Projekt26. května  2017 v 22:00  

Pavel Klusák: Jinde než obvykle

Šalina Music Tour - Foto: Pavel  Klusák

Šalina Music TourFoto: Pavel Klusák

V květnu roku 2017 se Brnem rozjely desítky tramvají s nestandardním servisem pro cestující: hudebníky na palubě. Svědectví o akci Šalina Music Tour míří zároveň k hlubšímu naslouchání tramvajím a jejich elektromagnetickým polím.

 

Pavel Klusák: Jinde než obvykle

Vložit na svůj web

Autorka akce Šalina Music Tour, umělkyně Kateřina Šedá, poprvé uspořádala hudební intervenci do městské dopravy v březnu 2016 v Helsinkách: projekt byl rozsáhlý a silně mezinárodní; autor aktuální rozhlasové “experimentální reportáže” Pavel Klusák byl tehdy hudebním dramaturgem akce. Když festival Meeting Brno požádal Kateřinu Šedou o “brněnskou edici”, rámec se proměnil: přáním bylo nechat skrze hudbu zaznít jazyky, kterými se v Brně historicky mluvilo a zčásti mluví dodnes: vedle češtiny i němčinu, jidiš, romštinu, slovenštinu, maďarštinu.
 
Během dvou dnů tak v “šalinách” (slovu vzniknuvšímu z výrazu “elektrische Linie”, jak během vystoupení připomněl Petr Váša) zněly moravské cimbálovky, písničkáři, klezmer, jódlování, ale i elektronická hudba, rap mladých romských hiphoperů. V reportáži zaslechnete trio Tomáše Vtípila Urband, Petra Vášu, cimbálové muziky Pajtáš a Kubíci, ale také muzikanty “z ulice”, kteří se přihlásili do takzvané “otevřené tramvaje”.
 
Napětí vytváří celková situace mnoha setkání s cestujícími nadšenými i podezřívavými. Hudba se potkává s ruchem dopravy a města, telefonováním, dialogy náhodných kolemjdoucích (kdo z posluchačů zachytí hovor brněnských filharmoniků o vážnohudebním reperotáru?). Zásadním přesahem je pak ponor do samotných zvuků tramvaje, dvě intermezza jako přeostření z “lidského světa” do světa strojů, které už po dekády patří k řadě českých a moravských měst. Tyto části vznikly pomocí kontakních mikrofonů a fotovoltaických snímačů reagujících na světlo: natočil je významný spoluautor reprotáže, zkušený elektroakustický improvizátor Ivan Palacký. Jízda tramvají, při níž hudebníci proměňují mnoho osobních samot ve společný zážitek, se náhle stává metaforou a ztělesněným okamžikem změny.
Autor:  Pavel  Klusák

Nové články v rubrice

  • 31. ledna  2018 v 22:00     Audio  rubrika: Projekt

    Marek Hlaváč: Poslechová rozcvička

    Série krátkých zvukových kompozic pracujících různými způsoby participace ze strany posluchače a obecně s rolí vysílajícího a přijímajícího. Kompozice jako nástroj - aby si posluchač mohl skladbu poslechnout, musí se...

     
  • 27. 12. 2017, 22:00     FotogalerieAudio  rubrika: Projekt

    Ian Mikyska: Slyšet ne něco, ale spíše podle něčeho, s něčím

    V červnu 2017 podnikl Ian Mikyska cestu do Arménie a Gruzie. Během ní spolu s Prokopem Jelínkem sbírali obrazový i zvukový materiál pro video-instalaci do Arménského centra současného a experimentálního umění v Jerevanu,... Seeing not something, but rather with something, according to something (3. 10. – 14. 10. 2017). Materiál je využitý také v této čistě zvukové kompozici pro Český rozhlas: Slyšet ne něco, ale spíše podle něčeho, s něčím.

     
  • Nov 29, 2017, 10:00 PM       rubrika: Projekt

    Pierre Alexandre Tremblay: Attempts at Stillness

    Šťastní lidé v těžkých časech. Výsada a vracející se osobní síla strachu a viny, jak tento text o programu prozrazuje. Navíc - jsem zcela nasycen (jako většina) neustálým přílivem stimulů - reklam, sociálních médií,...

     

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace