Martin Režný: Säkkikangas

Säkkikangas - Foto: Martin Řezný

SäkkikangasFoto: Martin Řezný

Jako Säkkikangas hudbu nehraju, ale ji dělám.

Nejdříve musím získat a zpracovat materiál. Dělám to tak, že třeba naslepo bez náslechu stříhám z cizí hudby. V oblibě mám třeba poslední záchvěvy zvuku fade outu popových a jazzových nahrávek. Ty pak několikanásobně zesílím a nechám mnohokrát opakovat. Nebo používám vlastní nahrávky okolní reality. I když v tomto případě jsem veden svými rozlišujícími a hodnotícími měřítky, k jejich užití v hudbě Säkkikangase dojde až po několikerém opracování, v syrové podobě je nevyužívám. Nahrávky zrychluju, zpomaluju, přerovnávám, moduluju, ředím, měním tónovou výšku, různě manipuluju. Potřebuju materiál poznat ze všech možných a hlavně i nemožných stran. Pohybuju se tak neustále mezi záměrností vtisknout výslednému proudu zvuků svůj estetický názor a mezi náhodou. Kupříkladu chci, aby nahrávka pracovala s rytmem, ale ne nutně přesně daným, konstantním způsobem. Může být po stupních postaven, nebo dramaticky bořen, zrychlován, škytán, kontrast ano, ale gradaci říkám ne. To asi souvisí s tím, že žádnou nahrávku nevnímám jako hotovou a konečnou, má otevřený začátek, konec i délku. Během hraní myslím na kompozici, ne ve smyslu hledání finálního, definitivního tvaru, ale ve smyslu permanentního směrování a utváření materiálu. Po vší té práci, po tom cupování, trhání, muchlání, stříhání, zkreslování a vybarvování někdy je pro mě samého překvapením, že na začátku výsledné nahrávky byla jediná nahrávka kuchyňského nádobí, ke všemu označená jako odpad.

Autor:  Martin Řezný

Nové články v rubrice

  • 31. ledna  2018 v 22:00     Audio  rubrika: Premiéra příštího měsíce

    Marek Hlaváč: Poslechová rozcvička

    Série krátkých zvukových kompozic pracujících různými způsoby participace ze strany posluchače a obecně s rolí vysílajícího a přijímajícího. Kompozice jako nástroj - aby si posluchač mohl skladbu poslechnout, musí se...

     
  • 27. 12. 2017, 22:00     FotogalerieAudio  rubrika: Premiéra příštího měsíce

    Ian Mikyska: Slyšet ne něco, ale spíše podle něčeho, s něčím

    V červnu 2017 podnikl Ian Mikyska cestu do Arménie a Gruzie. Během ní spolu s Prokopem Jelínkem sbírali obrazový i zvukový materiál pro video-instalaci do Arménského centra současného a experimentálního umění v Jerevanu,... Seeing not something, but rather with something, according to something (3. 10. – 14. 10. 2017). Materiál je využitý také v této čistě zvukové kompozici pro Český rozhlas: Slyšet ne něco, ale spíše podle něčeho, s něčím.

     
  • 27. prosince 2017, 22:00       rubrika: Premiéra příštího měsíce

    Ian Mikyska: Slyšet ne něco, ale spíše podle něčeho, s něčím

    V červnu 2017 podnikl Ian Mikyska cestu do Arménie a Gruzie. Během ní spolu s Prokopem Jelínkem sbírali obrazový i zvukový materiál pro video-instalaci do Arménského centra současného a experimentálního umění v Jerevanu,... Seeing not something, but rather with something, according to something (3. 10. – 14. 10. 2017). Materiál je využitý také v této čistě zvukové kompozici pro Český rozhlas: Slyšet ne něco, ale spíše podle něčeho, s něčím.

     

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas