15. března  2012 v 14:22  rubrika: Jeden svět

Úspěšné filmy musejí mít osobitý rukopis a originální styl. I to je poselství z Jednoho světa

Na přehlídce Jeden svět byl k vidění také americký snímek Když se kácí les - Foto:  Jeden svět

Na přehlídce Jeden svět byl k vidění také americký snímek Když se kácí lesFoto:  Jeden svět

V rámci festivalu jeden svět proběhlo mnoho diskusí mezi publikem i profesionály, kteří zde můžou najít partnera pro svůj další projekt. Jednou z velmi rušných akcí, kde to doslova hučelo jak v úlu, byl takzvaný Projekt Market. Zde se setkávali producenti, nákupčí i další filmoví profesionálové z různých koutů světa, navazovali kontakty a hledali potenciální spolupracovníky. Souběžně probíhaly i panelové diskuse.

Co je tedy pro dokumentaristy důležité, aby nakonec byl jejich film skutečně úspěšný? Na to magazín Filmobraní odpověděl producent dokumentárních pořadů a multimediálních projektů ze společnosti Gebrueder Beetz Filmproduktion George Tschurtschenthaler. 

„Myslím, že projekt musí mít něco opravdu originálního, aby byl úspěšný. A to můžou být skutečně různé věci. Třeba vyprávět o nejlegračním člověku na světě, může to být i zvláštní režisérský styl. Režisér s osobitým rukopisem může filmu dát originální styl, jaký doposud ještě nikdo nepoužil. Úspěchem je, když se podaří natočit takový dokument, že divák odchází z kina s pocitem, že je obohacen. Divák si většinou pamatuje veselé věci, nebo ty, co ho rozpláčou. To specifikum může být skutečně cokoliv, ale důležité je najít pohled, který vás bude odlišovat od ostatních. To je hlavní umění režiséra.“ 

Čemu vy dáváte přednost, myslíte, že je přínosnější točit dokumenty s místní tematikou, nebo spíše si vybrat široké mezinárodní téma? 

„Myslím, že ani jedno nebo druhé. I lokální témata jsou velmi důležitá pro místní publikum, protože to ty lidi tam zajímá. Některé lokální příběhy jsou ale velmi silné, protože to jsou vlastně unikátní příběhy, jejich témata znepokojují lidi na celém světě. Viděl jsem například film o dvou starých Polkách, které sice jen mluví o svém životě, ale protože mluví o lásce, o smrti, o naději, tak se v jejich příběhu každý může poznat. Je třeba si ale uvědomit jednu věc - jen málo projektů má potenciál skutečně říct něco neotřelého. Většinou jde o dobré projekty, z kterých vzniknou dobré filmy. Když však máte něco unikátního, dostane se vám i unikátního přijetí.“ 

Angažované a sociálně naléhavé filmy  

Tschurtschenthalerova profesionální kolegyně z Velké Británie Mandy Rose z oddělení pro digitální kulturu na Západoanglické univerzitě byla podobného názoru. Mladým tvůrcům se na panelové diskusi snažila představit svůj úhel pohledu, aby si na základě jejích zkušeností uvědomili, jak se svým projektem zaujmout. 

Co je tedy podle Mandy Rose důležité pro to, aby byl dokument úspěšný? 

„Mít naléhavé téma, angažované, sociálně důležité, a k tomu mít dobrý tým v čele s režisérem a producentem, kteří jsou zapálení pro svůj projekt a jdou si za tím, aby ho realizovali.“ 

Je těžké v dnešním globálním světě najít unikátní téma? 

„Ne, nemyslím. Ať se podíváte kamkoliv, všude se něco důležitého děje. Úkolem dokumentaristy je tyto problémy reflektovat.“ 

Jak si myslíte, že nová média jako intenet, sociální sítě a podobně ovlivňují vznik dokumentárních filmů? 

„To je otázka. Je zřejmé, že svým způsobem žijeme v zajímavé době. Internet půjde za možností spojit se přímo s diváky a tak je získat. Vybuduje si kolem projektu svou společnost, poukáže na problém, jemuž se chystá věnovat, a najde další lidi, které bude téma také znepokojovat. Na řadu přicházejí také telefony a jejich aplikace. Ty znamenají další možnosti, nové způsoby, jak vyprávět příběh, nový způsob, jak angažovat publikum. Z tohoto pohledu je to dnes velmi vzrušující doba.“ 

Jiné století, jiná technika 

Vidíte tedy velký rozdíl v tom, jak se dělají dokumenty dnes a jak se tvořily například před deseti lety? 

„Jen si uvědomte, že to bylo 20. století a nyní máme 21. století. 20. století chápalo dokument jako uzavřený projekt. Myslím tím, že dokumentaristé šli často takzvaně za zavřené dveře, studovali své téma, dali materiál dohromady a až teprve potom diváci viděli jejich film. Dnešní svět 21. století umožňuje velkou otevřenost vůči projektům. Lidé mohou do projektu v jeho průběhu vstupovat a být sami aktivní, je tu celá škála, jak diváky do projektu zapojit. A když pak dáte hotový dokument na internet, zůstane tam, nezmizí, jako skončí vysílání v televizi. Je tam pořád. Vše se od základu změnilo.“ 

Jeden z nejúspěšnějších českých dokumentů současnosti je snímek Pod sluncem tma, který natočil režisér Martin Mareček. Můžete jej vidět v dalších 40 městech v české republice, kam Jeden svět míří. 

Nebo vás možná podnítila předchozí slova dvou filmových profesionálů a spíše se rozhodnete, že si vybudujete síť příznivců na internetu a se svým chytrým telefonem natočíte originální dokument s místní tematikou. 

 

Dnešní magazín Martiny Vackové ukáže festival Jeden svět z jiné stránky.

Vložit na svůj web

Pořad: Filmobraní  |  Stanice: ČRo Rádio Česko (archivováno)
Čas vysílání: vysíláno do 28. 2. 2013  
 

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace