Projekt26. května  2017 v 22:00  

Pavel Klusák: Jinde než obvykle

Šalina Music Tour - Foto: Pavel  Klusák

Šalina Music TourFoto: Pavel Klusák

V květnu roku 2017 se Brnem rozjely desítky tramvají s nestandardním servisem pro cestující: hudebníky na palubě. Svědectví o akci Šalina Music Tour míří zároveň k hlubšímu naslouchání tramvajím a jejich elektromagnetickým polím.

 

Pavel Klusák: Jinde než obvykle

Vložit na svůj web

Autorka akce Šalina Music Tour, umělkyně Kateřina Šedá, poprvé uspořádala hudební intervenci do městské dopravy v březnu 2016 v Helsinkách: projekt byl rozsáhlý a silně mezinárodní; autor aktuální rozhlasové “experimentální reportáže” Pavel Klusák byl tehdy hudebním dramaturgem akce. Když festival Meeting Brno požádal Kateřinu Šedou o “brněnskou edici”, rámec se proměnil: přáním bylo nechat skrze hudbu zaznít jazyky, kterými se v Brně historicky mluvilo a zčásti mluví dodnes: vedle češtiny i němčinu, jidiš, romštinu, slovenštinu, maďarštinu.
 
Během dvou dnů tak v “šalinách” (slovu vzniknuvšímu z výrazu “elektrische Linie”, jak během vystoupení připomněl Petr Váša) zněly moravské cimbálovky, písničkáři, klezmer, jódlování, ale i elektronická hudba, rap mladých romských hiphoperů. V reportáži zaslechnete trio Tomáše Vtípila Urband, Petra Vášu, cimbálové muziky Pajtáš a Kubíci, ale také muzikanty “z ulice”, kteří se přihlásili do takzvané “otevřené tramvaje”.
 
Napětí vytváří celková situace mnoha setkání s cestujícími nadšenými i podezřívavými. Hudba se potkává s ruchem dopravy a města, telefonováním, dialogy náhodných kolemjdoucích (kdo z posluchačů zachytí hovor brněnských filharmoniků o vážnohudebním reperotáru?). Zásadním přesahem je pak ponor do samotných zvuků tramvaje, dvě intermezza jako přeostření z “lidského světa” do světa strojů, které už po dekády patří k řadě českých a moravských měst. Tyto části vznikly pomocí kontakních mikrofonů a fotovoltaických snímačů reagujících na světlo: natočil je významný spoluautor reprotáže, zkušený elektroakustický improvizátor Ivan Palacký. Jízda tramvají, při níž hudebníci proměňují mnoho osobních samot ve společný zážitek, se náhle stává metaforou a ztělesněným okamžikem změny.
Autor:  Pavel  Klusák

Nové články v rubrice

  • 25. srpna  2017 v 22:00       rubrika: Projekt

    Lukáš Jiřička & Kevin Drumm: Peklo

    „Mnou vchází se v noc, která nemá rána,Mnou vchází se do zatracenců vlasti. /.../Než začne strašná služba – a než nastane to! Než nastane to!... A již ho to zase mělo, již ho to zase stihlo – a kdyby za tím světem samy tuchy pekel zjednávaly celou nejstrašnější jistotu, nebyl by se zlekal ničeho,...

     
  • 28. července 2017, 22:00     Audio  rubrika: Projekt

    Leigh Landy: Mezihlas – Přeshlas – Nahlas (150. PremEdice Radioatelieru)

    Mezihlas – Přeshlas – Nahlas kombinuje dva autorovy skladatelské přístupy - samplování různých národních rozhlasových vysílání na straně jedné a velice bohatou kulturní nabídku vysílání Českého rozhlasu. Výsledkem je hudební dílo jakožto mix koláží,...

     
  • 26. května  2017 v 22:00       rubrika: Projekt

    Miro Tóth a kol. / Collective Composition no. 1a

    Collective composition no. 1 je první ze série kolektivních a komunitních kompozic. Byla iniciována v podobě čistého notového papíru bez psaných instrukcí ani názvu, a přenáší se prostřednictvím osobních setkání, diskusí...

     

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace