Čelisti11. května  2017 v 18:00  

Čelisti: Polská Poslední rodina zázraky na počkání nesvede

Z filmu Poslední rodina - Foto:  Aerofilms

Z filmu Poslední rodinaFoto:  Aerofilms

Když už má nějaký film hype, je třeba pořádně se do něj zakousnout. To platí o chváleném debutu Poslední rodina a do značné míry i o překvapivém vítězi Oscara, íránském dramatu Klient.

Po obvyklém novinkovém naostření chrupu, v němž se to hemžilo ústřely Johnny Deppa a celou řadou očekávaných i neočekávaných sequelů, porcujeme první sousto. Ano, je to pokračování, jak jinak. Pokračování úspěšné komiksové adaptace Strážci galaxie, která před časem bodovala hrdinným mývalem, hláškujícím stromem a chodící hromadou testosteronu, která, podobně jako Ladislav Jákl, nerozumí humoru. Svěží sci-fi komedie Jamese Gunna ve druhém vydání očekávaně opakuje vše dobré, přidává víc sentimentu a také víc pocitu, že opakované nápady ztrácejí drápy. 

Pořádný drápanec na festivalovém okruhu i v tzv. award season zanechal íránský filmař Asghar Farhadi, který letos neočekávaně zmnožil svou oscarovou sbírku. Jako první režisér má totiž ve vitríně hned dvě sošky za nejlepší cizojazyčný film. O první za Rozchod Nádera a Simin není sporu, náš vztah s dvojicí rozhádaných manželů je i po letech pevný. Klient je složitější případ vystavěný na podobném půdorysu. Ale zatímco Náder a Simin řešili vztahovou krizi ve filmu, který nás nekompromisně vtáhl, v Klientovi je trochu cítit snaha i autor-konstruktér. 

Z filmu Klient - Foto:  Artcam

Pravidelnou porci voyeurství v proskleném studiu, kterou tentokrát zpestřil i korzující Mistr Jan Přeučil (naši ležérní jarní rétoriku ocenil satanským šklebem), korunoval výlet do Polska, kde se v posledních letech pěstuje tzv. paneláková spiritualita. Mladí filmaři zkoumají lidské exempláře ve stísněných prostorech komunistických velkostaveb. Debutující Jan P. Matuszynski natočil „bytovou biografii“ rodiny malíře Zdzisława Beksińského. Navzdory sympatické svéhlavosti v dodržení klaustrofobického konceptu v nás převažují pochyby nad strukturou, tempem i pozorovatelskou hloubkou. Poslední rodina trochu přehnaně spoléhá na šokující efekt některých scén a ráda se kochá excesy uhozených figur. 

Nic proti tomu. Není tajemstvím, že i my své blízké nahráváme (Dan zásadně na cimrmanovskou VHSku) a své rodiče terorizujeme nečekanými demolicemi kuchyní. Ale od filmu s takovou pověstí jsme přeci jen čekali víc než sbírku sympatických anamnéz.  

Příště poletíme s poslední rodinou Ridleyho Scotta vymalovat Vetřelce. Vít s Alešem před ním ovšem utečou na canneský festival, Dan bude shánět hosty. Pokud vám bude volat neznámé číslo, odpojte si telefon. 

Čelisti: váš něžný earhugger.  

Autor:  Vít Schmarc
Pořad: Čelisti  |  Stanice: ČRo Radio Wave
Čas vysílání: čtvrtek 18:00; repríza sobota 05:00  |  Délka pořadu: 60 minut  
 

Nové články v rubrice

Sledujte nás

Anketa

 

Další nabídka

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace