23. dubna  2012 v 15:14  rubrika: Také se stalo

Koňak Cordon Bleu slaví stovku. S jídlem nemá společného vůbec nic

V sudech zraje koňak. Ilustrační foto - Foto:  Hayk, licence GNU Free Documentation License

V sudech zraje koňak. Ilustrační fotoFoto:  Hayk, licence GNU Free Documentation License

Tytam jsou doby, kdy se obrovská koňaková sklenička nahřívala před hostem nad párou. Koňak v posledních letech přišel o své rituály a podle některých i o značnou část své aureoly luxusního drinku zhýralé buržoazie. Většina koňaku se dnes prodá v Asii a výjimečný status destilátu nadřazeného nad whisky, rumy nebo giny už mu dnes přisuzuje málokdo. Je to dobře nebo špatně?

V těchto dnech slaví 100. výročí svého vzniku snad nejslavnější z koňaků Cordon Bleu. Kde tomuto koňaku přišli na jméno? Rádio Česko se zeptalo Brand Development Managera Martellu Thierryho Girauda: 

„Bylo to až na začátku 20. století, kdy se doopravdy začalo s brandingem produktů. Do konce 19. století se většina koňaku prodávala v sudech. Až pak se začal koňak ve velkém distribuovat v lahvích. Bylo to marketingové rozhodnutí, protože jsme tak náš produkt mohli lépe přizpůsobit různým trhům. A Eduard Martell chtěl tehdy na trh uvést prestižní, prémiový koňak. Jeho myšlenkou bylo vytvořit specifický XO s velmi jednoduchou lahví, která bude promlouvat výhradně ke connosieurům - tak, aby po té lahvi sahali ti, kteří vědí, co je uvnitř, a ne ti, kterým se líbí ta lahev." 

Martell na lahvi použil všechny rozpoznávací prvky, především modrou barvu. 

„To je reference k Jeanu Martellovi, který neprodával jen koňak, ale i indigo. Napadlo ho použít modrou stužku, která se tehdy používala jako ocenění pro nejrychlejší loď pro transatlantické parníky, co se plavily mezi Anglií a New Yorkem. A modrá stužka se francouzsky řekne Cordon Bleu," doplnil Giraud. 

Cordon Bleu nemá vůbec nic společného s jídlem. 

„Ta návaznost je opravdu na modrou barvu a ve francouzštině znamená modrou. Když jsme u toho: modrá stuha byla také vojenským oceněním ve francouzské armádě. Ale s tím docela průměrným jídlem to nemá společného nic,“ uvedl na pravou míru Brand Development Manager Martellu. 

S koňakem se po marketingové stránce v posledních letech docela děly věci: už žádné nahřívání sklenky, naopak - koňak se objevoval na ledu, v koktejlech, jako ingredience k všemu možnému - jen aby oslovil i mladší generaci. 

„My se pořád soustředíme na to, aby se koňak pil sám o sobě, abychom zaujali prestižnější klientelu, nejsme vždy kompetitivní cenou, ale kvalitou. Na druhé straně rádi spolupracujeme s dobrými bary, mixology a barmany, kteří dovedou namíchat dobrý drink. Oni mají kontakt s našimi zákazníky, za což jsme pochopitelně vděčni. Modernizují naši značku,“ uzavřel manažer pro rozvoj značky Martell Thierry Giraud. 

Na českém trhu si koňak své místo už vydobyl. 

„Fenomenálnost toho produktu je jasná, není vymyšlená a není vykonstruovaná, ta je potvrzená tím, že se zkrátka ty věci pijí. Na úplném začátku, tím myslím rok 1995 a dále byl koňak vnímaný jako něco ultraluxusního, bylo to takové, co muselo být ve velké sklenici a nejlépe si to nahřívat. Zkrátka, pití mocipánů. My jsme trošku uvolnili dogmata toho, že koňak je jenom luxusní pití a začali jsme lidem ukazovat, že je jednou ze nejzákladnějších bází pro míchané nápoje,“ uvedl v našem vysílání jeden z nejuznávanějších českých barmanů Václav Vojíř. 

 

V těchto dnech slaví 100. výročí svého vzniku koňak Cordon Bleu. Rozhovory s Brand Development Managerem Martellu Thierrym Giraudem a jedním z nejuznávanějších českých barmanů Václavem Vojířem.

Vložit na svůj web

Autor:  Václav Sochor  (vso), Marián Vojtek  (mvo)
Pořad: Zajímavosti z kultury, vědy a techniky  |  Stanice: ČRo Rádio Česko (archivováno)
Čas vysílání: už nevysíláme  
 

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas