8. února  2013 v 16:40  rubrika: Kultura

Celosvětoví nepřátelé obraznosti rozhlas a kino v nás hubí vnímavost vůči duchům. Přečtěte si hororové povídky Edith Whartonové

Knihy Nástroje temnoty a Triumf noci - Foto: Marián Vojtek

Knihy Nástroje temnoty a Triumf nociFoto: Marián Vojtek

"Musím si jít do knihovny něco půjčit, ale něco těžšího na čtení. Jde hlavně o obsah," vysvětlovala dnes ráno v tramvaji holčička tak z první třídy základní školy svému tatínkovi. Asi by to potěšilo řadu těch odborníků, kteří si stýskají, jak děti málo čtou.

Ale pro dnešní magazín to není úplně vhodná rada, protože se zaměříme na spíše o "lehkém čtení". Co třeba horory? 

V Nakladatelství Plus vyšla kniha hororových povídek americké autorky Edith Whartonové pod názvem Triumf noci. Patří opravdu ke klasice žánru, jak z hlediska časového, tak co se týče kvality a obsahu. 

Whartonová se narodila v roce 1862, zemřela 1937, patřila k newyorské smetánce. Zároveň ale prožila to, co si dnes už ani neumíme představit: jako žena byla vychovávána výhradně k roli manželky, nemohla nakládat s dědictvím po rodičích a příbuzných - ty spravovali její bratři a manžel. A jak později zjistila, špatně. 

Whartonová prožila nespokojené manželství, s manželem žila odděleně, nakonec se dala rozvést. Francie, kde dlouhodobě pobývala, ale také Belgie a Spojené státy jí ovšem také vyznamenaly vysokými státními vyznamenáními za její charitativní činnost, obzvláště po 1. světové válce, kde zřídila několik útulků pro uprchlíky a sirotky. 

Žena jako pouhé zboží  

Všechny své zkušenosti, s dvojí morálkou vyšší společnosti i s tím, jak je žena vnímána jako pouhé "zboží", které pokud se nestihne včas prodat, tedy vdát, skončí špatně, přetavila do svých povídek. A i když kulisy jsou z dnešního pohledu poněkud staromódní, tak opravdu ta nejdůležitější ingredience žánru, tedy strach z neznámého, neviditelného funguje stále. 

Je přitom výrazně na čtenářově představivosti, jak si vše představí a "přeloží": 

"Vnímavost vůči duchům sice sídlí hluboko v nás, ale připadá mi, že ji postupně hubí dva celosvětoví nepřátelé obraznosti, rozhlas a kino. V generaci, jíž se nyní vše, co kdysi vyživovalo představivost, protože se to muselo nejprve pracně vydobýt a pak pozvolna vstřebat, předkládá uvařené, okořeněné a rozkrájené na kousíčky, tvořivost rychle vysychá spolu se schopností soustředěné pozornosti. A svět, který býval tak "veliký v důvěrném světle lampy", se zmenšuje úměrně tomu, jak přibývá nových prostředků jej obcestovat; čím více tedy přidáváme k jeho povrchu, tím menším se stává. 

Tohle všechno je pro autora strašidelných příběhů i pro jeho nakladatele velmi skličující; ale navzdory nepříznivým vlivům a soupeřící přitažlivosti gangstera, introverta a notorického pijana si třeba duch v rukou zkušeného kronikáře ještě chvíli udrží své postavení. Mají-li se duchové zjevit, vyžadují dvě podmínky, jež se moderní mysli protiví: ticho a trvání."
 

Tak to bylo z předmluvy Edith Whartonové k vydání z roku 1937. Stačilo by přidat televizi a počítače a tato obhajoba představivosti je platná i dnes. Povídky Edith Whartonové přeložila Stanislava Menšíková. 

Detektivka z 18. století  

Ještě dál do historie, zhruba do poloviny 18. století čtenáře zavede detektivní román Imogen Robertsonové s názvem Nástroje temnoty. Jde o debut anglické autorky, který byl ale oceněn v soutěži deníku Daily Telegraph Prvních tisíc slov románu. 

A na rozdíl od podobných do historie se obracejících romancí, tenhle se opravdu číst dá. Už kvůli přítomnosti vtipu a schopnosti vybudovat tísnivou atmosféru v klasickém anglickém venkovském sídle, kde jde samozřejmě o dědictví, titul, a tím pádem o krk. 

Detektivní román Nástroje temnoty přeložila Ina Leckie a vydalo nakladatelství Jota. 

 

Tipy dnešního magazínu jsou zcela přizpůsobeny pošmourné roční době. Patricie Polanská přečetla pár klasických hororových povídek.

Vložit na svůj web

Autor:  Patricie Polanská  (ptp), Marián Vojtek  (mvo)
Pořad: Po čtení  |  Stanice: ČRo Rádio Česko (archivováno)
Čas vysílání: vysíláno do 22. února 2013  
 

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace