2. března  2012 v 08:19  rubrika: Kultura

Peter Yarwood vystavuje v aule pražské právnické fakulty

Výstava Petera Yarwooda - Foto: Dalibor Zíta

Výstava Petera YarwoodaFoto: Dalibor Zíta

Napadlo vás někdy zajít se jen tak podívat do novoklasicistní budovy pražské právnické fakulty u Čechova mostu? Ještě dnes a zítra je k tomu důvod. Do soboty jsou tam v aule vystaveny dvě sochy Petera Yarwooda.

Dvě jasně bílé skulptury, které zblízka překvapí komplexností tvarů, vytvořil britský umělec během měsíčního rezidenčního pobytu v českém Studiu Trafo. Výstava je nazvaná Pod povrchem/Underlying. 

Má umístění soch na právnické fakultě znamenat, že jeho sochy nějak reflektují právnický svět?  

„Pro mě to představuje spíš jiné věci, jde o postižení pohybu, změny a toku času. Chtěl jsem, aby ty kousky sugerovaly dočasnost, to, že se tvar věcí neustále mění. A není úplně jasné, zda ony věci vlastně rostou a vyvíjejí se, a nebo se rozpadají a degradují. To byla moje původní idea. Proto to trošku vypadá jako nějaké rozpadlé ruiny,“ odpověděl pro Rádio Česko Yarwood. 

Takže téma instalace je spíš čas a jeho běh?  

„To právnické téma se spíš tak průběžně vyvinulo, pochopitelně je tu propojení s touto budovou, právnickou fakultou. Pro mě je ale důležitější téma pohybu a změny, a to ne jen předmětů, ale jde i o myšlenky, o to, zda se ten objekt v novém prostředí asimiluje, nebo bude v kontrastu.“  

Jaký druh materiálnu jste na tohle dílo použil a jak jste s ním pracoval?  

Výstava Petera Yarwooda - Foto: Dalibor Zíta

Výstava Petera YarwoodaFoto: Dalibor Zíta

„Je to vlastně stavební materiál Ytong. Normálně bych použil kámen, ale to je samozřejmě daleko dražší a také tu hraje roli váha. A tenhle materiál jsem jednoduše mohl koupit v obchodě a mohl s ním pracovat relativně rychle. Protože víte, já pracuji s kamenem asi tak 20 let a tenhle materiál se mi teď ve srovnání zdá měkký jako sýr. Ale také je velmi křehký, takže člověk musí být velmi opatrný a pořád ho během práce čistit a zametat a zametat... Ale v zásadě musím říct, že jsem si tenhle materiál oblíbil.“  

Proč jsou vlastně oba objekty instalované trochu nakřivo?  

„V mých náčrtcích a kresbách je můj úhel pohledu vždy trochu seshora a v nějakém úhlu, nevím proč, zdá se mi to tak přirozené. A samozřejmě jsem si také uvědomoval, že v této budově se lidé na ty objekty budou dívat také z třípatrové výšky, takže jsem to chtěl trochu pozdvihnout a vyvýšit z ploché osy. Také to upoutá pozornost, vypadá to trochu, jako by to klouzalo na stranu.“  

Říkal jste , že jste sochařem 20 let. Můžete krátce popsat svou kariéru?  

„Vystudoval jsem sochařství na univerzitě v Sheffieldu. To ovšem bylo velmi konceptuální studium, ne že by nás tam přímo pobízeli, abychom naše nápady skutečně dokončovali a realizovali. Nevím, jak bych si pak vydělával na živobytí po škole, kdybych se pak nevyučil ještě kameníkem. Moje další práce byla potom hodně ve veřejném prostoru, dělal jsem sochy v centrech měst, nebo třeba sochy pro nemocnice. To je sice hezká práce, ale omezená, je v ní příliš mnoho pravidel, kterými se musíte řídit. A já jsem se chtěl trošku z toho osvobodit, a tak ten rezidenční pobyt v centru Trafačka ve Trafo studiu , kde vznikly tyto sochy, mi pomohl si od toho na chvíli oddechnout.“ 

Trafo studio, kde Peter Yarwood svůj projekt Pod povrchem vytvořil během měsíčního rezidenčního pobytu, nabízí v tomto roce jeden rezidenční ateliér pro zahraniční umělce. Právě Peter byl jeho prvním hostem.  

Matěj Hájek z Trafo studia vysvětluje, co vlastně Trafačka rezidenčním umělcům nabízí: „My mámě možnost jim poskytnout prostor a zbytek je na nich. Poskytneme jim prostor k bydlení a tvorbě.“  

A jak vlastně došlo k tomu, že výsledná výstava rezidenčního umělce probíhá na právnické fakultě? 

„V této budově jsem už spolupracoval s Martinem Leskovianem, který tady realizoval prostor, který je dle mého názoru obzvlášť unikátní, dvorana tady je nádherná a je nevyužitá. Taková místa k vystavování v Praze ani nejsou.“  

Výstavu Pod povrchem je možné navštívit ještě dnes a zítra. 

 

V budově pražské právnické fakulty u Čechova mostu vystavuje dvě sochy britský umělec Peter Yarwood. Čím jsou zajímavé, se dozvíte v reportáži Dalibora Zíty.

Vložit na svůj web

Autor:  Dalibor Zíta, Marián Vojtek  (mvo)
Pořad: Kultura (Rádio Česko)  |  Stanice: ČRo Rádio Česko (archivováno)
Čas vysílání: už nevysíláme  
 

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2019 Český rozhlas