2. října  2012 v 14:22  rubrika: Také se stalo

Skliďte poslední mátu a namíchejte si mojito jako z havanského baru Monsignor

Mojito jako z havanského baru Monsignor - Foto: Marián Vojtek

Mojito jako z havanského baru MonsignorFoto: Marián Vojtek

Rodák z Buenos Aires Christian Delpech je barmanem v lasvegaském CarnivalCourt Baru, který je považován za naprostou jedničku ve flairbartendingu stejně jako Las Vegas za jeho hlavní město.

Získal v tomto speciálním oboru devatenáctkrát titul mistra světa a k tomu ještě přidal víc než padesát prvních míst v dalších soutěžích. Jeho hlavními konkurenty jsou barmani z Uruguaye, Argentiny, Ukrajiny, Itálie, Spojených států, Británie a Japonska. 

Jeho krédo Najděte práci, kterou si zamilujete, a už nikdy nebudete muset pracovat, hovoří za vše. Existuje ale vůbec něco, co může jeho výkon omezit? 

„Flairbartending nemá hranice. Je to stejné jako v hudbě nebo tanci. Můžete kdykoli začlenit nové pohyby a triky, záleží na tom, jak jste kreativní teď, nebo jací jste byli v minulosti. Nejde vůbec o to, jak je flair obtížný. Právě naopak, flair by měl být jednoduchý, ale velmi, velmi hezký a efektní. Můžete předvádět třeba jen jeden jediný trik, který nikdo před vámi nedělal. Je to všechno o stylu a pohybech těla. Víte, někdo řekne, že dělá stejný trik, ale on nikdy nebude stejný, protože každý z nás má odlišný styl. Můžete kombinovat cokoli s čímkoli. Jedinou hranicí je nebe,“ řekl pro magazín Koktejl Delpech. 

Christianovi je pětatřicet. Kde se u člověka, který se nějaký čas živil napůl jako barman, napůl jako kouzelník, vzal nakonec výhradní zájem o flair? 

„Mou inspirací byl film Koktejl s Tomem Cruisem. Když jsem ten snímek viděl poprvé, řekl jsem si, že by bylo pěkné přidat něco takového ke svým barmanským schopnostem. Flair je velké plus k takovým dovednostem, jako je obsluha hosta, znalost jazyků nebo kouzlení za barovým pultem. Flair je prostě další druh umění,“ odpověděl. 

Film Koktejl, o němž se Christian zmínil, měl premiéru v roce 1988. Přestože byl filmovou kritikou přijat vyloženě nepříznivě, vydělal produkční společnosti 171 milionů dolarů! 

Trenérem Toma Cruise a Bryana Browna byl John Bandy, v polovině osmdesátých let bartenderT.G.I.Friday, který zvítězil ve vůbec první soutěži ve flairu a mimochodem trénoval před lety i barmany v Praze. 

V Česku se film nikdy v kinech nepromítal, přesto ovlivnil jednu, možná dvě generace českých barmanů v tzv. exhibičním flairu, v němž jde především o žonglérské kousky. 

Poslední máta patří do mojita  

Stejně jako patří ke všem těm večírkům, parties a events, jak se jim dnes říká, barmanské show, tak na nich nesmí chybět koktejl vzhledu špenátové polévky, tedy mojito. 

Na zahradě jsme sklidili poslední mátu, a tak se Alex Mikšovic rozhodl, že tento postrach barmanů namíchá, ale trochu jinak, než jste zvyklí. Bude jako na Kubě, a to ještě nikoli kdekoli na Kubě, ale v havanském baru Monsignor! 

Do vyššího tumbleru vložte polovinu limety pokrájené na kousky a přidejte dvě lžičky třtinového cukru. 

Pomuchlejte je dohromady drtítkem čili muddlerem, přidejte celý stonek máty a ten jen tak lehce pomačkejte. 

Dávkujte kolem 5 centilitrů tříletého Havana Clubu a led. Ale pozor, ne ten známý drcený, nýbrž kostky. 

Přidejte šplouch sodovky a pořádně promíchejte. 

Nakonec vetkněte mátu jako ozdobu. 

Barový kalendář 

4. října 1883 vyjel ze Štrasburského nádraží v Paříži na svou první cestu do rumunského Giorgiu Orient Expres; v soupravě byl zařazen i luxusní jídelní vagón s kuřáckým salónem.V současném Venice-Simplon-Orient Expresu najdete i Piano Bar! 

4. října 1851 první cocktail bar v Londýně skončil svoji činnost.  

5. října 1842 byla uvařena první várka piva v Měšťanském pivovaru v Plzni - dnešním Plzeňském Prazdroji. 

 

Alex Mikšovic nabízí rozhovor s 19násobným mistrem světa ve flairbartendingu, špenátový koktejl jako v havanském baru Monsignor a Barový kalendář.

Vložit na svůj web

Autor:  Alex Mikšovic, Marián Vojtek  (mvo)
Pořad: Koktejl  |  Stanice: ČRo Rádio Česko (archivováno)
Čas vysílání: vysíláno do 26. 2. 2013  
 

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2019 Český rozhlas