28. července 2009 v 14:19 |
Administrační tagy: 

Radioateliér, 10. října 2009 :: Polská scéna 1958 - 2008 #5 :: Marek Cholonewski, Krzysztof Wolek, Wlodzimierz Kotonski

c2f2aba572c974a5a9a41c3d6bcfc9db.png
28. července 2009 v 14:19 |
Administrační tagy: 

Radioateliér, 10. října 2009 :: Polská scéna 1958 - 2008 #5 :: Marek Cholonewski, Krzysztof Wolek, Wlodzimierz Kotonski

Radioateliér, 10. října 2009
Marek Cholonewski: Physical Modeling, Krzysztof Wolek: MobileVariations, Wlodzimierz Kotonski: Study For One Cymbal Stroke

Vítejte k prvnímu sobotnímu pořadu, každý týden je jím právě v tuto chvíli Radioateliér:)

Po celý měsíc říjen budeme ještě pokračovat ve společném setkávání nad současnou polskou scénou akustických umění - dnes to budou tři kratší sonická zastavení, jejichž hlavními protagonisty budou tři reprezentanti třech výrazně vzdálených generací. V roce 1925 se ve Varšavě narodil Wlodzimierz Kotonski, v roce 1953 spatřil světlo světa v Krakowě Marek Cholonewski a nakonec v roce 1976 přišel na svět Krzysztof Wolek.

Zdá se mi, že není špatné zopakovat si, že cílem těchto našich setkávání není rigidně zkoumat, kdo a jakým způsobem na koho navazuje, kdo, co a od koho v průběhu desetiletí přebral, jak se s tím vypořádal a pod... Naším cílem je pokusit se vnímat tři sonická zastavení vypovídající o třech různých globálních situacích, v nichž se jejich autoři nacházeli.
A v případě této trojice autorů má takováto úvaha snad ještě větší smysl - považme:

Wlodzimierz Kotonski patří k nejstarším žijícím polským skladatelům a byl prvním, kdo mohl v roce 1957 pracovat v čerstvě otevřeném Experimentálním studiu Polského rozhlasu ve Varšavě.
Hlavní část produktivního života Marka Cholonewského spadá do posledních dvaceti let, tedy bouřlivého porevolučního období, času nabitého proměnami informačních a komunikačních technologií, či proměny drobných silných lokálních scén do postupně stále více propojené scény světové (ostatně velmi prakticky dokazuje Marek Cholonewski tento fakt v rámci dnes již velmi relevantního festivalu Audio Art v Krakowě, jehož uplynulo od roku 1993 již šestnáct ročníků).
A nejmladší z trojice, Krzysztof Wolek, žije život kosmopolitního umělce působícího částečně v polského hudebním a akademickém světě, částečně pak (podobně jako dlouhá řada jeho kolegů) na univerzitách v USA, čerstvě jako odborný asistent na katedře kompozice v Louisville ve státě Kentucky.

... tři osobnosti třech různých estetických a zkušenostních zázemí, které spojuje kontinuita, o níž si většina zemí bývalého východního bloku mohla a může nechat jen zdát...

Necelé tři minuty trvá jedna z pionýrských kompozic, které v čerstvém Experimentálním studiu Varšavského rozhlasu zrealizoval tehdy dvaatřicetiletý Wlodzimierz Kotonski. Jmenuje se Studie pro jeden úder do činelu.

hudba č. 1: Wlodzimierz Kotonski: Studie pro jeden úder do činelu

----------------------------------------------------------------------------

Dozněla jedna z prvních kompozic, které byly realizovány ve varšavském Experimentálním studiu Polského rozhlasu, její autor Wlodzimierz Kotonski ji pojmenoval Studie pro jeden úder do činelu a ne nadarmo máme co dělat se studií, etudou, svědkem velice raných sonických pokusů snažících se vyrovnat s médiem magnetofonového pásu, myšlenkami v té době již deset let existující tradice francouzské konkrétní hudby, novými obzory technologií v hudbě.

O celých čtyřiačtyřicet let později vznikla skladba plná jiskrné energie, hutných plných zvuků a velice komplexních sonických zvratů, skladba, jejíž autor patří mezi neúnavné energií čišící organizátory, bez nichž by současná polská hudba (a ta na krakowské scéně zejména) zcela jistě obkreslovala úplně jiné obrysy... Marek Cholonewski je profesorem kompozice a šéfem Elektronického studia krakowské Akademie, organizátorem zmíněného festivalu Audio Art a umělcem vstupujícím nejen do světa studiové zvukové produkce, ale také do říše současných mobilních a sensorických multimédií a autorské zvukové performance.
Jeho skladba z roku 2004 dostala název Fyzikální modelování (Physical Modelling). Je skladbou explozívní, stejně jako uklidňující, rozvolňující, přesto - při opakovaném poslechu se mi vkrádá znovu a znovu do podvědomí obraz jakési destrukce zvukové hmoty, materiálu (chceme-li) a její opětovné rekonstrukce - snad do těch míst někam může z určitého úhlu pohledu směřovat název této skladby Marka Cholonewského - Fyzikální modelování.

hudba č. 2: Marek Cholonewski: Physical Modelling
http://www.studiomch.art.pl
http://audio.art.pl
http://sme.amuz.krakow.pl/sme

----------------------------------------------------------------------------

Dozněla skladba Marka Cholonewského z roku 2004 s názvem Fyzikální modelování.

Na rozdíl od Marka Cholonewského patří nejmladší z této trojice, Krzysztof Wolek, původně ke scéně Katowické, přesto že jeho současné působení se díky angažmá na universitě v Louisville odehrává spíše v jakémsi globálním kosmopolitním režimu.
Jeho kompozice s názvem Mobilní variace (Mobile Variation) vznikla v roce 2005, ale o dva roky později se stala nejúspěšnější skladbou v proslulé soutěži ve francouzském Bourges. Zdá se mi, že vzhledem k jejímu charakteru, způsobu práce se zvuky, jejich dramaturgií, typem a velice specifickou gestikou bychom mohli docela dobře tuto kompozici považovat za skladbu francouzskou - tolik připomíná velice silnou tradici francouzské konkrétní hudby - v mnohém vlastně velmi podobně jako ona elektronická studie pro jeden úhoz do činelu od Wlodzimierza Kotonského. Je to snad další drobný důkaz hluboké polské afinity k francouzské kultuře?

Ať už je to jakkoliv, Mobilní variace Krzysztofa Wolka uzavřou nyní dnešní Radioateliér, který byl sondou napříč třemi relativně vzdálenými generacemi třech žijících autorů, které baví vytvářet filmy pro naše uši. K tomu aby i ten poslední z dnešních filmů byl vašim uším příjemný, k tomu vám tichý éter přeje Michal Rataj.

hudba č. 3: Krzysztof Wolek: Mobile Variation
http://www.krzysztofwolek.com

]]>