6. února  2012 v 14:18  rubrika: Týdeníky

Vybíráme z českých týdeníků

Časopisy, vystavené v trafice - Foto: Fotobanka stock.xchng

Časopisy, vystavené v traficeFoto: Fotobanka stock.xchng

Týdeník Ekonom píše o virtuálním výcviku českých vojáků. Firma Bohemia Interactive vydělává na počítačových „střílečkách" jak pro běžné hráče, ale i se speciálním softwarem pro vojáky. Sáhla po nich už i česká armáda.

V armádním vzdělávacím centru v Brně si instruktoři místo zabláceného výcvikového prostoru a tun cvičné munice vystačí pouze s několika počítači a speciální válečnou hrou Virtual Battlespace. Princip hry je stejný jako u klasických „stříleček" - voják sedí před počítačem a pomocí klávesnice nebo joysticku ovládá virtuálního bojovníka. 

Může mu nařídit, aby běžel, plazil se, střílel nebo aby řídil bojové vozidlo. Spolu s ním se po bojišti pohybují také jeho kolegové, se kterými komunikuje přes sluchátka a mikrofon, dodává týdeník Ekonom. 

Česká armáda v zavádění speciálních počítačových her do značné míry jen kopíruje trendy ze zahraničí. Na hrách Virtual Battlespace už řadu let cvičí například vojáci z USA, Velké Británie, Kanady či Německa. Přitom nápad využívat počítačové hry při vojenském výcviku se zrodil právě v České republice v dílně česko-australské vývojářské firmy Bohemia Interactive. 

Týdeník Ekonom dále píše, že firma eviduje přes 10 tisíc prodaných licencí. Poptávku po válečných hrách navíc ještě prohloubila ekonomická krize a s ní související škrty v armádních rozpočtech. Například Kanaďané nebo Němci s těmito hrami organizují cvičení, kterého se v jeden okamžik účastní až 140 vojáků. 

Při něm v zásadě stačí zajistit počítače, elektřinu a jídlo. Kdyby ale takto velké manévry chtěli udělat naostro, vyšlo by je to na několik milionů, píše Ekonom. 

Časopis Týden se věnuje nejbohatším lidem střední Evropy. Zatímco mogulové z postkomunistických zemí přišli k obřímu majetku spíše poněkud nepřehledným přeléváním kapitálu, za miliardami nejmovitějšího Němce a Rakušana stojí jednoduchý nápad a jeden konkrétní projekt.  

A časopis Týden pokračuje, nejbohatší Němec Karl Albrecht s novináři naposledy promluvil před takřka 60 lety. Pak už s "vnější komunikací" neztrácel čas a se svým o dva roky mladším bratrem Theem vybudoval impérium levných samoobsluch Aldi. Karlovo osobní jmění se dnes odhaduje na téměř půl bilionu korun. 

I o dalším miliardáři píše časopis Týden. Na služební cestě do Thajska ochutnal Rakušan Dietrich Mateschitz sladký nápoj oblíbený mezi tamními řidiči náklaďáků. Dohodl se s jedním thajským podnikatelem, v roce 1984 opustil své dobře placené zaměstnání a vydal se tvrdě za vysněným cílem: vytvořit z lokální limonády zvané Kratin Daeng (Rudá Hvězda) světovou značku energetického nápoje. 

Začal pracovat na výrobě energy drinku s etiketou Red Bull. Ten mu do dnešního dne přinesl jmění v hodnotě téměř 100 miliard korun. Další evropské miliardáře najdete v časopisu Týden. 

Týdeník Euro píše o tzv. Rekordmanovi z donucení. Řeč je o zakladateli Facebooku Marku Zuckerberkovi. Ten své bohatství ještě více zhodnotí na americké burze. Kdyby ale záleželo na něm samotném, Facebook by na burzu nevstoupil. Když už ale musí zveřejnit údaje o hospodaření, zisky z akcií se hodí. V květnu si tak jeho zakladatel nadělí ke svým 28. narozeninám pěkný dárek.  

Největší sociální síť světa, kterou s kamarády před 7 lety založil z pokoje na kolejích Harvardské univerzity, má tou dobou vtrhnout do burzovního světa. A to s velkou pompou, protože pokud se vyplní předpoklady, ocení primární úpis akcií jeho firmu až na 100 miliard dolarů. Píše týdeník Euro.  

A ten dále rozebírá, že ironií osudu je, že podobný dárek by si sám Zuckerberg, který vlastní přes 28 procent společnosti a díky struktuře firmy má téměř 60 procent rozhodovacích hlasů, nejradši odpustil. Kdyby záleželo na něm, zůstal by Facebook privátní společností, která si nemusí dělat hlavu s reportováním výsledků ani s věčně nespokojenými akcionáři. Jak zdůrazňuje v přihlášce k IPO (veřejná nabídka akcií), mise Facebooku má spíše společenský charakter, dodává týdeník Euro. 

Mnozí analytici považují Facebook za „dospělou" společnost, která má ten nejbouřlivější rozvoj už za sebou. I když má mezi 7 miliardami obyvatel planety řadu dalších potenciálních uživatelů a sám Zuckerberg přirovnává význam Facebooku k vynálezu knihtisku nebo televize, někteří experti se obávají, že rekordní nabídku akciíí (IPO) podobně jako jiné nedávné vstupy technologických firem, nesplní přehnaná očekávání, uzavírá týdeník Euro. 

Pořad: Výběr z českých týdeníků   |  Stanice: ČRo Rádio Česko (archivováno)
Čas vysílání: pondělí a úterý 14:20  
 

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2019 Český rozhlas