Kurt Schwitters: U R S O N A T E

kurt schwitters

kurt schwitters

Ursonate Kurta Schwitterse patří ke stežejním dílům evropského dadaismu. Schwitters na ní pracoval v rozmezí let 1923 až 1932, poprvé ji zveřejnil ve svém časopise Merz. Název "Ursonate" odkazuje na hudební kompozici, sonátu, ale ve skutečnosti nelze přesně určit, jedná-li se skladbu hudební či jazykovou. Schwittersova kompozice balancuje na hranici mezi hudbou a jazykem, zároveň tvoří i svérázné grafické dílo.

Německou předponu UR- lze do češtiny přeložit jako PRA- , a Schwittersovu sonátu lze v tomto smyslu chápat jako skladbu složenou z jazykové pralátky, - z hlásek. Výraz pralátka či prafenomén lze nalézt už u antických přírodních filozofů, později např. Herdera, Goetha, Novalise nebo Nietzscheho. Schwitters vědomě navazuje na tuto tradici a z pralátky jazyka vytváří zcela autonomní abstrakní jazyk, který na první pohled působí jako pouhá rytmická změť hlásek a skřeků, - ve skutečnosti však působí mnohem pravdivěji než významově vyprázněný konvenční jazyk. 

Tento způsob tvorby koresponduje s názorem mnoha dadaistů - vedle Schwitterse lze jmenovat například Hugo Balla či Hanse Arpa - že dada je hledáním cesty k přírodě resp. napodobováním základních přírodních procesů. V praxi dadaisty to znamená: Základem pozemského pořádku je pestrý chaos, základem smyslu nesmysl, základem významu abstrakce, základem slova je hláska. Nehmen Sie Dada ernst, es lohnt sich! Berte dada vážně, vyplatí se to

Schwittersova skladba respektuje stavbu klasické sonáty, skládá se z pěti částí: Introdukce, Largo, Scherzo, Presto, Finale. Skladba je původně komponována pro jeden hlas, interpreti Jaromír Typlt a Pavel Novotný ji společně upravili jako dialog a částečně ji pojali jako dramatizaci. Toto provedení mělo premiéru v Liberci, v květnu 2006. Pro účely našeho pořadu PremEdice byl původní, přibližně čtyřicetiminutový studiový záznam zkrácen na 28 minut. 

Poslechněte si autorskou intepretaci Ursonate tak, jak je k dispozici na UBU Webu:

Chcete vidět, jak vypadá původní partitura Ursonate?
 

Autor:  Pavel Novotný, Jaromír Typlt

Nové články v rubrice

  • 26. prosince 2018, 19:00       rubrika: Projekt

    Monty Adkins - Deborah Templeton: NA OKRAJI VODY

    Procitla ze života, který žije v dalekém vnitrozemí, hledí napříč mlhavými vodami uvnitř fjordu do otevřeného moře, vzpomíná na minulé dny a rozjímá o ztracených šancích. Poetická próza Deborah Templetonové ve zhudebnění,...

     
  • 28. listopadu 2018, 22:00     Audio  rubrika: Projekt

    Miloš Vojtěchovský / Lloyd Dunn: Deep Space Gateway

    Budeme skutečně v dohledné době moci opustit Zemi a vydat se na misi meziplanetárním prostorem? Kompozice metaforicky tématizuje naše otázky po budoucnosti a zároveň se ohlíží na sny pozemšťanů vypravit se ke hvězdám....

     
  • 31. října 2018, 22:00       rubrika: Projekt

    Marek Piaček: Rieky, ľudia, mosty

    Skladba Rieky, ľudia, mosty / Řeky, lidé, mosty je elektroakustickou kompozíciou, ktorá je inšpirovaná jedinečným geniom loci dvoch stredoeurópskych miest – Bratislavy a Prahy a ich riek – Dunaja a Vltavy. Základným zvukovým materiálom kompozície sú nahrávky reálneho auditívneho prostredia piatich bratislavských a piatich pražských mostov...

     

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2019 Český rozhlas