Eliška Cílková: ZÓNA

---- - Foto: Eliška Cílková

----Foto: Eliška Cílková

Zvuková kompozice Zóna přináší asociativní procházení celkem 5 opuštěných prostorů v zamořené radioaktivní oblasti v okolí černobylské elektrárny.

Společně tak nahlédneme do koncertní síně, starého kinosálu, školky, zábavního parku a domu umění. Tato místa zůstala opuštěná jednou provždy, protože i po více jak 27 letech je jejich radioaktivita tak vysoká, že je i dnes dovoleno v nich strávit pouze několik hodin. Kompozice ale nemá vyvolat otazník nad otázkou jaderné bezečnosti, ale zaznamenat černobylskou zónu z pohledu site specific a přinést to, co v ní je dnes.  

Následujicí rozhovor se stal hlavní inspirací mých projektů v souvislosti s touto oblastí:
Jeden bývalý obyvatel města Pripjať mi řekl, že v jeho bytě – v panelovém domě na náměstí ve třetím patře - jsou v jeho psacím stole stále uložené fotografie z dětsví, které si tam chodí někdy prohlížet.

„A proč si je neodneseš?“ zeptala jsem se ho.
„Proč? Protože pak už by přece z Pripjati nezbylo nic“ odpověděl. 

Autor:  Ladislav Železný
Pořad: rAdioCUSTICA  |  Stanice: ČRo Vltava
 
 

Nové články v rubrice

  • 30. května  2018 v 22:00       rubrika: Premiéra příštího měsíce

    Ivan Palacký & Peter Graham: LAXLAXLAX

    Premiéra elektroakustické kompozice skladatele a muzikologa Jaroslava Štastného a hudebního performera Ivana Palackého, jejiž inspiračním zdrojem se stalo minimalistické basnické dílo Roberta Laxe.

     
  • 25. dubna  2018 v 22:00       rubrika: Premiéra příštího měsíce

    Filip Jakš: Výlevka

    Premiéra zvukově-textové kompozice, která je příběhově vystavěna na základě nahrávek z ulic Českého Krumlova, doplněna citacemi mystiků 17. a 18. století a k ní byl vytvořen industriálně experimentální hudební doprovod...

     
  • 31. ledna  2018 v 22:00     Audio  rubrika: Premiéra příštího měsíce

    Marek Hlaváč: Poslechová rozcvička

    Série krátkých zvukových kompozic pracujících různými způsoby participace ze strany posluchače a obecně s rolí vysílajícího a přijímajícího. Kompozice jako nástroj - aby si posluchač mohl skladbu poslechnout, musí se...

     

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace