Zdravá míra rizika na školních hřištích je pro rozvoj dětí zásadní

4. říjen 2017

Mezinárodní Aliance pro školní hřiště (ISGA) nedávno prohlásila, že „zdravá míra rizika“ je pro rozvoj dětí zásadní a odpovědným lidem doporučila zohlednit tento fakt i při stavbě nových, případně úpravě stávajících školních hřišť. Jak se k tomu staví české školy a čeští rodiče? Hostem Moniky Valentová v pořadu Atrium byla zástupkyně ředitelky MŠ Arabská, Paed.Dr. Dana Haaseová.

Kdo se chce naučit padat, musí upadnout


Vedení mateřské školy Arabská dětem určitou míru rizika poskytovalo už dávno. Přesto ho prohlášení ISGA potěšilo. „Obecně tu skutečnost velice vítáme a věříme, že je to trend, který pronikne do pedagogiky a společnosti. My jsme si v tomto ohledu šli vlastní cestou, ale oficialita je důležitá, protože nemůžeme věci posunovat jenom zespodu,“ míní Dr. Haaseová. Děti podle ní musí dostat možnost samy objevit, co potřebují k tomu, aby se jim nic nestalo. Pak teprve mohou tuto zkušenost přijmout a získat sebevědomí v pohybu.

Důležité je, aby s filosofií pedagogů souzněli rodiče, kteří by si měli předem podrobně zjistit, co se v dané škole praktikuje. „Zatím jsme měli dobré zkušenosti. Rodiče si naopak váží přístupu, jak si u nás děti mohou hrát, že mohou získávat zkušenosti a jaké mají vztahy.“

Zahrada jako příroda


„Zjistili jsme, že je to sice krásné mít na zahradě parkovou úpravu, ale že v ní děti nemají moc příležitostí ke hře. Takže jsme došli k závěru, že to všechno přeoráme,“ směje se Dana Haaseová. Veliká zahrada, kterou MŠ Arabská disponuje, je v současnosti rekonstruována ve spolupráci s nadací Proměny v rámci projektu Zahrada hrou. Bude trvat tři roky a zatím se z něj realizovala zhruba polovina. Výsledek by se měl blížit přírodní podobě. Přirozené hrové prvky jako jsou stromy, kameny nebo písečné plochy, jsou zároveň snadnější na údržbu.

„Je dobré spolupracovat s rodiči a zaujmout co největší počet lidí v místě bydliště, protože nejde jen o to vybudovat, ale také udržovat. Měli jsme už řadu brigád a je to úžasné,“ pochvaluje si zástupkyně ředitelky.

Zajímá vás, proč je někdy dobré pískoviště nazvat kutiště a jaké úrazy se ve školkách občas stávají? Poslechněte si celý rozhovor!

Spustit audio