21. února  2013 v 08:00  rubrika: Kultura

Byl to zážitek, na který nezapomenu, říká o dění v Barmě umělkyně Štěpánka Šimlová

Z výstavy Jdi a nestřílej - Foto: Národní galerie

Z výstavy Jdi a nestřílejFoto: Národní galerie

V Národní galerii začala výstava Štěpánky Šimlové s názvem Jdi a nestřílej. Instalace v 5. patře Veletržního paláce vznikla na základě osobní zkušenosti umělkyně, která v roce 2010 odjela do Barmy, oblasti více než půl století sužované válečným konfliktem.

Okolnosti vzniku uměleckého projektu vysvětlila pro magazín Umění na vlnách kurátorka výstavy Helena Musilová: 

„Štěpánka Šimlová se v roce 2010 shodou okolností dostala k tomu, že vezla humanitární pomoc do Barmy ve spolupráci s Člověkem v tísni. A protože to je vizuální umělkyně, tak pochopitelně tam jela vybavena nějakou základní technikou k fotografování a nahrávání. Začala vytvářet materiál, který když přijela domů a promítla si ho, zjistila, že je docela nosný. Po roce se do Barmy vrátila, aby pracovala na dokumentárním filmu, který byl sestříhaný a hotový v roce 2012 a který vytvářela ve spolupráci s Bárou Stejskalovou.“  

Film z Barmy, o kterém mluvila Helena Musilová, je o životě tamních obyvatel, ohrožovaných a pronásledovaných barmskou armádou, o vypalování vesnic a znásilňování místních žen, o nekonečném koloběhu života na útěku. 

„Film se jmenuje Umění přežít nejdelší válku na světě, protože je to nejdelší válka na světě, trvá 65 let. Ti lidé, s kterými se tam setkáváme, kteří jsou v tom dokumentu uvedeni a tady představeni, tak za celý svůj nezažili nic jiného než válku. Úplně každý, s kým tam mluvíte, má zážitek z toho, že mu zastřelili rodiče, že musel prchat, že musel rok žít v džungli, že byl chycen a musel dělat dětského nosiče. To jsou tam naprosto běžné záležitosti,“ uvedla autorka filmu Štěpánka Šimlová. 

Vedle natáčení filmu pořídila Štěpánka Šimlová v Barmě také podklady pro svoji uměleckou instalaci ve Veletržním paláci.  

„Vedle toho prožívala určité zážitky a okolnosti, věci, které ji ovlivňovaly ve válečné oblasti, což je věc pro Středoevropana už naprosto představitelná, zvlášť pro ženu-umělkyni. Když mi toto průběžně vyprávěla, tak jsme došly k závěru, že vedle dokumentárního filmu, stojí za to udělat čistě výtvarnou reflexi jejího zážitku,“ dodala kurátorka výstavy Helena Musilová s tím, že Štěpánka Šimlová není školená dokumentaristka, patří ale mezi nejvýraznější české vizuální umělkyně. 

Jako jedna z prvních výtvarnic ve střední Evropě začala experimentovat s digitálním obrazem a s jeho manipulací, doplnila kurátorka: „Na jednotlivých dílech tady nepoznáte, že jde o Barmu. Nám šlo o přenesení jakéhosi univerzálního prožitku, který člověk má: ať je to strach, úzkost, nejistota, ale zároveň jakési dobro, zlo.“ 

Proč si Štěpánka Šimlová vybrala právě Barmu? „Byl to zážitek, na který se tak lehce nezapomíná, ke kterému už jsem měla vizuální pouto předem… Náš záměr byl ten dokument nějakým způsobem rozložit do prostoru, udělat ho více impresivní než film, který je lineární, běží v lince, musí být objektivní. Tady jsme chtěli postupovat opačnou cestou, problém zobecnit, vytáhnout z toho nejdůležitější věci jako pocit ohrožení, jiného prostoru, a tímto způsobem to divákovi zprostředkovat,“ odpověděla umělkyně. 

Přestože nás vystavená videa, obrazy nebo objekty nenechají na pochybách o tom, že se díváme na výjevy z války, záměrem autorů nebylo popsat hrůzy válečného konfliktu, ale evokovat některé lidské emoce. 

Jak upozornila kurátorka výstavy a ředitelka Sbírky moderního a současného umění Národní galerie Helena Musilová, strach, nejistotu, očekávání nebo víru přece můžeme prožívat i v našem civilizovaném světě, daleko od válečných střetů. 

Výstava Jdi a nestřílej potrvá do 28. dubna 2013 

 

Do Národní galerie v Praze na výstavu Štěpánky Šimlové s názvem Jdi a nestřílej zve Michaela Vrchotová.

Vložit na svůj web

Autor:  Michaela Vrchotová, Marián Vojtek  (mvo)
Pořad: Umění na vlnách   |  Stanice: ČRo Rádio Česko (archivováno)
Čas vysílání: už nevysíláme  
 

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace