Projekt27. 12. 2017, 22:00  

Ian Mikyska: Slyšet ne něco, ale spíše podle něčeho, s něčím

slyšet... - Foto: Ian Mikyska

slyšet...Foto: Ian Mikyska

V červnu 2017 podnikl Ian Mikyska cestu do Arménie a Gruzie. Během ní spolu s Prokopem Jelínkem sbírali obrazový i zvukový materiál pro video-instalaci do Arménského centra současného a experimentálního umění v Jerevanu, Seeing not something, but rather with something, according to something (3. 10. – 14. 10. 2017). Materiál je využitý také v této čistě zvukové kompozici pro Český rozhlas: Slyšet ne něco, ale spíše podle něčeho, s něčím.

Jedná se o něco jako experimentální cestopis, který posluchače mluveným slovem provádí nejen po reálných a specifikovaných místech, ale i po jednotlivých složkách zvukové a hudební struktury. Vedle terénních nahrávek je hlavním zdrojem zvuku pětistrunné a šestistrunné banjo. Pozornost posluchače je vedena od melodie jako hlavního hudebního, tedy myšlenkového, konceptuálního prvku, přes zvukovou informaci o daném prostředí k samotné materialitě zvuku: často chaotické detaily, vedené vlastnostmi a danostmi materiálu a situací – jak v terénních nahrávkách, tak v banju: struny, blána, smyčec, elektromagnetické vibrace a různé objekty. 

 

Ian Mikyska: Slyšet ne něco, ale spíše podle nečeho, s něčím

Vložit na svůj web

Název pochází z eseje Oko a mysl francouzského filozofa Maurice Merleau-Ponty – citát původně hovoří o zraku. Merleau-Ponty se snažil pojednat zrak jako aktivitu, která je v dialogu s jevy, se kterými se setkává. Podobně je zde přistupováno ke slyšení – poslech jako ladění sebe k něčemu. Zvuk nás vede, přemisťuje nás, a my můžeme tento pohyb plně prožít, a také reflektovat to, jakými prostředky je tento pohyb uskutečňován: pomocí melodie, harmonie, rytmu, či terénními nahrávkami, tedy tvorbou virtuálního prostoru, nebo soustředěním na samotný zvuk, tedy jednotné a stálé pozornosti. 

Posloucháme jiným způsobem hudbu a jiným krajinu: bližší poslech, který necháme „vést“, však opozice mezi těmito dvěma póly stírá; hudba se stává krajinou, krajina se stává hudbou. Soustředění na doznívající tón se rozlévá do prostoru. Pomalost, ticho a klid – klid aut, deště, louky, dlouhých tónů – dává možnost na všechno naše poslouchání nazírat z místa většího klidu a soustředění. 

Projekt podpořilo Velvyslanectví České republiky v Jerevanu a Arménské centrum pro současné a experimentální umění. 

Autor:  Michal Rataj

Nové články v rubrice

  • 26. 9. 2018, 22:00     Audio  rubrika: Projekt

    Alexandra Cihanská Machová: SENTIMENTAL

    Sentimental je souborem tří kompozic, které jsou příbuzné jak tematicky, tak zvolenými kompozičními postupy. Vznikaly v průběhu posledních tří let.

     
  • 29. srpna 2018, 22:00       rubrika: Projekt

    Vendula Guhová: Funění podvědomí

    The piece dives into human's body, it's inner proceses, into places, where one can feel snoring, bubbling, hawking. It follows the animalism of our mind, intimacy and day dreaming.

     
  • 29. srpna 2018, 22:00     Audio  rubrika: Projekt

    Vendula Guhová: Funění podvědomí

    Kompozice se noří do lidského těla, do jeho vnitřních procesů, do míst, které funí, bublají, chrchlají. Sleduje vnitřní var, hledá poetiku v „nízkém“, skrývaném a trapném. Tématem je živočišnost naší mysli, pudovost...

     

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas