Domácí příprava do školy. Jak na to, aby učení nebylo mučení?

4. prosinec 2017

Psycholožka Barbora Downes radí - pokud je to jen trochu možné, ať se s dětmi učí jiný člověk než rodič. Má více času, trpělivosti, není tolik citově zainteresovaný, neplní si svoje nesplněné sny a nedosažené cíle a hlavně – nemá přehnaná očekávání. Jakým způsobem by měla probíhat domácí příprava do školy? Nejen o tom si v pořadu Atrium povídala s psycholožkou Barborou Downes Magdalena Šorelová.

Co můžeme ovlivnit


Pokud má naše dítě problémy se soustředěním a učením, máme několik možností, jak mu pomoci. Jednoznačně můžeme ovlivnit dobu učení, prostředí a náš přístup. Školní domácí přípravu psycholožka nedoporučuje okamžitě po příchodu ze školy. Dítě si musí odpočinout, odreagovat se a uvolnit. Poté je dobré si stanovit přesně daný čas, po který se bude učit. Místnost by měla být dostatečně vyvětraná a na psacím stole by měly být věci určené pouze k učivu (i nepořádek a chaos by mohl rozptylovat a odvádět pozornost). Přístup rodičů ke školním výsledkům by měl být úměrný schopnostem dítěte.


Jsme na tom stejně

I dospělí musí během dne provádět činnosti, které je nebaví, nevidí v nich smysl, jsou stereotypní a únavné. Abychom děti podpořili, můžeme tyto činnosti provádět souběžně právě ve chvílích, kdy se dítě učí nebo dělá nezáživné domácí úkoly. Jako motivaci za soustředěnou přípravu do školy můžeme dítěti slíbit oblíbenou hru, společně strávený čas, procházku anebo něco, co ho potěší.


Co nemůžeme ovlivnit

Neschopnost učit se nebo soustředit může mít řadu příčin, které ani v nejlepší víře nemůžeme zlomit a překonat tradičními způsoby. Mezi nejčastější příčiny patří například porucha soustředění, ADHD, dyslexie, dysgrafie (dysortografie, dyskalkulie) a podobně. V takovém případě musí nastoupit odborník (nejlépe psycholog z pedagogicko - psychologické poradny), jenž poradí, jak s dítětem pracovat. Je dobré znát jeho hranice a limity, které zkrátka a dobře někdy dítě nemůže překročit.

Máme děti nutit do učení? Existují nějaké konkrétní rady, příklady, jak dětem zpříjemnit učení? Jak přistupovat k dítěti, které se nechce učit, neumí se soustředit a nevidí žádný smysl v učení? Co dělat, je-li rodičovská touha po vzdělání dítěte větší než jeho? Na všechny tyto otázky a ještě spoustu dalších uslyšíte odpovědi v rozhovoru s psycholožkou Barborou Downes.

Spustit audio