1. března  2012 v 14:22  rubrika: Kultura

Lidi po Sametové revoluci chtěli rychle zapomenout. Zapomněli i na Palacha, říká Agnieszka Holland

Hořící keř: režisérka Agnieszka Hollandová, producent Antony Root a herečka Tatiana Pauhofová - Foto:  HBO

Hořící keř: režisérka Agnieszka Hollandová, producent Antony Root a herečka Tatiana PauhofováFoto:  HBO

Přednáška Galiny Kopaněvy v rámci Cyklu o polském filmu morálního neklidu na téma polská režisérka Agnieszka Hollandová začínala trochu netradičně: Agnieszka Hollandová se narodila 28. listopadu ve znamení Střelce a povaha tohoto znamení odpovídá povaze její tvorby i života.

„Já jsem přijela do Čech, nebylo mi ještě 18 a strávila jsem tady 5 let, nejdůležitějších 5 let svého života,“ zhodnotila pro magazín Filmobraní režisérka. Zamilovala se tady, vdala se, prožila zde Pražské jaro, intervenci a normalizaci. 

„Byla jsem tady určitým způsobem perzekuována, byla jsem ve vězení. Byla to hustá a bohatá zkušenost, která se stala železným fondem mé představivosti a mé životní zkušenosti. To se odráží určitě v tom, co dělám a jak to dělám,“ dodala Hollandová, která teď v Česku začíná natáčet třídílný hraný film o Janu Palachovi. 

Známá polská režisérka studovala v Praze FAMU a byla žačkou například Milana Kundery. Z jejích nejslavnějších filmů jmenujme například Evropo, Evropo o židovském chlapci, který pro to, aby v divoké válečné době přežil, se vydává před Němci za stoupence hitlerjugend, a před Rusy za nadšeného komsomolce. Nový film o Palachovi se bude jmenovat Hořící keř a producentsky za ním stojí společnost HBO. 

Do jaké míry se má člověk angažovat  

Zatímco režisérka filmu byla přímou účastnicí Pražského jara i počátků normalizace v Československu, scenárista Štěpán Hulík má v občanském průkazu rok narození 1984. 

„Pro mě jedna z důležitých otázek, které se pojí s Palachem a jeho činem, je otázka, do jaké míry se člověk má angažovat v tom, co je kolem nás,“ uvedl Hulík. 

Připomněl také čin Dagmar Burešové, která obhajovala Palachovu matku ve sporu s poslancem Vilémem Novým v roce 1969, když šířil pomluvy, že student spolupracoval ze zahraniční tajnou službou. 

„Dagmar Burešová věděla, že když ten případ převezme, tak ji to může existenčně ohrozit, a přesto do toho šla, nebála se riskovat. V tom se mi to zdálo velice podobné Palachovu činu,“ přirovnal osobnosti scénárista. 

Hulík scénář s Burešovou také osobně konzultoval. Roli mladé Dagmar Burešové bude hrát slovenská herečka Tatiana Pauhofová. Ve filmu dále uvidíte například Karla Rodena, Ivana Trojana nebo Martina Hubu. 

Nedobré vzpomínky  

V Česku bylo natočeno už několik dokumentů o Janu Palachovi. Jak si ale Agnieszka Hollandová vysvětluje, že čeští režiséři hraných filmů se do tématu Jan Palach za těch 20 let u nás ještě nepustili? 

„Těžko říct. Já si myslím, že to je všeobecný jev, že do této doby se lidem příliš nechtělo. Ti dokumentaristé to také neměli snadné. Když skončil komunismus, když přišla revoluce, tak lidi rychle chtěli na tu dobu zapomenout, protože pro ně nebyla lichotivá, pěkná. Nebyly to dobré vzpomínky na sebe samé, protože vzpomínat si, jak jsme třeba byli konformní, nebo jak jsme selhali, to nikdo nemá rád,“ odpověděla Hollandová. 

V Polsku bylo něco podobného, třeba až loni vznikl hraný film o Solidaritě a událostech roku 1970 s názvem Černý čtvrtek. 

O scénáristovi Hulíkovi Hollandová věděla, je to mladší člověk. Překvapila ji pravdivost scénáře a nakonec opravovala jen drobnosti 

„Pokud jde o fakta a psychologii a motivaci postav a o mechanismus reakcí, to bylo citlivě a velmi pravdivě vystrižené, až mě to překvapilo, a psané zároveň s takovou moudrostí, že to nebylo odsuzující, že to nebylo černobílé“ uzavřela Agnieszka Holland v rozhovoru pro Rádio Česko. 

 

Světoznámá polská režisérka Agnieszka Hollandová v Česku začíná natáčet třídílný hraný film o Janu Palachovi. Co ji k tomu vedlo? Dozvíte se od Martiny Vackové.

Vložit na svůj web

Pořad: Filmobraní  |  Stanice: ČRo Rádio Česko (archivováno)
Čas vysílání: vysíláno do 28. 2. 2013  
 

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2014 Český rozhlas