Projekt27. března 2015, 22:00  

Tomáš Reindl: Hlas ze šumavské pouště

Tomáš Reindl - Foto: Michal Rataj

Tomáš ReindlFoto: Michal Rataj

Hlas ze šumavské pouště je meditativní skladba pro elektroakustickou stopu a dva zpěváky (mezosoprán a tenor). Je míněna jako jakýsi virtuální sakrální prostor, který zve posluchače do svého nitra. Svoji stavbou je skladba do jisté míry inspirována strukturou tradiční bohoslužby slova a hudby, záměrně se však vyhýbá konkrétnějším náboženským vazbám.

www.tomasreindl.cz

Zvukový materiál skladby čerpá z archivních nahrávek, pořízených v osmdesátých letech v chrámu sv. Markéty v Kašperkých Horách na Šumavě. V eletro-akustické složce skladby jsou použity tři typy zvuků: zvuk chrámových varhan, zvuk věžního zvonu (který každou neděli svolává k bohoslužbě) a fragmenty kázání pátera Nováka, kněze, moudrého kazatele a filosofa, který byl do tohoto kraje „uklizen“ komunistickým režimem. 

V Kašperských Horách působil od padesátých let až do své smrti v r. 1985 a svým příkladem oslovil a formoval celou generaci lidí. Živě zpívané hlasy na tradiční latinské texty (Vox Clamantis, Domine exaudi orationem meam, Magnus est Domine) jsou inspirovány raně středověkou organální polyfonií, je zde však využita polarita mužského a ženského hlasu. Pro tenorový hlas je navíc v jedné části skladby předepsána i technika alikvótního zpěvu. 

pater František Novák / foto z knihy Slova přátelům - Foto:  archiv autora

pater František Novák / foto z knihy Slova přátelůmFoto:  archiv autora

Skladba byla realizována 8.října 2014 v Klášteře beneditktinek na Bílé Hoře, v rámci koncertního site-specific projektu HEXAMERON, a 17.listopadu 2014 u příležitosti 25. výročí „sametové revoluce“. Plná verze skladby je ve čtyř-kanálovém zvukovém systému. 

 

Tomáš Reindl: Hlas ze šumavské pouště

Vložit na svůj web

Související weby

Tomáš Reindl Bio

Autor:  Michal Rataj

Nové články v rubrice

  • 31. ledna  2018 v 22:00     Audio  rubrika: Projekt

    Marek Hlaváč: Poslechová rozcvička

    Série krátkých zvukových kompozic pracujících různými způsoby participace ze strany posluchače a obecně s rolí vysílajícího a přijímajícího. Kompozice jako nástroj - aby si posluchač mohl skladbu poslechnout, musí se...

     
  • 27. 12. 2017, 22:00     FotogalerieAudio  rubrika: Projekt

    Ian Mikyska: Slyšet ne něco, ale spíše podle něčeho, s něčím

    V červnu 2017 podnikl Ian Mikyska cestu do Arménie a Gruzie. Během ní spolu s Prokopem Jelínkem sbírali obrazový i zvukový materiál pro video-instalaci do Arménského centra současného a experimentálního umění v Jerevanu,... Seeing not something, but rather with something, according to something (3. 10. – 14. 10. 2017). Materiál je využitý také v této čistě zvukové kompozici pro Český rozhlas: Slyšet ne něco, ale spíše podle něčeho, s něčím.

     
  • Nov 29, 2017, 10:00 PM       rubrika: Projekt

    Pierre Alexandre Tremblay: Attempts at Stillness

    Šťastní lidé v těžkých časech. Výsada a vracející se osobní síla strachu a viny, jak tento text o programu prozrazuje. Navíc - jsem zcela nasycen (jako většina) neustálým přílivem stimulů - reklam, sociálních médií,...

     

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace