Deska týdne: Clams Casino sestupuje z mraků

21. červenec 2016

Producent Clams Casino je posledních osm let významnou šedou eminencí hiphopové scény. Otec tzv. cloud rapu se dlouho a pečlivě chystal na své debutové album a 32 Levels se může pochlubit silnou sestavou hostů od ASAP Rockyho a Kelely až po zpěváka Future Islands. Vymanit se z úzké škatulky kultovního beatmakera kyselinového hip hopu se mu ale úplně nepodařilo.

Internet v minulé dekádě proměnil – kromě jiného – i fungování tradiční synergie mezi rapperem a producentem. Jedním z nespočtu beatmakerů, kteří ze své ložnice uploadovali instrumentálky na MySpace, byl i Mike Volpe alias Clams Casino z New Jersey. Jeho zakouřených psychedelických beatů si všimli rappeři jako Lil B a ASAP Rocky a z propojení mozků přes IP adresy se stal cloud rap. Nikdy ale nešlo jen o způsob práce, „čtvrté pobřeží“ nebo „internetový hood“ s sebou přinesly i nový trend v hiphopovém zvuku – odvracení se od lokálních scén, které žánru tradičně dominovaly. Cloud rap na začátku naší dekády odstartoval posun hip hopu k psychedelii a temnotě a regulérní albový debut Clams Casina 32 Levels je dobrým příkladem toho, kam tento trend dospěl a hlavně kam by chtěl jít dál.

V kariéře Clams Casina bylo zásadní propojení s ezoterickým rapovým šamanem jménem Lil B v roce 2008 a „Based God“ hraje zásadní roli i v první polovině jeho producentského alba. Jeho neortodoxní rapový styl se skvěle hodí do pomalých, ujetých beatů a track Witness je nejen vrcholem jejich spolupráce, ale dost možná i absolutní špičkou celého cloudrapového žánru. Daleko ale nezaostává All Nite s Vincem Staplesem, který si spolupráci s Clamsem vyzkoušel už na předloňském albu Summertime 06. První polovina 32 Levels vůbec dotahuje k dokonalosti rukopis Clams Casina – mimozemské beaty se zvláštní atmosférou vytvořenou duchařskými samply hlasů. Jenže jak se ukáže, pro beatmakera z New Jersey je to už v roce 2016 málo.

03671811.jpeg

Clams Casino na svém oficiálním debutu pracoval několik let a jedním z cílů bylo vymanit se ze škatulky hiphopového producenta, druhá polovina 32 Levels tak má být ve znamení jeho přerodu do popového hitmakera. Špetka výstřednosti zůstala, ostatně k dnešnímu popu neodmyslitelně patří, ale když Clams šije písně na míru Kelele, Samu Dewovi nebo Kelly Zutrau z Wet, zní to jako tuctové produkce z manufaktury velkého labelu. Nejvíc je to slyšet v aseptickém popu Into The Fire s Mikky Ekkem, u které dostanete strach, že se váš přehrávač pomátl a zapnul nějakou mainstreamovou rozhlasovou stanici. Jestli to má být Clamova přihláška mezi dělníky popu, kteří si vydělávají produkcí na deskách interpretů z třetí ligy, pak nejspíš uspěl.

Přečtěte si i recenzi Jonáše Kucharského: „32 Levels je logickým pokračováním portfolia Clams Casina. Jakkoliv je deska místy trochu neučesaná a k ideálu dokonalého uzavřeného díla má celkem daleko, rozhodně se jedná o kolekci, která se může bez problému zařadit za tři Volpeovy kultovní instrumentální mixtapy.“

Jediné místo, kde odklon od hiphopových beatů funguje stoprocentně, je darkpopový epos Ghost in a Kiss v hlavní roli s psychotickým Samuelem T. Herringem z Future Islands. Z písně mrazí v zádech přesně jako z kosmických instrumentálek, které Clams Casino kdysi posílal do světa přes Mediafire. Při závěrečné instrumentálce Blast vám možná dojde, že producent po 32 schodech z názvu desky nestoupá nahoru, ale naopak po nich sestupuje dolů, z bezpečných obláčků internetové divočiny do reality hudebního průmyslu. Jeho našlapování v ní je zatím rozpačitější, než bychom na takhle dlouho připravované album čekali.

Hodnocení: 70 %
Clams Casino – 32 Levels (Columbia/Sony, 2016)

autor: Karel Veselý
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.