10. října 2013 v 16:26 |
Administrační tagy: 

ÉTERUM

0:00
/
0:00
ÉTERUM
ÉTERUM / STUDIO HRDINŮ / PRAGUE
10. října 2013 v 16:26 |
Administrační tagy: 

ÉTERUM

Koncert reprezentující současnou českou a španělskou scénu improvizované hudby, který proběl 5. 11. 2013 ve STUDIU HRDINŮ ve Veleteržním paláci a ve studiu katalánského rozhlasu CatMusica v Barceloně.

 


 PRAŽSKÝ IMPROVIZAČNÍ ORCHESTR | PRAHA
ORQUESTRA DEL CAOS | BARCELONA

 


 

IMPROVIZACE DÁLKOVÉHO SPOJENÍ.
INTERAKCE HUDEBNÍCH ANSÁMBLŮ V ROZHLASOVÉM ÉTERU.
TICHO V KONCERTNÍM SÁLE A UNIVERSUM VE SLUCHÁTKÁCH.
AKUSTICKY SNÍMANÝ PROSTOR AKUSMATICKÉ IMAGINACE.
.
Koncert se konal zároveň na dvou místech - v prostorách Studia hrdinů v podzemí Veletržního paláce v Praze a ve studiu katalánského rozhlasu CatMusica v Barceloně. Hudební ansámbly na obou místech se během performance různorodě prostoupily ve společné hudební interakci. Program se skládal ze dvou kolaborativních hudebních konceptů, které pro každý ansámbl připravila Barbara Held a George Cremaschi. Tyto dva koncepty zahrnují tři mezihry realizované společnou improvizací několika hudebníků z každého ansámblu. Živě hraný koncert dvou skupin na dvou místech se protnul v jednom společném koncertním prostoru rozhlasovém éteru. Diváci ve STUDIU HRDINŮ zároveň dostali možnost aktivně improvizovat s vlastním zvukovým obrazem celé akce pomocí zapůjčených sluchátek. Během koncertu bylo možné slyšet nejen oba ansámbly současně, ale i ticho v koncertním sále a speciální hudební kanál.

program:
00:00 - EBU Ars Acustica znělka, úvodní moderace (3”)
00:03 - Orquestra del Caos, CatMusica, Barcelona (11”)
00:14 - Interlude no. ONE (7”)
00:21 - Pražský Improvizační Orchestr, Studio Hrdinů, Prague (11”)
00:32 - Interlude no. TWO (5”)
00:37 - Orquestra del Caos, CatMusica, Barcelona (19”)
00:56 - Interlude no. THREE (7”)
01:03 - Pražský Improvizační Orchestr, Studio Hrdinů, Prague (17”)
01:20 - závěrečná moderace (2”)
01:22 - EBU Ars Acustica znělka

-----
Pražský improvizační orchestr (PIO) založili v létě 2012 Petr Vrba a George Cremaschi inspirovaní zahraničními umělci a soubory jako například Globe Unity Orchestra, Sun Ra Arkestra, Butch Morris, Scratch Orchestra, Moe Staiano, nebo například Splitter Orchestra. PIO je orchestrem zaměřeným na současné improvizační postupy a práci s řízenou improvizací, volnou improvizací, otevřenými partiturami a grafickým zápisem hudby. Sdružením profesionálních hudebníků s rozmanitým spektrem zkušeností, podporuje PIO úroveň české improvizační hudební scény. PIO sdružuje tři generace českých improvizátorů: od veterána saxofonisty Jiřího Durmana až k mladé skladatelce a akordeonistce Lucii Vítkové. George Cremaschi je americký hudebník a skladatel narozený v New Yorku, působící v současnosti v Praze. Napsal kompozice pro tanečníky, rockové skupiny, tvůrce instalací, improvizátory, básníky, filmy, folkové hudebníky, divadla, orchestry a popové hvězdy. Jako spoluzakladatel a dirigent uplatňuje v PIO své dvacetileté zkušenosti spolupráce s legendami hudební improvizace, jako jsou Cecil Taylor či Butch Morris a působení v jejich orchestrech. Petr Vrba je český hudebník a umělec věnující se hudební improvizaci a pravidelně v této oblasti spolupracuje se zahraničními umělci jednak jako interpret, ale také jako organizátor koncertů.

