16. ledna  2012 v 15:52  rubrika: Marketingový magazín

Velmi nudné pivo? Spor o značku Budweiser nabral nové obrátky

Pivo - Foto:  Stock.xchng

PivoFoto:  Stock.xchng

Spor o značku Budweiser se dostal do nové, vcelku nečekané fáze. Americký pivovarnický koncern Anheuser-Busch koupil společnost Budějovický měšťanský pivovar. Pro pořádek: to není ten pivovar, kde se vaří jedno z nejslavnějších českých piv, ale řekněme druhý budějovický pivovar. Z jeho produkce můžete na regálech obchodů najít například značku Samson.

Jenomže nákupem tohoto pivovaru se Američané dostali i k části ochranných známek Budweisser Bier. Firma Anheuser-Busch teď může v podstatě prodávat jakékoliv pivo pod známkou Budweiser Beer. 

Se společností Anheuser-Busch, respektive teď už s jejím majitelem InBevem, se o známky soudí oba budějovické pivovary. 

Vydavatel časopisu Pivo Beer & Ale Pavel Borowiec říká, že právní rovina věci je pouze jeden aspekt sporu, důležitá je podle něj ochrana práv zákazníka. 

„I když oba dva produkty se charakterizují jako ležák, existují mezi nimi zcela zásadní rozdíly z hlediska výrobní technologie a použití surovin. Americký Bud se vyrábí s velkým podílem rýže, vyrábí se naprosto zvláštními ležáckými metodami s přidáním kusů dřeva. Obecně je charakterizován jako velmi nudné pivo,“ říká Borowiec. 

Budweiser z Českých Budějovic je prý naopak podle odborné veřejnosti pivo chuťově výrazné. Pokud spotřebitel nedokáže tyto dva produkty odlišit, bude podle Borowiece Budvar a také české pivovarnictví poškozeno. 

Právník a odborník na značkové a autorské právo Petr Pečený podotýká, že Anheuser-Busch je firma, který působí v celosvětovém teritoriu a má obrovské možnosti v marketingu, což mnohdy rozhoduje více než chuť samotného piva. 

„Určitě se snaží proniknout na další teritoria. Na druhé straně je tady Budvar budějovický, který samozřejmě má svojí tradici a ta ochranná známka bude mít obrovskou hodnotu,“ říká Pečený a dodává: „Pokud za ta léta nedošlo k dohodě, tak si myslím, že Američané tímhle nákupem získávají kladné body.“ 

Firma Anheuser-Busch teď zřejmě může prodávat jakékoliv pivo pod známkou Budweiser Beer v zemích, pro které si známku koupila. 

„Budvar asi ví nejlépe jak má reagovat, protože ty smlouvy, kterými se rozdělily ochranné známky historicky a které jsou předmětem obchodního tajemství, určitě zná. Protože je určitě uzavíraly ty firmy mezi sebou. Určitě může předpovídat z těch smluv, jak se zachová konkurent,“ tvrdí právník Pečený. 


 

 

Spor o značku Budweiser se dostal do nové, vcelku nečekané fáze: americký pivovarnický koncern Anheuser-Busch koupil společnost Budějovický měšťanský pivovar. Jenomže: nákupem tohoto pivovaru se Američané dostali i k části ochranných známek Budweisser Bie

Vložit na svůj web

Pořad: Marketingový magazín   |  Stanice: ČRo Rádio Česko (archivováno)
Čas vysílání: vysíláno do 25. února 2013  
 

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2020 Český rozhlas