28. ledna 2010 v 15:23 |
Administrační tagy: 

Musica Nova 2009 #1 - Sonické ohlédnutí

c2f2aba572c974a5a9a41c3d6bcfc9db.png
28. ledna 2010 v 15:23 |
Administrační tagy: 

Musica Nova 2009 #1 - Sonické ohlédnutí

Radioateliér, 7. února 2010

Musica Nova 2009 #1 - Sonické ohlédnutí


Otevíráme první únorový Radioateliér, vítejte...
15. listopadu léta páně 2009 spatřil světlo světa závěrečný protokol s vyhlášením vítězů dalšího ročníku již tradiční a mezinárodně renomované soutěže pro elektroakustickou hudbu Musica Nova 2009.

Každý rok jsou v této soutěži vyhlašovány dvě kategorie, v nichž soutěží autonomní, tedy pro samostatný poslech určené elektroakustické kompozice. V první kategorii A jsou to vždy skladby bez jakékoli účasti živých hudebníků, či performerů. Kategorie B je naopak určena kompozicím, jejichž integrální součástí je živá interpretace, ať už instrumentální, vokální, či prostě obecně performační.

V dnešním Radioateliéru bych se s vámi rád podělil o dvě vítězné kompozice z oné první kategorie A, které svým estetickým záběrem poměrně jasně deklarují, jak široký je v současnosti svět akustických umění...

Autorem, který v roce 2009 získal Čestné uznání v kategorii A za svou elektroakustickou kompozici s názvem HO je u německého Braunschweigu žijící Clemens von Reusner.

Narodil se v roce 1957, vystudoval muzikologii a hudební pedagogiku a již od 70. let je skladatelsky aktivní v oblasti elektroakustické hudby. V posledních letech byl aktivním členem vlivné německé stavovské organizace DEGEM - společnosti pro elektroakustickou hudbu. Jako skladatel se kromě komponování elektroakustických skladeb věnuje také rozhlasových žánrům a také stále popůlárnímu žánru soundscapes - zvukovým krajinám...
Jeho oceněná kompocie s názvem HO odkazuje do jednoho z míst na západním pobřeží Dánska, které je autorovi blízké a které ve skladbě rezonuje v pozoruhodné jemné, tiché, jaksi zahalené zvukové struktuře...
Clemens von Reusner použil pro zkomponování skladby programovací jazyk pro pokročilou zvukovou syntézu s názvem Csound a přestože je tak celá kompozice povavy výhradně syntetické, ve svých zákoutích skrývá pozoruhodnou poetiku a - to je snad obzvlášť pozoruhodné - spoustu ticha, v němž zvuky a nálady doznívají, rezonují, zklidňují se...

Kompozice HO německého autora Clemense von Reusnera z roku 2008.


Skladba č. 1: Clemens von Reusner - HO


HP Clemense von Reusnera: http://www.cvr-net.de
Csound Page: http://www.csounds.com/
----------------------------------------------------------------------------------------

Doznělo závěrečné "ticho" ve skladbě Clemense von Reusenra s názvem HO, která získala čestné uznání v soutěži Musica Nova 2009. Tu každoročně pořádá česká Společnost pro elektroakustickou hudbu.

Vítězným autorem posledního ročníku soutěže Musica Nova se stal - shodou okolností už po druhé v řadě - kanadský skladatel japonského původu Yota Kobayashi. Narodil se v roce 1980 v Japonsku, ale už když mu bylo 20. let, odešel do kanadského Vencouveru studovat k Owenu Underhillovi a zejména Barrymu Truaxovi, který je celosvětově renomovaným odborníkem v oblasti tzv. hudební ekologie a zvukové krajiny - soundscape.

Yota Kobayashi se postupně etabloval nejen jako pedagog, ale také autor hudby pro film a divadlo, jeho hlavní tvůrčí doménou však zůstává oblast autonomní elektroakustické hudby.

Název skladby - Kakusei - znamená v překladu probuzení, odkazuje však v tomto smyslu ke dvěma rovinám. Není to jen probuzení ze spánku, nebo ze sna, ale i probuzení na úrovni mentální, duchovní chceme-li.

Kobayashiho hudba má zpravidla velmi narativní charakter, autor se rád pouští do rozehrávání jakýchsi skrytých, ne zcela jasně formulovaných příběhů, které ponechávají dostatečný prostor pro fantazii každého posluchače. Myslím, že noční éter je pro takové zvukové hry jako stvořený... Kakusei autora Yoty Kobayashiho začíná a k tomu, aby se vám jeho skladba dobře poslouchala, k tomu vám tichý éter přeje Michal Rataj.


Skladba č. 2: Yota Kobayashi - Kakusei

Yota Kobayashi HP: http://www.programsounds.com/