25. února  2013 v 09:40  rubrika: Zahraniční tisk

Zahraniční tisk - 25. února 2013

zahraniční tisk - Foto: Alena Palečková

zahraniční tiskFoto: Alena Palečková

Nejlepším filmem roku se stalo Argo, celkem získalo tři Oscary, to je hlavní zpráva zahraničních zpravodajských serverů. Film režiséra Bena Afflecka o amerických rukojmích v Íránu je natočený podle skutečné události z konce 70. let.

Los Angeles Times píše, že je to další velký úspěch autorů filmu. Film Argo už získal hlavní cenu na Zlatých glóbech a britskou filmovou cenu BAFTA. Na Oscarech ale uspěl i snímek Pí a jeho život. Tým jeho autorů si odnesl celkem čtyři sošky, včetně té za nejlepší režii. 

Italové volí nový parlament, to je téma evropských novin. Rozhodují mimo jiné o návratu bývalého premiéra země Silvia Berlusconiho. 

Die Welt rozebírá politickou situaci v Itálii a konstatuje, že největší šance na postup má levicový blog Piera Luigiho Bersaniho. Má ale jen velmi malý náskok před pravicovou koalicí zmiňovaného Berlusconiho a do hry může zasáhnout i populistické Hnutí pěti hvězdiček. 

Deník Die Welt odhaduje, že hlasování tentokrát nejspíš ovlivní počasí - na mnoha místech Itálie hustě sněží a je možné, že právě počasí hodně lidí odradí od účasti. Autor článku taky konstatuje, že výsledky nejsou vůbec jisté - týdny před volbami se totiž v Itálii nesmí zveřejňovat výsledky veřejného mínění. 

USA Today řeší kauzu kliniky v Michiganu, kde nepustili černošské ošetřovatelky k bílému novorozenci. Zaměstnanci už kvůli tomu zaměstnavatele obvinili. 

Klinika se měla údajně podřídit nelegálním žádostem pacienta a zakázala černošskému personálu kontakt s jedním z pacientů. Jedna ze sester dokonce zahlédla poznámku v kartě. 

Podobných případů bylo ve Spojených státech už několik, deník USA Today ale konstatuje, že tentokrát to bylo do očí bijící. Žádost o „bílé ošetřovatelky" totiž podal muž, který měl vytetovaný hákový kříž. Ošetřovatelky navíc nevěděly, jak se mají zachovat v případě, že by se třeba novorozenec dusil. Báli se, že je zaměstnavatel potrestá buď za porušení nařízení, nebo za neposkytnutí pomoci. 

International Herald Tribune rozebírá situaci v Egyptě a varuje před dalším násilím. Mezi několika články je ale i jeden, který informuje o nápadu tamních opozičních aktivistů, jak se zbavit prezidenta Muhammada Mursího. Chtějí ho poslat do vesmíru. Přihlásili ho už do soutěže, kde je právě taková cesta hlavní cenou. 

Opoziční aktivisté současně vyzvali své stoupence, aby v soutěži právě pro Muhammada Mursího hlasovali. Právě tak totiž může výlet do vesmíru vyhrát. Deník dodává, že o vyjádření k tématu žádal i egyptský prezidentský palác, nikdo ale neodpověděl. Tolik International Herald Tribune. 

Frankfurter Allgemeine Zeitung zaujalo neobvyklé nařízení severokorejského režimu - otiskl seznam povolených účesů, 18 ženských a 10 mužských. Pchjongjang argumentuje tím, že se tak snaží zabránit západním vlivům na kulturu země. I účesy mají být v socialistickém duchu. 

Deník Frankfurter Allgemeine Zeitung konstatuje, že podle ženského sestřihu je možné rozpoznat i to, jestli je žena vdaná, nebo ne. Svobodné dívky nosí vlasy delší a často si je zaplétají do copů a zdobí stuhami. 

Naopak ženy, které se už vdaly, se nechávají ostříhat nakrátko. U článku je fotografie manželky severokorejského vůdce Kim Čong-una, která se podle pravidel řídí také. 

Frankfurter Allgemeine Zeitung ještě konstatuje, že muži mají menší výběr, než ženy. Režim jim povoluje jen deset účesů. Kadeřníka musejí navštívit každých 15 dní, aby vlasy nebyly delší, než pět centimetrů. 

Výjimku mají muži nad 50 let, kteří si smějí nechat na temeni vlasy delší, aby zakryly případnou pleš. Režim země to odůvodňuje tím, že dlouhé vlasy nepříznivě ovlivňují inteligenci. Spotřebovávají totiž příliš živin, což má negativní dopad na mozek. 

San Francisco Chronicle píše o bezdomovci, který vrátil vzácný diamantový prsten. Omylem mu ho spolu s drobnými dala náhodná kolemjdoucí. Sarah Darlingová za to byla velmi vděčná - prsten pro ni prý hodně znamená. Založila proto pro bezdomovce internetovou sbírku. Ta měla ohlas - za pouhý týden se na ní sešly v přepočtu skoro dva miliony korun. 

Díky penězům se už bezdomovec pravděpodobně na ulici nevrátí. Sám prý ale takovému nadšení lidí nerozumí. Deník San Francisco Chronicle bezdomovce na závěr cituje: „Kam svět dospěl, když se tohle všechno děje jen proto, že někdo vrátí věc, která mu nepatří?" 

El País konstatuje, že Španěly „rozzuřil" další skandál královské rodiny. Zetě Juana Carlose, podnikatele Iňaki Urdangarína, obvinili ze zpronevěření 6 milionů eur, tedy v přepočtu asi 150 milionů korun. Manžel infantky Cristiny se prostřednictvím své nadace dostal k veřejným zakázkám na pořádání nejrůznějších konferencí a sportovních akcí. 

Hodně z nich se ale nikdy neuskutečnilo a peníze, které dostala nadace většinou od regionálních vlád, skončily údajně na jeho soukromých účtech v cizině. 

On sám před soudem prohlásil, že královská rodina o jeho aktivitách nic nevěděla. Právě spojení se španělskými monarchy mu ale podle deníku El País pomohlo mnoho zakázek získat. 

Autor:  Petra Vintrová, Martin Matějka
Pořad: Výběr ze zahraničních deníků a serverů   |  Stanice: ČRo Rádio Česko (archivováno)
Čas vysílání: už nevysíláme  
 

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace