Deska týdne: Angel Haze spadl ze srdce kámen konfesí

8. leden 2014

Rapperka a zpěvačka Angel Haze vypustila 18. prosince 2013 své očekávané debutové album Dirty Gold na internet. K svévolnému leaknutí desky ohlášené na leden ji dle vlastních slov vyprovokovalo posunutí data vydání na březen. A tak ji poskytla všem sama – velkému labelu, který za zpoždění mohl, natruc.

Těžko říct, zda šlo spíš o projev altruismu nebo prchlivosti, její čin si však každopádně okamžitě vysloužil přirovnání k podobné akci formace Death Grips nebo neohlášenému vydání nového alba Beyoncé.

Na rozdíl od nich však v případě Angel Haze nejde ani tak o důsledné naplnění punkové filosofie nebo chytrého marketingového plánu jako svých vlastních ambicí – a ty má detroitská rodačka vskutku obří. Deska Dirty Gold místy působí, jakoby vznikala pod přímým lektorským dohledem Kanyeho Westa. Zvuk alba definuje podobně všežravá estetika, kde se potkává špinavý jižanský rap s kolosálními popovými refrény a drásavé soulové kvílení s drivem svižné rockové balady.

Kanyeovskou megalomanií zavání i epické názvosloví a biblické odkazy například v tracku Black Synagogue; jinde předkládá Angel Haze poněkud intimnější konfese ze svého obtížného dospívání v duchu a flow dalšího detroitského rodáka Eminema. V singlu A Tribe Called Red se vyrovnává se svými částečnými indiánskými kořeny, track Black Dahlia rozebírá její komplikovaný vztah s matkou a v titulní skladbě přichází na přetřes samotná povaha jejího tvůrčího zápalu.

03036158.jpeg

Na ryze osobních tématech se snaží Angel Haze konstruovat obecnější pravdy o světě, jak ho zatím stačila za 22 let své raketové existence poznat – a člověk se neubrání dojmu, že přes nesporné lyrické nadání i vokální schopnosti si pro svou debutovou tour de force ukousla příliš velké sousto. V záplavě silných slov a hlubokých vyznání se místy ztrácí onen nakažlivý prvek bezprostřednosti, který ji od začátku spojoval s výbušnými začátky Nicki Minaj nebo intuitivní prostořekostí Azealie Banks. S tou ostatně Angel Haze vede už nějakou dobu verbální beef – a svéhlavě ji také předběhla ve vydání albového debutu.

Přečtěte si i recenzi Karla Veselého: „Angel Haze by se ráda stala zároveň popovou star i rapovou básnířkou, jakýmsi Eminemem v sukních, což ale nejde, pokud zároveň neprokážete jistou excentričnost, osobnost nebo výrazný příběh. Nic z toho ale na Dirty Gold nenajdete. Svět už slyšel stovky horších rapových debutů, u Angel Haze ale zamrzí nepoměr mezi potenciálem a výsledkem.“

Možná tím důvodem, proč ho Angel Haze tak ukvapeně vypustila do světa, nebyly ani tak neshody s labelem, jako to, že ji tenhle obrovský knedlík ze zpovědního těsta už děsně dlouho tlačil v krku. Pokud mám pokračovat v této metaforice, doufám, že poté, co jí tento obří balvan pocitů vtělených do slov spadl ze srdce, se brzy vrátí nahoru. Čímž nemyslím vrchol hitparády, ale nadhled, se kterým z ní dřív padaly volné litanie rýmů bez větší známky úporné snahy.

Hodnocení: 65 %Angel Haze – Dirty Gold (Island, 2013), stopáž: 53:15

autor: Jan Bárta
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.