Čelisti radí: před Zahradnictvím uteč, u Uteč zůstaň!

3. květen 2017

Ze čtvrteční skrumáže novinek filmové distribuce dost nekompromisně vystoupil debut Jordana Peela s nabádavým názvem Uteč. Neutekli jsme a dobře jsme udělali. Kéž by se to samé dalo říct o návratu dua Hřebejk–Jarchovský k postavám z Pelíšků.

Ze svého medvědího pelíšku (či spíše brlohu) napřed vylezl stěhovavý kodiak Dan Řehák, aby uchvátil Neznámou dívku, sociální detektivku legend evropské kinematografie, Jean-Pierra a Luca Dardennových. Jako vždy decentní, humanistický, energicky odvyprávěný a v závěru jímavý příběh o svědomí zdobí vedle zručné režie i skvělá herečka Adèle Haenel.

Podstatně méně chvály zůstalo na Zahradnictví Jana Hřebejka, respektive první exemplář z chystané trilogie, která dějově předchází slavným Pelíškům. Rodinný přítel je hodně neduživý sukulent, z něhož vedle vypravěčské a režijní neobratnosti ční trn v podobě muže, jehož tvář má až příliš známý hlas a také jen jednu jedinou hereckou polohu. Ondřej Sokol prostě svou představou o charakterním herectví dodal melodramatu z času protektorátu kvality nezáměrné grotesky. Představa dalších dvou filmů je spíše odstrašující.

Známou tvář i hlas má také debutující Jordan Peele, tedy zejména, pokud sledujete jeho skeče o mezirasovém neporozumění na Comedy Central. Téma všedního rasismu a jiné barvy pleti jako nepřekročitelné bariéry v normální komunikaci rozvedl i ve svém prvním celovečeráku Uteč do podoby neotřelé fúze Hádej, kdo dnes přijde na večeři, dusivého thrilleru i šťavnatého slasher hororu. A výsledná směs je neobyčejně lahodná, soudržná, vtipně napsaná a společensky relevantní. Návštěva nadějného afroamerického fotografa v rodině, která by sice potřetí volila Obamu, ale jinak vykazuje vskutku podivné hostitelské sklony, patří k ukázkám inteligentně pojaté žánrovky. A ty u nás mají na růžích ustláno!

Příště budeme popadat dech, takže nikam utíkat nemusíte. Na slyšenou za čtrnáct dní. A pokud vám chybíme (vy blázínci!), dejte si náš podcast. Tam je furt něco.

Čelisti: Vždy pozdě, ale přece.

Z filmu Uteč
autoři: Aleš Stuchlý , Vít Schmarc , Daniel Řehák
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.