26. března 2009 v 13:03 |
Administrační tagy: 

Radioateliér, 2. května 2009. Éter Radia France #1 (Xavier Garcia)

c2f2aba572c974a5a9a41c3d6bcfc9db.png
26. března 2009 v 13:03 |
Administrační tagy: 

Radioateliér, 2. května 2009. Éter Radia France #1 (Xavier Garcia)

Radioateliér, 2. května 2009

Éter Radia France #1
Xavier Garcia: Réel Meeting
Jean-Paul Autin, Eric Brochard, Chris Cutler, Alexandre Meyer, Lucia Recio

Vítejte v dnešním Radioateliéru, začíná další z našich geograficky orientovaných putování po sonických zákoutích celého světa. Dnešní a několik následujících zastavení se odehraje ve Francii, v zemi, o jejímž obrovském vlivu na současnou hudbu, rozhlasové umění a hudební technologie nejen v posledních šedesáti letech jen stěží pochybovat.

Hlavním producentem několika nahrávek, do nichž se společně zaposloucháme, je Radio France, francouzský veřejnoprávní rozhlas, který tradičně investuje obrovské prostředky do světa současného umění - nejen proto, aby jej zprostředkovával posluchačům, ale také proto, aby stimuloval umělce k vytváření nových děl, aby kultivoval aktuální scénu soudobé hudby, resp. akustických umění vůbec, a také vytvářel prostředí, v němž dochází k živé intenzívní konfrontaci tvůrčích přístupů, estetik, autorských konceptů...

Jedním z takových pozoruhodných počinů, které byly vydány v ediční řadě Radia France s názvem Signature, je monumentální cross-žánrová kompozice skladatele a multimediálního umělce Xaviera Garcii. Jmenuje se - příznačně cross-jazykově, francouzsko anglicky: Réel Meeting ... skutečná setkání.

Přestože se jedná o perfektní studiovou kompozici dokazující skvělé řemeslo mistra, Xavieru Garciovi se podařilo udržet i atraktivní živou atmosféru improvizační produkce, k níž přizval kromě fenomenálního bicisty a elektronika Chrise Cutlera ještě čtyři další hudebníky a performery: Jean-Paul Autin hrál na sopránový saxofon, basový klarinet, flétny, signální píšťalu a vodovodní potrubí, Eric Brochard hrál na kontrabas, Alexandre Meyer na elektrickou kytaru a Lucia Recio performovala se svým hlasem.

Xavier Garcia se narodil v roce 1959, jeho kompoziční kořeny jsou zapuštěny hluboko v oblasti elektroakustické hudby, ale přesto se rád udržuje - jaksi - na dvou židlích: té studiové, za počítačovým monitorem, a té performační na koncertním pódiu. Zdá se mi, že právě tento fakt jakési dvojí zručnosti, je tím pozoruhodným, co múžeme při poslechu jeho "Reálných setkání" slyšet - skvěle vyvedenou zvukovou kompozici a postprodukci a pozoruhodnou atmosféru živého ansámblu, který sehrává jakési divadlo pro uši...

Celý projekt trvá přes dvě hodiny, je tedy jasné, že si dnes vzájemně dopřejeme pouze zlomek. Jednotlivé části jsou asociovány se slovem moře, které je rozvíjeno řadou přívlastků. Uslyšíme v tom pořadí "moře mraků", "moře slabosti" a "moře vln" - jedná se o první, druhou a čtvrtou část celé vice než dvouhodinové kompozice.
Kdybychom mohli v rádiu vysílat ticho, zcela určitě bychom si poslechli předposlední část s názvem "moře poznání" a 46 vteřin v tichu rozímat nad tím, co pro nás takové ticho může znamenat. Ostatně - každý si takový kus ticha můžeme sami pro sebe dopřát - třeba po skončení těchto tří krátkých ukázek z radiofonické kompozice Xaviera Garcii, kterou v roce 2008 vytvořil pro Radio France. K tomu, aby se vám dnes po půlnoci dobře poslouchala, k tomu vám tichý čas přeje Michal Rataj.


Xavier Garcia: http://xgarcia.club.fr