obsazení (u příležitosti projektu ÉTERUM):
Jiří Durman – basklarinet
Petr Vrba – trubka a vibrující reproduktory
Ivan Palacký – ozvučený pletací stroj a hlas
Lucie Vítková – akordeon a hlas
Jorge Boehringer – viola
George Cremaschi – kontrabas
Michal Matejka – kytara
Ken Ganfield – elektronika
Michal Zbořil – elektronika
Matthew Goodheart – klavír

http://www.georgecremaschi.com/pio.html

---
ORQUESTRA DEL CAOS byl založen v Barceloně v roce 1994. Je multidisciplinárním kolektivem umělců, speciálně zaměřených na rozvoj projektů v oblasti experimentální hudby a zvukového umění. Jeho hlavním cílem je produkce, tvorba a šíření zvukových uměleckých aktivit, hudby, audiovizuálních a multimediálních projektů se zvláštním zájmem o znalosti v kontextu technologického vývoje. Orquestra del Caos je součástí Centra soudobé kultury v Barceloně (CCCB) a programově zajišťuje projekty pro experimentální hudbu a akustická umění jako jsou “Sonoscop” - archiv soundartu a experimentální hudby, “EnRedO” - symposium elektroakustické hudby a “Zeppelin” -festival akustických umění.

obsazeni (u příležitosti projektu ÉTERUM):
José Manuel Berenguer, elektronika (http://www.sonoscop.net/jmb/)
Barbara Held, flétny (http://barbaraheld.com/)
Tom Chant, saxofon (http://www.tomchant.com/)
Míriam Fèlix, violoncello (http://miriamfelix.blogspot.com.es)
Pilar Subirà, perkuse

http://www.sonoscop.net/sonoscop/orquestradelcaos.html

---
Barbara Held je v Barceloně žijící flétnistka, skladatelka a zvuková umělkyně.Španělští a američtí skladatelé pro ni vytvořili nový, osobitý flétnový repertoár, do něhož patří „Autoportrét” (Self Portrait) Alvina Luciera, řada skladeb Yasunaa Toneho, raná filmová a živá hudba ve spolupráci s Carlesem Santosem a básníkem Joanem Brossou. Její tvorba se pohybuje mimo časový rámec běžných koncertů - soustavně se věnuje skladbě s využitím zvuku a obrazu, absolvovala vystoupení s umělkyněmi z oblasti video artu Ursulou Scherrerovou a Franceskou Llopisovou a také vytváří zvuk k instalacím vizuálních umělců a umělkyň, jako jsou Paloma Navaresová a Eugenia Balcellsová. Jako autorka a producentka stála za sérií koncertů experimentální hudby „Music at Metrónom”, zaměřených zejména na spolupráci mezi hudebníky a vizuálními umělci, v sezóně 2008-09 se jako spolukurátorka podílela na projektu „Possibility of Action; the life of the score” pro Dokumentační centrum a archiv barcelonského Muzea současného umění (MACBA) a také na sérii sedmi pořadů experimentální hudby a radio artu pro internetové rádio MACBA. K jejím současným projektům patří video instalace nazvaná „al barjaj”, vytvořená společně s Tonim Serrou na základě jeho návštěvy starobylého města Fás, dále „State of the Sea” pro festival Floating Points v Issue Project Room v New Yorku a video instalace „7 channels” ve spolupráci s Yapcim Ramosem.

02995809.jpeg

George Cremaschi je skladatel, hudebník, pedagog a příležitostný organizátor. Obvykle hraje na kontrabas a elektronické nástroje, pracuje s volnou improvizací a se širokou škálou neidiomatických kompozičních metod a technik. Jeho dílo se pokouší bořit hranice mezi hudbou, sound artem a noisem a rozšířit jejich stávající výrazové prostředky. Cremaschi už spolupracoval s mnoha umělci, pro něž i skládá. Řadí se k nim improvizátoři, tanečníci a choreografové, tvůrci instalací, básníci, filmaři, folkoví hudebníci, divadelní spolky, orchestry, rockové kapely a popové zpěvačky. K jeho současným projektům patří například kapely KRK (s Matthewem Ostrowským), Rohr Rohr (s dieb13 a Gino Robairem), Lambs Gamble (s Fritzem Welchem a Erikem Borosem) a trio s Lê Quan Ninh a Frédérikem Blondym. Je spoluzakladatelem a dirigentem Pražského improvizačního orchestru (PIO), což je patnáctičlenný ansámbl, který se věnuje řízené i volné improvizaci a rovněž pracuje s grafickým zápisem hudby. Jako interpret přednesl skladby mnoha skladatelů, k nimž patří Andriessen, Braxton, Cage, Cardew, Feldman, Mingus, Oliveros, Penderecki, Tenney, Xenakis a další, a podílel se na více než čtyřiceti nahrávkách hudebních vydavatelství Apestaartje, Beak Doctor, Black Saint, Emanem, Evander, Evolving Ear, Leo, Music & Arts, Nine Winds, Rastascan a 482 Music. Narodil se v New Yorku, kde studoval hudbu a skladbu, dlouho žil v Kalifornii a v současné době pobývá v Praze, kde učí filmový zvuk na FAMU.

George Cremaschi