17. března  2011 v 10:40  rubrika: Jeden svět

Podoby korupce: vesnický stadion, premiér budovatel a mafiáni

Z filmu Drnovické catenaccio aneb Cesta do pravěku ekonomické transformace - Foto: SPI International

Z filmu Drnovické catenaccio aneb Cesta do pravěku ekonomické transformaceFoto: SPI International

V Itálii si premiér vylepšil pověst díky spřízněným stavebním firmám, v Mexiku se mafie napojila na místní policii. V Rusku uštvali daňového úředníka, který rozkryl korupci, a v malé moravské obci postavili stadion pro tisíce lidí.

Tyto a další podoby korupce zachytili filmoví tvůrci, jejich dokumenty se promítaly na festivalu Jeden svět. 

Při zemětřesení, k němuž došlo v roce 2009 v italském městě Aquilla zahynuly stovky lidí, desítky tisíc tamních obyvatel přišly o přístřeší. Premiérovi Silviu Berlusconimu tehdy klesala popularita. 

Ve filmu Draquilla, Itálie se třese režisérka Sabina Guzzanti humornou, až sarkastickou formou, rozkrývá metody práce Berlusconiho týmu. Pomáhá si komiksem a policejními odposlechy. 

Italský premiér Silvio Berlusconi - Foto:  ČTK

Italský premiér Silvio BerlusconiFoto:  ČTK

Berlusconi a jeho spolupracovníci, mistrně využívají svého napojení na stavební firmy a upravují zákony v jeho prospěch. Daří se jim tak odvrátit pozornost od premiérových sexuálních skandálů. 

Vrahova universita  

Italskou režii má i jiný pozoruhodný snímek, El Sicario Room164. Sledujeme v něm výpovědi vysokoškolsky vzdělaného nájemného vraha z mexické oblasti Huaréz. 

Diváci nevidí jeho tvář, jen ruce. Muž, který zabil kolem pěti set lidí, mluví skoro celých osmdesát minut. 

Režisér Gianfranco Rosi zjistil, že jeho i další vrahy si mafie nechává školit na policejní akademii. 

„Výcvik pěti z policejních elévů platí narkomafie,“ líčí filmař své poznatky z Huarézu. Ve filmu vylíčil propojení každodenního života s kriminalitou. 

Hrdina jeho filmu přezdívaný „El Sicario“ je na útěku před mafií. Po mystickém zážitku, který měl v kostele, se totiž rozhodl se zabíjením skončit. 

„Působí tak, jako by vyměnil šéfa. Nejdřív mu mafie nařizovala zabíjet a teď ho Bůh nutí s tím přestat,“ líčí svůj zážitek ze setkání s ním režisér. 

Vesnický chlapec 

Podobně jako režisérka Sabina Guzzanti, také tvůrci českého filmu Drnovické catenaccio pracují s prvky humoru, až grotesky. 

Režisér Radim Procházka znal od dětství fotbalový klub v jihomoravských Drnovicích. A zkoumal, kde se ve vsi vzal stadion pro deset tisíc lidí. 

Nitky se sbíhají k místnímu činovníkovi Janu Gottvaldovi, který pronikl do vysokých pater celostátního businessu a politiky. 

Drnovický klub sponzoroval Chemapol, kdysi jeden z největších zdejších podniků a pan Gottvald se stal místopředsedou fotbalového svazu,“ připomíná spoluautor scénáře Petr Fischer. 

Jan Gottvald se znal i s podnikateli Františkem Chvalovským, či Tomášem Pitrem, které později stíhala policie. 

Rozhovor do filmu Gottvald nejdřív odmítl. S filmaři se ale setkal poté, co film shlédl. 

Pochybných obchodů údajně nelituje, ale řekl filmařům, že nechá opravit reflektory tribuně, které zakrývají výhled na místní náves. „Chce, aby na něj vzpomínali, jako na toho, kterým do Drnovic přivedl první ligu a evropský pohár,“ líčí své setkání s Janem Gottvaldem Petr Fischer.
  

Cena za poctivost  

Strhující příběh korupce v Rusku natočil nizozemský režisér Martin Maat ve filmu „Spravedlnost pro Sergeje.“ Líčí osud mladého daňového právníka Sergeje Magnického, který se stal obětí podvodu, jenž sám rozkryl. 

Magnický odhalil zatím největší daňový únik v ruské moderní historii. Vznesl stížnost proti státním úředníkům, kteří za něj odpovídali. 

Místo toho obvinili z podvodů jeho samotného a kvůli špatnému zacházení ve vazební věznici zemřel. Nechtěl totiž stáhnout svědectví proti zkorumpovaným úředníkům. 

„Když se jim v Rusku vzepřete, platíte za to vysokou cenu,“ podotýká režisér filmu Martin Maat.
Poukazuje na to, že Západ bojí kritizovat stav lidských práv v Rusku, aby neohrozil zájem svých firem o ropu a plyn. Dodává, že Rusko se musí změnit zevnitř. 

 

Různé podoby korupce, tak jak je zachytili filmoví tvůrci zkoumala na festivalu Jeden svět. Téma pro Martinu Maškovou.

Vložit na svůj web

Autor:  Martina Mašková  (mam)

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace