4. července  2012 v 13:20  rubrika: Také se stalo

Vědci prý objevili novou částici. Může to být Higgsův boson

Urychlovač částic LHC - Foto:  public.web.cern.ch

Urychlovač částic LHCFoto:  public.web.cern.ch

Vědci v ženevském CERNu oznámili objev nové částice. Předběžná data dvou nezávislých experimentů odhalila částici vážící přibližně 125 giga elektronvoltů. Jistí si budou vědci, až spočítají všechna data z posledních pokusů.

Objev je v subatomární fyzice je otázkou čísel a statistiky. Vědci spočítají, jak přesně jsou si jistí tím, že něco vidí. Oficiální hranice objevu je takzvaných 5 sigma. To znamená, že pravděpodobnost, že se jedná o čistě náhodný jev, je 1:3,5 milionu. Středeční oznámení o objevu se pohybuje právě okolo této hranice.

Vybrané výsledky z některých experimentů už jsou na ní nebo těsně nad ní. Jiné těsně pod ní. Zatím ale jde jen o předběžné výsledky a vědci jsou si téměř jistí, že až dopočítají i zbytek dat, tak přesvědčivě překročí hranici 5 sigma.

Pátrání po Higgsově bosonu

Novou částici fyzici objevili tam, kde ji teorie očekává. To ale zdaleka neznamená, že mají v rukou Higgsův boson ze standardního modelu.

Vědci vědí, jak by se měl Higgsův boson chovat, a musí zjistit, jestli jde o takovou částici, která přesně odpovídá současné teorii. Může se ale stát, že jí bude jen podobná, a nebo půjde o úplně nový druh bosonu.

Vědci označení božská částice nemají rádi, ale v populární literatuře se ujalo. Boson je projevem Higgsova pole, které je zodpovědné za hmotnost elementárních částic. Bez něj by neexistoval vesmír. Všechno by mělo nulovou hmotnost, pohybovalo se rychlostí světla a nikdy by nevznikly žádné chemické prvky, natož hvězdy, planety nebo život.

Higgsovo pole částice zbržďuje a dává jim hmotnost, tedy i schopnost se shlukovat a přitahovat. Ovšem pole jako takové neumíme pozorovat. Ale jsme schopní odhalit částici, která je s ním spojená. A tak zjednodušeně můžeme říci, že Higgsův boson je zodpovědný za existenci hmotnosti, potažmo života. Proto tedy božská částice.

Čekání na objev

Po Higgsově bosonu se pátrá už asi 45 let. Pokud by se jej vědcům podařilo najít, bylo by to obrovským průlomem z hlediska času stráveném pátráním. Z teoretického hlediska by ale šlo jen o potvrzení známých faktů.

Fyziky ale teď láká možnost, že jde o trochu odlišnou, nebo úplně novou částici. To by znamenalo překopat naše chápání vesmíru.

Nebyla by to tragédie. Jsou i jiné teorie, které hmotnost vysvětlují bez Higgsova bozonu. A teoretičtí i experimentální fyzici se teď těší na další pátrání po tom, co vlastně objevili.

Vědci v ženevském CERNu oznámili objev nové částice. Ve studiu je redaktor Ondřej Bouda.

ČTĚTE TAKÉ: Držitel Nobelovy ceny Glashow pro Rádio Česko: Božskou částici chceme najít ještě letos