23. září  2011 v 15:36  rubrika: Studio Česko

Můžeme se vyhnout „éčkům“ v potravinách

Tradiční české potraviny - Foto: Jiří Hošek

Tradiční české potravinyFoto: Jiří Hošek

Pokud patříte mezi zákazníky, kteří se snaží eliminovat dodatečné chemické přísady v potravinách, může Vás potěšit nové logo CEFF, které označuje potravinářské výrobky bez některých nebezpečných přídatných látek, tzv. éček.

V Česku byl spuštěn pilotní projekt Certified E-Friendly Food, který uděluje značku CEFF potravinám bez obsahu konzervantů, umělých barviv a sladidel. 

„Éčka, která spadají do těchto tří kategorií, jsou veřejností, ale i mnoha odborníky včetně lékařů považována za sporná, některými dokonce jako zdraví škodlivá a pro určité jedince jako jsou malé děti, alergici či lidé s oslabenou imunitou jako zcela nevhodná,“ říká mluvčí projektu CEFF Ivana Bednářová Častvajová. 

S udělováním log se v Česku začalo v září a zatím značku získaly některé zmrazené zeleninové směsi. 

Potravinářská komora je proti 

Potravinářské komoře je ale nová značka tak trochu trnem v oku. Považuje ji totiž za zavádějící. „Vidím v tom pouze další matení pojmů. Máme tady dost evropských i světových institucí, které se těmito přídatnými látkami zabývají a pokud je tyto organizace schválí, nezbývá nám než věřit, že to udělaly na základě dostatečného vědeckého zkoumání a že tyto potraviny jsou pro spotřebitele bezpečné. Nemáme na trhu žádná nezdravá éčka, pouze povolené a nepovolené látky a ty, které jsou povolené, jsou pro spotřebitele nezávadné,“ dodává ředitel pro programování a strategii Potravinářské komory Miroslav Koberna. 


Studio Česko Nadi Bělovské o nebezpečných přídatných látkách v potravinách, tzv. éčkách.

DOWNLOAD (STÁHNOUT)

Podle Fóra zdravé výživy barviva, ochucovadla, zahušťovadla a další přídatné látky v potravinách lidskému zdraví neškodí. Kritici éček ale oponují, že bezpečnost přídatných látek je ve studiích ověřena jen pro jednu dávku na den, ale v praxi jich lidé snědí víc. 

Otazníky kolem éček 

Testy také neprověřují vliv barviv, ochucovadel, zahušťovadel a dalších přídatných látek při celoživotním užívání. 

Navíc některé studie na hlodavcích nepřinesly úplně pozitivní výsledky, připomíná výživová specialistka Jana Vašáková: „Studie na hlodavcích prokázaly v případě umělých sladidel některé karcinogenní vlivy. Ty se i člověka projevit nemusí, ale může tam být určité riziko,“ uzavírá Jana Vašáková.
 

Autor:  Naďa Bělovská  (nab)
Pořad: Studio Česko  |  Stanice: ČRo Rádio Česko
Čas vysílání: pondělí-pátek 15.36; repríza: 12.36  |  Délka pořadu: 22 minut  
 

Nové články v rubrice

 

Diskuse

Český rozhlas si váží názoru posluchačů a má zájem o korektně vedenou diskusi. Vyhrazuje si proto právo skrýt příspěvky, které odporují dobrým mravům, jsou xenofobní, porušují platné zákony, poškozují dobré jméno Českého rozhlasu, nebo mají reklamní charakter.

Návod na použití diskusního systému DISQUS naleznete zde.

 
tyto komentáře používají systém Disqus