefonů a podobně, protože dosažená technologická úroveň v řadě těchto oborů dostačuje."

To by byly Vánoce, napadá mě! Bez zlepšených mobilních telefonů, aut a elektronických hraček by mnoho Čechů nejspíš ztratilo jakýkoliv životní náboj, možná dokonce smysl života. To Egon Bondy v obavách o tragický osud zemí třetího světa decimovaných některými civilizačními trendy jaksi nedomyslel.

Ale zpátky k tramvajím. T3 ve svých posledních obměnách podle mého názoru, na rozdíl od například pozdně normalizační tramvaje typ KT8D5, Praze ve všech ohledech dostačuje, a bordo a stříbrná T3R je navíc docela hezká. Jenže primátor Pavel Bém, to je zcela flexibilní intelektuální prototyp a o hranicích, které některé druhy výrobků z povahy své účelnosti mají, nechce ani slyšet.

Již na jaře se o nové tramvaji T15 vyjádřil v tom smyslu, že Praha jako jedno z nejcivilizovanějších měst světa si přece zaslouží nejmodernější tramvaje. Je jedno, jestli tohle myslí Bém vážně, nebo nikoliv, v podtextu zaznívá, že to jsou "jeho" tramvaje a za svůj "civilizační pokrok" vděčí Praha hlavně jemu.

Samozřejmě, pořídit nové tramvaje pro hromadnou dopravu není žádný zločin a asi by se našly důležitější věci, za které by měl být Bém kritizován. Jenže svět tramvají je složitý. Tam, kde je zrušili, dnes litují. V Praze slouží dodnes. Stavět nové tratě je drahé, stejně jako je drahé rozšiřovat pro přežití města nezbytné metro, ale daří se to.

V tomto ohledu se může Praha považovat za civilizované město. Ovšem, když ji bude chtít příště Pavel Bém srovnávat s těmi nejcivilizovanějšími, měl by se jet podívat do Frankfurtu nad Mohanem, ten má přibližně polovinu obyvatel ve srovnání s Prahou, ale linek metra a příměstských vlaků tam je dvakrát tolik než v našem hlavním městě. A dvacet miliard za nové tramvaje jsou nemalé peníze, které by se v hromadné dopravě daly využít i mnohem lépe.

Autor je novinář a redaktor nakladatelství Paseka

Spustit audio