The Tape-beatles: Sombre Gertrude - Piece for Strings

Lloyd Dunn

Lloyd Dunn

Prezentované dílo je pro ně tak nové, že se s jeho třemi částmi stále ještě sžívají. Veškerá díla byla vytvořena na laptopech, i když měli sklony k využívání zvláštních konfigurací pracovních ploch jako stůl s tu i onde přišroubovanými prkny a policemi nebo starý šicí stroj Singer podložený haldou knih a krabic, nebo cokoliv, co bylo zrovna po ruce.

První dokončené dílo byla krátká mezihra, která zůstává nevymezena. Byl to nejúspěšnější z Johnových ranných experimentů nebo zkoumání, když se učil zacházet s novými kompozičními nástroji, obohacenými o nový software, který se choval, jako by to byl nejjednodušší nástroj z 16-bitových procesorů z počátku 90. let. Nezapomeňte, že zpracovávat audio nebylo vždycky tak snadné. Lloyd a John bojovali s problémem využití midi nástrojů ve svých skladbách a poprvé se objevují v této 'clock clack track' mezihře, chápané, jak doufáme, jako návratový, kupředu jdoucí nebo zkrátka dohromady poskládaný samizdat, který se nebojí smát ve společnosti virtuózů. V úzkostlivém stavu za minutu dvanáct Lloyd navrhl, aby bylo celé dílo prohnáno filtrem 'bit-crusher', ale po napočítání do 10 převládla chladná hlava. Lloyd se vrhl do plodného zkoumání alikvotních tónů, což je tendence, která se objevila už dříve, ale nyní se vrátila s velkou naléhavostí. 

John Heck

John Heck

Zde bylo využito několik nových nástrojů k vytvoření zvuku věků navěky. Pokud je toto shrnutí Lloydova zpracování tohoto díla cítit po zažloutlých, zplesnivělých stránkách, pak vězte, že se vyrovná kouzelnému večeru v Budapešti, kdy toto duo náhodou narazilo na smyčcový kvartet hrající na chodbě vedoucí k záchodkům. Účinkující to vysvětlili tak, že ta chodba měla akustiku, kterou hledali, a skladba, kterou zahráli, nám vyrvala srdce z těla. Jeden z Tape-beatles si myslel, že slyší nějaký modernistický kousek, i když to bylo ohlášeno jako interpretace více než sto let staré skladby pro smyčcové nástroje. Tento večer dýchá v poslední větě - 'Piece for Strings' ("Skladba pro smyčce") a z místa, kde by měly být ony zaprášené stránky stoupá sladká vůně vína. První část vznikla spojením bezstarostného seskupení rytmických prvků s téměř ořezanou úpravou malého zlomku řeči pomocí echo-smyčky *. 

Aranžmá bylo dokončeno a odloženo stranou, pak náhodně objeveno během práce s 'knihovnou' a připojeno k hlasovému nástroji. Vyvolaný adrenalin pak dovedl dílo k jeho logickému závěru. Exploze jazyka, k níž dochází nad dramatem napětím naplněných dechů a perkusí funguje jako miniaturní akční film v kontextu mixu podomácku utkaných a elektronických částí tkaniny, které ho rámují. Zdá se, že tato díla vyprávějí emocionálnější příběh než dřívější díla Tape-beatles, která byla postavena na textu vytvářejícím drama vyprávění nebo poselství. 

*hlas Gertrudy Steinové, jak čte ze svého Portrétu Picassa (Portrait of Picasso), zdroj: ubuweb 

Všeobecné informace o Tape-beatles:
http://en.wikipedia.org/wiki/Tape-beatles

Nejnovější recenze:
http://pwp.detritus.net
 

 

Sombre Gertrude - Piece for trings

Vložit na svůj web

Autor:  The Tape-beatles

Nové články v rubrice

  • 22. září  2017 v 22:00       rubrika: Projekt

    Vendula Guhová: Premačice

    Premediční vačice. Portrét Radioateliéru a jeho premiérové programové řady PremEdice. Spletenec slov a skladeb, které si v Premačici žijí vlastním životem - pocta - pomsta - hříčka - ironie - nonsensiána. Původní skladby,...

     
  • 25. srpna  2017 v 22:00       rubrika: Projekt

    Lukáš Jiřička & Kevin Drumm: Peklo

    „Mnou vchází se v noc, která nemá rána,Mnou vchází se do zatracenců vlasti. /.../Než začne strašná služba – a než nastane to! Než nastane to!... A již ho to zase mělo, již ho to zase stihlo – a kdyby za tím světem samy tuchy pekel zjednávaly celou nejstrašnější jistotu, nebyl by se zlekal ničeho,...

     
  • 28. července 2017, 22:00     Audio  rubrika: Projekt

    Leigh Landy: Mezihlas – Přeshlas – Nahlas (150. PremEdice Radioatelieru)

    Mezihlas – Přeshlas – Nahlas kombinuje dva autorovy skladatelské přístupy - samplování různých národních rozhlasových vysílání na straně jedné a velice bohatou kulturní nabídku vysílání Českého rozhlasu. Výsledkem je hudební dílo jakožto mix koláží,...

     

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace